Afbeelding

Rouwcafé Graafse Troost sluit seizoen af met wandeling

Grave 119 keer gelezen

GRAVE – Sinds de start in februari is Rouwcafé Graafse Troost uitgegroeid tot een waardevolle ontmoetingsplek voor mensen die een dierbare hebben verloren. De maandelijkse bijeenkomsten worden goed bezocht en voorzien duidelijk in een behoefte. Voor de laatste bijeenkomst vóór de zomervakantie kiest de organisatie voor een bijzondere opzet. Op woensdag 1 juli trekken de deelnemers de buitenlucht in voor een gezamenlijke wandeling door Grave.

Om 9.30 uur wordt verzameld bij Lunchroom Bij Moeders aan de Hoofdwagt 6. Vanuit daar maken de deelnemers samen een Graafs ommetje. Ook bij minder mooi weer gaat de bijeenkomst gewoon door. Onderweg is er volop gelegenheid voor ontmoeting, gesprek en bezinning. Uiteraard ontbreken koffie, thee en iets lekkers niet.

Rouwcafé Graafse Troost biedt een laagdrempelige plek waar ruimte is voor herkenning, steun en het delen van ervaringen. Tijdens de wandeling draait het niet alleen om bewegen, maar vooral ook om verbinding. Deelnemers kunnen hun verhaal vertellen, luisteren naar anderen of juist samen stil zijn.

Hoe waardevol de bijeenkomsten zijn, blijkt uit de ervaringen van bezoekers. Een deelnemer vertelde na haar eerste bezoek: “Ik was bang dat er alleen maar gehuild werd, maar het tegendeel was waar. Er hing zo’n fijne sfeer en we hebben zelfs enorm gelachen.” Later voegde zij daaraan toe: “Op een gegeven moment vraagt bijna niemand meer hoe het met je gaat. Andere mensen gaan weer verder met hun leven en soms voelt het alsof er geen ruimte meer is voor jouw verdriet. Dan is daar altijd nog het Troostcafé.”

Het initiatief van Rita Vruggink, Adriëtte van den Bergh en Lonneke van den Bergh laat zien dat verdriet en warmte prima naast elkaar kunnen bestaan. Na de bijeenkomst van 1 juli volgt een zomerpauze. In augustus is er geen bijeenkomst. Deelname is gratis en aanmelden is niet nodig.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant