Afbeelding

‘Zakdoekje leggen, hoe ging dat ook alweer?’ - Scholieren Merlet ontmoeten kleuters De Raamdonk

Grave 1.029 keer gelezen

Door Annelies Graafsma

GRAVE - Als leerling van het VMBO kun je op het Merletcollege Grave verschillende studierichtingen kiezen. Er zijn tien profielen en daarbinnen zijn er nog keuzevakken. De leerlingen van ‘Dienstverlening en Producten’ leerjaar 3 bezochten donderdag 12 januari de kleutergroep van basisschool De Raamdonk in Grave.

Leren buiten de school vindt docent Arno van Uden belangrijk. Daarom bezoekt hij met de klas verschillende organisaties in en rond Grave. Dit keer zijn het de kleuters van de basisschool, maar ook chef-kok Sebastiaan Follong van restaurant Ovum werkt mee in dit schoolproject.Bij binnenkomst in de kleutergroep kijken de kleintjes verwachtingsvol naar hun zes onzekere jeugdige gasten. Eerst dansen, dan zingen… ‘Zakdoekje leggen, niemand zeggen’; de leerkracht van groep 1/2 ziet glimlachend toe hoe Anouk en Kim dit spel aanpakken. Tja, hoe ging dat ook alweer...?

De telefoon komt tevoorschijn en ze zoeken op YouTube het liedje. De kinderen zingen mee, met net een andere tekst. Ze hebben er veel plezier in en de leerlingen van het Merletcollege voelen zich al iets vrijer dan bij de eerste opdracht, dansen met YouTube filmpjes. De kleuters bewegen al snel op de muziek, en na enige tijd doet iedereen mee.

“De leerlingen hebben het keuzevak Mens en Maatschappij gekozen. Daarom is het belangrijk dat ze zoveel mogelijk ontmoetingen hebben, vooral buiten de school”, zegt Van Uden. “Ze komen in een andere wereld, hebben een andere verantwoordelijkheid. In deze opdracht gaat het er niet alleen om de kleuters vijftien minuten te activeren, maar ook om het organiseren. Ze moeten van te voren nadenken, wat ze gaan doen en hoe en wie ze ervoor nodig hebben. Vooraf hebben ze een gesprek met een expert, vandaag is dat kleuterexpert juffrouw Margon”.
Een expert, dat helpt. Want misschien lijkt het gemakkelijk, maar zonder haar aanwijzingen zoals ‘Zet ze even iets verder uit elkaar’ zou het zakdoekje leggen nog best moeilijk zijn. De rust die de leerkracht uitstraalt helpt iedereen.

Na de pauze zijn de kleuters er al helemaal klaar voor. Er komen twaalf nieuwe leerlingen van 14-15 jaar. Die hebben het gemakkelijker. De kleuters kijken niet meer op van die grote jongens en meiden en maken zelf al contact. Van Uden: “Het mes snijdt aan twee kanten. Voor de kleuters is het leuk, maar ik zie dat onze leerlingen ineens heel andere kwaliteiten van zichzelf laten zien. En dan is zo’n bezoek voor mij geslaagd”.

Afbeelding

Uit de krant