Afbeelding

Traditionele Snerttocht in Schaijk voor twee goede doelen

Schaijk 1.089 keer gelezen

SCHAIJK - Op zaterdag 24 januari vindt in Schaijk opnieuw de Snerttocht plaats, een inmiddels geliefde winterse wandeltraditie in de regio. De tocht wordt georganiseerd door Rotaryclub Schaijk Land van Ravenstein in samenwerking met Wandelsportvereniging Ons Genoegen Schaijk. Het evenement combineert sportiviteit met gezelligheid en heeft ieder jaar een duidelijk maatschappelijk doel. De opbrengst van deze editie gaat naar de Stichting Vrienden van Nieuwe Hoeven en naar Miksa, een 11-jarige jongen uit Ravenstein, voor de aanschaf van een aangepaste bus.

“De Snerttocht staat bekend als een populaire traditie in onze regio en trekt jaarlijks wandelaars van alle leeftijden”, laat de organisatie van het evenement weten. “De routes voeren door de winterse natuur rondom Schaijk en bieden deelnemers de gelegenheid om actief bezig te zijn in een groene omgeving. Na afloop wacht een kom warme erwtensoep, die al jaren onlosmakelijk verbonden is met het evenement en door velen wordt gezien als een heerlijke beloning na de geleverde inspanning.”

Een deel van de opbrengst is bestemd voor Buurtschap Nieuwe Hoeven, een verpleeghuis in het groen aan de rand van natuurgebied De Maashorst. In negen kleinschalige groepswoningen wonen 90 mensen met dementie. Met de opbrengst van de Snerttocht wil de stichting bewoners een uitstapje naar Dierentuin ZieZoo in Volkel aanbieden. Voor dit uitje zijn rolstoeltoegankelijke bussen, begeleiding en verzorging nodig, zodat iedereen veilig en comfortabel mee kan.

Daarnaast wordt geld ingezameld voor Miksa, bij wie op 4,5-jarige leeftijd de spierziekte Duchenne werd vastgesteld. Deze ziekte is progressief en ongeneeslijk. Inmiddels is hij afhankelijk van een elektrische rolstoel die niet meer in de huidige auto past. Een aangepaste bus is noodzakelijk om hem te kunnen vervoeren. De organisatie hoopt met de Snerttocht “een mooie bijdrage aan dit doel te kunnen geven”.

De start en finish zijn bij De Boshut aan de Udensedreef in Schaijk. Afstanden van 3, 6 en 10 kilometer kunnen worden gestart tussen 9 en 13 uur, de 15 kilometer tussen 9 en 12 uur, de 20 kilometer tussen 8 en 11 uur en de 25 kilometer tussen 8 en 10 uur. Het inschrijfgeld bedraagt 6,50. Leden van de Koninklijke Nederlandse Wandelsport Bond betalen 5,50. Inschrijven kan op de dag zelf of vooraf via www.wandel-og.nl. Meer informatie over de projecten van Rotaryclub Schaijk Land van Ravenstein is te vinden op www.rotary.nl/schaijklandvanravenstein.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant