V.l.n.r.: Nick Derks (wethouder gemeente Wijchen), Alex Kwakernaak (directeur Uit®waarde) en Bea Schouten (wethouder gemeente Wijchen).
V.l.n.r.: Nick Derks (wethouder gemeente Wijchen), Alex Kwakernaak (directeur Uit®waarde) en Bea Schouten (wethouder gemeente Wijchen).

Nieuwe elektrische veerponten tussen Demen-Batenburg en Ravenstein-Niftrik

Algemeen 846 keer gelezen

REGIO - De gemeenten Oss en Wijchen besloten samen met Uit®waarde om de veerponten tussen Batenburg en Demen en Ravenstein en Niftrik te verduurzamen. Hiermee passen ze de nieuwe technologische ontwikkelingen in de mobiliteit toe in de recreatiebranche. De beide oevergemeenten bezochten de scheepswerf en namen een kijkje bij de bouw van de nieuwe ponten. De veerpont Batenburg-Demen gaat met de start van het vaarseizoen op zaterdag 29 april te water. Kort daarna volgt het veer dat tussen Ravenstein en Niftrik gaat varen.

De veerponten zonder uitstoot zijn doel van de gemeentelijke ambities en verbeteren de kwaliteit van het toerisme en de leefomgeving. Ze verbinden de recreatieve routenetwerken in de provincies Gelderland en Noord-Brabant voor fietsers en wandelaars.
Nick Derks, wethouder: “Wij hebben als Wijchen de maatschappelijke opgave om Wijchen energieneutraal te maken. De elektrische pontjes zijn een prachtig voorbeeld van hoe de toeristische sector ons hierbij helpt”.
Directeur Kwakernaak van Uit®waarde: “In 2022 gaven we opdracht aan Sepers Group BV en Huisman Etech Expert voor de bouw van nog eens 2 elektrische veren voor onze verenvloot. Deze partijen hebben het eerste elektrische veer volgens geheel nieuw ontworpen concept voor ons gebouwd. In 2023 vaart de hele vloot van Uit®waarde elektrisch. Op de Liniepont en de Waalveren na. Op een zomerse dag kunnen de accu’s volledig draaien op de opgewekte energie van de zonnepanelen. Dit is een goede ontwikkeling, omdat Uit®waarde de wens heeft haar verenvloot te verduurzamen. Daar zijn we als Uit®waarde bijzonder trots op.”

Aanleiding
In 2007 is het Heerlijk Veer en in 2011 de Vice Versa in de vaart genomen. Deze ponten zijn van het bouwjaar 1987 en 1955 en varen op dieselmotoren. De dieselmotoren maken gebruik van fossiele brandstof en zorgen voor een relatief hoge uitstoot. De elektrische veerponten hebben een veel lagere uitstoot van stoffen. Dit is beter voor de natuur en leefomgeving. We hadden nu de mogelijkheid om twee nieuwe veerponten aan te schaffen die varen op een elektrische motor. Met zonnepanelen op het dak. De nieuwe veerponten zijn bijna geruisloos. Dit verhoogt de natuurbeleving voor fietsers en wandelaars.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant