Columns

Rijbewijs - Column Theo van Duren

Door Theo van Duren

Onderzoek wijst uit dat bij 12% van alle verkeersongevallen, alcohol in het spel is. In de huidige wetgeving is 0,5 promille de limiet om nog te mogen rijden. De onderzoekers geven aan dat het aantal verkeersslachtoffers drastisch zal dalen bij een volledig verbod op het gebruik van alcohol.

Ik wil de onderzoekers graag volgen in hun streven om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Maar dan moeten ze niet met deze doelgroep beginnen. Want als het waar is dat 12% van alle ongelukken wordt veroorzaakt door mensen die gedronken hebben, dan is het onweerlegbaar dat 88 % van alle ongelukken wordt veroorzaakt door mensen die broodnuchter achter het stuur kruipen. Dat zijn dus veruit de grootste brokkenpiloten en die moeten dan ook als eerste worden aangepakt.
Wat te denken bijvoorbeeld van die gasten in die razendsnelle zwarte Golfjes? Je houdt je hart vast als ze voorbij komen scheuren. Wat opvalt is dat ze vaak een pet op hebben met de klep naar achteren. Heel lang heb ik gedacht dat ze zo gevaarlijk reden omdat ze achterstevoren in de auto zaten. Bij de eerste overtreding petje afpakken, bij de tweede de auto en dan is dat probleem snel opgelost.
Ook een heel gevaarlijke groep zijn de boze mensen. Zij hebben ruzie gemaakt thuis of op het werk, stappen met een dikke nek in de auto, scheuren weg en knots… Die moet je aanhouden en vragen: “Bent u boos?” Zo ja, dan die wagen uit. Ga maar even in het politiebusje zitten, gezellig een liedje zingen met de agent en als de bui gezakt is weer vrolijk de weg op. Vervolgens worden ook aangepakt de haastige mensen, de treuzelkonten, de betweters, de in gedachten verzonkenen en de middelvingeropstekers.

Als we zo stelselmatig die 88% afwerken, pas dan en niet eerder komen de drinkers aan de beurt. Maar niet met de aanpak zoals die tot op heden wordt gehanteerd, want die is onjuist en onrechtvaardig. Er wordt namelijk van uitgegaan dat drank je rijgedrag altijd negatief beïnvloedt. En dat is beslist niet zo. Ik ben hiervan een fraai voorbeeld. Als ik nuchter ben, rijd ik behoorlijk slecht. Met één glas bier achter de kiezen gaat het al beter, bij elk volgend glas gaat het met grote sprongen vooruit en bij vijf rij ik helemaal top. Dan wordt het met elk volgend glas weer minder en bij tien rijd ik weer precies even slecht als zonder drank. Neem ik dan nog een glas dan wordt het ronduit gevaarlijk.
Wat voor mij geldt, geldt echter niet voor anderen. De een rijdt na twee glazen drank al van de dijk af terwijl de ander met twintig glazen nog keurig naar huis kachelt. Hoe regel je dat nou op een manier die niet alleen veilig is, maar ook rechtvaardig en gezellig? Dat kan met het promillagegebonden rijbewijs. Werkt als volgt: iedereen moet opnieuw op examen. Een uur van te voren nuttig je de door jou wenselijk geachte hoeveelheid drank om tot optimale prestaties te komen. Slaag je, dan wordt ter plekke een bloedproef afgenomen. Het alcoholpromillage wordt vervolgens vermeld op het rijbewijs. Word je aangehouden en zit je erboven, dan hang je en kan wat mij betreft de boete niet zwaar genoeg zijn. Zit je eronder dan mag je ook niet verder rijden. Veel te link. Een boete gaat te ver. Ik stel voor dat elke politiebus wordt uitgerust met een standaard alcoholpakket. Onder het toeziend oog van de dienstdoende agent moet je dan bijdrinken tot je weer precies op je ideale promillage zit. En dan weer veilig de weg nadat de agent heeft gezegd: “Volgende keer beter opletten als u in de auto stapt”.

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties