Afbeelding

5 populaire investeringsstrategieën die winst moeten opleveren

Varia 279 keer gelezen

Een goede investeerder handelt niet vanuit emotie, maar gaat op zoek naar gefundeerde beleggingsopportuniteiten. Met een aanvalsplan in gedachten trekt hij de investeringsmarkt op. Zo’n aanvalsplan kun je natuurlijk zelf ontwikkelen, maar het wiel opnieuw uitvinden, is zeker niet nodig. In de praktijk vallen investeerders steevast terug op een combinatie van de onderstaande strategieën.

Value investing
Veruit de populairste strategie is value investing, een strategie waarbij je rekening houdt met de waarde van een effect. Door een analyse uit te voeren, ga je op zoek naar een aandeel dat momenteel te goedkoop is gewaardeerd en dat op korte of lange termijn wellicht zal stijgen. Door het een en ander grondig te analyseren, is het vaak mogelijk om goed in te schatten hoe groot de kans is dat de waarde van het aandeel zal stijgen.

Deze manier van investeren werd al in 1948 door Benjamin Graham, een Amerikaans vermogensbeheerder en auteur, voorgeschreven. Hij was voorstander van het investeren op basis van analyse, bedrijfseconomisch onderzoek en voorzichtigheid. Volgens hem horen investeerders niet te speculeren en is investeren niet hetzelfde als gokken, maar een soort van wetenschap.

Income investment
Door een gedegen analyse uit te voeren, is het dan wel mogelijk om een goede inschatting te maken van de kansen van een aandeel. Toch blijft de toekomst altijd onzeker. Daarom zullen veel investeerders ook wat zekerheid in hun beleggingsportefeuille inbouwen, namelijk door te kiezen voor financiële producten waarvan het rendement vooraf vaststaat. Op deze manier kunnen ze ook een voorspelbaar inkomen genereren. Dit is wat we income investment noemen.

Dat is bijvoorbeeld het geval bij de staatsobligaties van een betrouwbare staat. Bij deze staatsobligaties is het vooraf duidelijk wanneer en hoeveel rendement je zal ontvangen. Sommige investeerders opperen dat ook dividendaandelen, aandelen van bedrijven waarvan bekend is dat ze jaarlijks veel dividend uitkeren, onder deze noemer vallen. Uiteraard is er daarbij geen garantie en kunnen bedrijven altijd slechter presteren dan verwacht.

Growth investment
De growth investor belegt voornamelijk in jonge aandelen die het potentieel hebben om bovengemiddelde winsten te realiseren. Deze aandelen keren over het algemeen geen winst uit, omdat men alle middelen maximaal inzet om verder te groeien. Deze strategie wordt ook wel eens een offensieve beleggingsstrategie genoemd. Het is mogelijk om deze aandelen technisch te analyseren, maar concrete voorspellingen zijn moeilijker te doen. De potentiële winsten zijn groter, maar de risico’s dus ook.

Onder andere de Amerikaanse investeerder, auteur en filantroop Peter Lynch is een voorstander van deze beleggingsstrategie. Tijdens zijn kortstondige carrière – op zijn 46ste ging hij al op pensioen – kon hij volgens Bloomberg een gemiddeld jaarlijks rendement van 29% realiseren.

Small cap investing
Veel investeerders focussen op grote bedrijven wanneer ze investeren, maar de small cap investor doet net het omgekeerde. Het ‘voordeel’ is dat deze aandelen veel volatieler en dus risicovoller zijn. Het is een van de redenen waarom institutionele beleggers, die vooral op lange termijn investeren, er slechts beperkt in beleggen. Voor wie op korte termijn investeert en vooral winst wil maken met de kleine marges zijn deze aandelen net heel interessant. Het is een van de redenen waarom small cap investors ook gek zijn van cryptomunten, die nog volatieler zijn.

Het maken van winst bij kleine prijsbewegingen is bijvoorbeeld wat Bitcoin Era doet. Dit is een HFT-systeem (High-Frequency Trading) dat onder andere scalping en hefboomtechnieken toepast om grote winsten te kunnen maken bij kleine koersschommelingen.

Impact investment
De impactinvesteerder kijkt niet alleen naar de financiële resultaten, maar houdt ook rekening met de impact die een bedrijf heeft. Bijvoorbeeld de sociale en de ecologische impact wordt meegenomen in de beslissing om een aandeel al dan niet te kopen. Het is nog steeds een relatief onbekende beleggingsstrategie die vooral bij millennials op steeds meer enthousiasme kan rekenen. Volgens een onderzoek van ING kiezen relatief nieuwe beleggers met minder dan vijf jaar ervaring opvallend vaker voor impactbeleggen dan de ervaren beleggers.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant