Afbeelding

Broer en zus Martijn en Claudia van den Berg willen Plus-supermarkt laten groeien

Nieuws 156 keer gelezen

HERPEN - Sinds dit jaar staat de vierde generatie van de familie Van den Berg aan het roer van de Plus-supermarkt in Herpen. Martijn (35) en Claudia (32) hebben samen het stokje definitief overgenomen van hun vader Piet, oom Mart en hun vrouwen. Broer en zus zetten de winkel voort met veel enthousiasme en een duidelijke visie voor de toekomst, waarbij het halen van je boodschappen veel meer een beleving wordt.

De oorsprong van de kruidenierszaak is te vinden op de Heuvels. Daar hadden Piet en Gon van den Berg een winkeltje. Dat waren de overgrootouders van Martijn en Claudia. In 1953 beginnen opa Martien en oma Stientje een eigen kruidenierswinkel, eveneens op de Heuvels. In 1961 nemen zij de bakkerszaak van Grad van der Ven middenin het dorp over om er een levensmiddelenwinkel van te maken. Ruim zestig jaar en acht verbouwingen later is dit nog steeds de plek om je boodschappen te doen. Tussendoor nemen Piet en Mart de zaak over. Zij worden bijgestaan door hun vrouwen.

Voor Martijn is het een soort van jeugddroom om de zaak voort te zetten. “Ik ben praktisch in de winkel geboren”, lacht hij. “Als klein kind hielp ik opa al. Eigenlijk zodra ik kon lopen. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik op een gegeven moment graag zelf de supermarkt zou runnen. Acht jaar geleden ben ik vennoot geworden.”

Bij Claudia ligt dat iets anders. “Uiteraard heb ik zodra dat mocht altijd meegewerkt in de winkel, maar voor mij was het op dat moment niet meer dan een bijbaantje”, zegt ze. “Ik had andere plannen. Ik heb eerst bedrijfseconomie gestudeerd en daarna veel reizen gemaakt. Ik ben veel in het buitenland geweest. Vier jaar geleden liet mijn moeder doorschemeren dat ze graag minder wilde gaan werken. Dat heeft me aan het denken gezet.”

Rolverdeling
De rollen zijn goed verdeeld. “Martijn is creatief en commercieel”, licht Claudia toe. “Hem zie je het meest op de winkelvloer. Hij heeft contact met klanten. Zelf ben ik dankzij mijn studie een planmatige werker. Ik doe onder meer de financiële en personeelsadministratie. We denken over veel dingen hetzelfde. Dat is fijn. Op het moment dat we het niet eens zijn dan luisteren we goed naar elkaar en nemen we een beslissing. Dat werkt prettig.”

Met de vierde generatie aan het roer is het tijd voor vernieuwing. De laatste verbouwing stamt uit 2013. “We weten al een tijdje dat op de huidige locatie geen enkele ruimte is om uit te breiden”, stelt Martijn, “terwijl we wel zien dat de behoeftes van onze klanten veranderen. Daar willen wij graag aan tegemoet komen, maar op deze plek kan dat niet. Zoekend naar een oplossing zijn we uitgekomen bij het voetbalveld van De Brug. Dat is nog steeds vlakbij het dorp, twee deuren verder dan de huisartsenpraktijk. De uitgewerkte plannen liggen bij de gemeente Oss. Daar moet het nog door de ambtelijke molen. Daarna moet ook de provincie Noord-Brabant er nog iets van vinden. Je bent zo een jaar verder.”

Toekomstbeeld
Het behoud van een eigen supermarkt is voor Herpen en de omliggende dorpen van groot belang. Dat is een van de redenen dat Martijn en Claudia met veel enthousiasme het familiebedrijf voortzetten. Het liefst met een nieuwe supermarkt die van alle gemakken is voorzien. ‘De beleving wordt steeds belangrijker’, denkt Martijn. ‘Ons streven is een winkel met een modern uiterlijk, maar met een dorps karakter. Een supermarkt waar alles kan, waar we meedenken met onze klanten. Daar zijn we ons op aan het oriënteren. Ik sluit niet uit dat je op termijn bijvoorbeeld ook warme gerechten kunt kopen. Of dat de winkel een grote walk-in fridge krijgt, zodat je altijd gekoeld drinken kunt kopen. Wat zeker niet veranderd is de dorpse sfeer. Een supermarkt is ook een plek waar mensen elkaar ontmoeten. We blijven hoe dan ook ons best doen om het mensen naar hun zin te maken.’

Boodschappen bezorgen
Iets anders dat in de toekomst nog meer gaat toenemen, maar nu ook al erg groeit, is het bezorgen van boodschappen. Zeker na de uitbraak van corona heeft het een flinke boost gehad. ‘Als je bij Plus bestelt, komen de producten ook echt uit onze winkel’, legt Martijn uit. ‘Je krijgt online dus dezelfde persoonlijke service als dat je bij ons in de winkel gewend bent. Stel dat iets niet voorradig is dan nemen we contact met je op om samen met je te kijken naar een alternatief. Bij andere ketens gaat er dan gewoon een streep doorheen. Wij denken juist met de klant mee.’

Martijn en Claudia zijn erg blij met hun trouwe klantenkring. ‘Door hen kunnen we deze stap maken. Zij weten ons na al die jaren nog steeds te vinden. Ook het personeel zijn we erg dankbaar. Zij spelen een grote rol bij het waarmaken van onze ambities. We zijn trots dat wij twee als vierde generatie deze prachtige zaak verder mogen laten groeien.’

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant