Afbeelding

Zeelander Jordan van Bergen brengt ‘GivingTuesday’ naar Nederland

Nieuws 122 keer gelezen


ZEELAND – ‘GivingTuesday’ is de wereldwijde actiedag om goed te doen. Een dag voor goede doelen en maatschappelijke organisaties om hun werk en doelen onder de aandacht te brengen bij zoveel mogelijk mensen. In Amerika en vele tientallen andere landen is de eerste dinsdag na Black Friday en Cyber Monday - de dag waarop GivingTuesday jaarlijks wordt gevierd - al jarenlang een begrip. Dankzij de inspanningen van Zeelander Jordan van Bergen, directeur en oprichter van de Stichting GeefGratis, en Wijchenaar Theo Hesen krijgt het fenomeen GivingTuesday ook voet aan wal in Nederland.

“GivingTuesday, dit jaar op dinsdag 1 december, markeert het begin van een traditionele periode die in het teken staat van geven aan mensen en maatschappelijke organisaties die hulp hard nodig hebben”, legt Jordan van Bergen uit.

Reactie op Black Friday
GivingTuesday ontstaat in 2012 in New York als reactie op de ‘Black Friday-koopgekte’. Inmiddels zijn er in méér dan zeventig landen GivingTuesday-bewegingen. Jordan: “Van Brazilië en Kenya tot India en Pakistan. Overal worden mensen en organisaties geïnspireerd om meer en voor elkaar te geven.”

De vijftigjarige Zeelander is sinds twee jaar de drijvende kracht achter GivingTuesday in ons land. “Ik snapte niet waarom dit nog niet in Nederland van de grond was gekomen. Ik hoorde in 2015 voor het eerst van GivingTuesday en toen dacht ik al: wat is dit? Het is een fantastische beweging. Een additioneel kanaal voor de non-profitsector in Nederland. Dat moet omarmd worden vond ik. Eind 2018, nadat GivingTuesday in Amerika al voorbij was, dacht ik: dit móet gewoon ook naar Nederland gehaald worden. Als niemand het doet, dan doe ik wel een poging. Ik kwam vervolgens in contact met GivingTuesday Amerika en die zeiden: fantastisch, we willen altijd landen toevoegen. Precies op dat moment belde Theo Hesen mij op om te vragen of we niet eens iets met GivingTuesday moesten doen in Nederland. Ik zei: je komt als geroepen, want ik heb nét de connectie gelegd. We zijn toen gezamenlijk verder gegaan en binnen een week waren we, zoals de Amerikanen dat zo mooi noemen, ‘The global leaders GivingTuesday The Netherlands’. Maar wij noemen ons gewoon de initiatiefnemers van de GivingTuesday-beweging. Want dat is wat het is, een bewéging. Het is geen entiteit en het staat niet op papier als een organisatie. Het is een beweging om iedereen goed te laten doen met als doel een meer rechtvaardige en vrijgevige wereld.”

Tweede editie
Op dinsdag 1 december vindt de tweede editie van GivingTuesday in ons land plaats. Jordan: “Tijdens de eerste editie in 2019 wisten we met nul euro budget toch behoorlijk wat media-aandacht te genereren. We zijn in het RTL Nieuws geweest, bij EditieNL en op Radio538. Dat was wel gaaf. Vorig jaar hebben we ook een live-event georganiseerd waarbij we acht uur lang non-profitorganisaties hebben geïnterviewd die vertelden wat ze als organisatie deden en hoe ze GivingTuesday toepassen. We hebben op die ene dag voor meer dan 300.000 euro aan donaties binnengehaald voor ruim 250 goede doelen. Dit jaar pakken we het op een andere manier aan, waarbij de goede doelen die iets met GivingTuesday doen zich kunnen presenteren op een landkaart van Nederland.”

‘Geef!’
Jordan legt uit wat je zoal kan doen in het kader van GivingTuesday. “GivingTuesday is een beweging die vrijgevigheid nastreeft en dat kan in allerlei vormen: geef geld, geef tijd – bijvoorbeeld in de vorm van vrijwilligerswerk – geef spullen of geef je kennis aan een organisatie. Iedereen kan het dus op zijn eigen manier invullen, als je maar goed doet voor een ander.”

#watdoejij
Via www.givingtuesday.nl zijn inmiddels al meer dan 135 hulpacties aangemeld. Meedoen kan heel gemakkelijk via deze website. Alles telt. Bekijk op de digitale kaart alle Nederlandse initiatieven en deelnemers. “Iedereen kan meedoen”, benadrukt Jordan. “Gebruik het GivingTuesday-logo wanneer je een ‘goed doen voor een ander’-actie organiseert en gebruik op social media de hashtags #GivingTuesday en #watdoejij. Laat zien dat je voor een ander klaarstaat. Juist in deze crisistijd.”

Burgemeester Marnix Bakermans
Van Bergen, die burgemeester Marnix Bakermans bereid heeft gevonden te fungeren als ambassadeur van GivingTuesday in de gemeente Landerd, constateert dat door de coronacrisis meer online GivingTuesday-acties ontstaan in vergelijking met vorig jaar. “In Volendam doen de 3JS, Nick & Simon en Lucas Hamming mee. Ze organiseren een online-benefietshow voor Stichting Huis aan het Water, gepresenteerd door Kees Tol. In Nijmegen organiseert Upbeatles een online pubquiz ten behoeve van Stichting Met je hart.”

Annerie van Oort
Maar ook in deze regio zijn al acties aangemeld, zoals die van de Zeelandse Annerie van Oort. “Ik organiseer sinds anderhalf jaar lunches voor (eenzame) alleenstaande ouderen”, vertelt Annerie. “Een plan waar ik al langere tijd mee rondliep. Het bleek een doorslaand succes. Na drie lunches en een borrel kwam er een vijfde bijeenkomst bij op het programma. Ditmaal een driegangendiner bij Herberg D’n Brouwer voor alleenstaande 65-plussers die nog midden in het leven staan. Ik hoop hier nog lang mee door te kunnen gaan. Aan deze etentjes zitten kleine kosten verbonden. En helaas zijn er ook eenzame mensen die niet de mogelijkheid hebben om deze bijeenkomsten bij te kunnen wonen. Dit diner vindt plaats zodra de coronamaatregelen het weer toestaan. Op dit moment ben ik bezig geld in te zamelen voor het diner voor (eenzame) alleenstaande ouderen.”

Stichting GeefGratis
Behalve als ‘kartrekker’ van GivingTuesday in ons land is Jordan van Bergen op vele andere terreinen actief in de wereld van non-profitorganisaties. Zo is hij directeur en oprichter van de Stichting GeefGratis. Deze stichting stimuleert filantropie (liefdadigheid, red.) door goede doelen, particulieren en bedrijven toegang te geven tot gratis te gebruiken fondsenwervende internetdiensten. Jordan: “Via www.Geef.nl en de Geef App kunnen mensen op eenvoudige wijze aan meer dan 4.000 goede doelen uit Nederland doneren.”

Stichting GeefGratis start in 2001 met het aanbieden van gratis internetdiensten aan goede doelen in Nederland. “Ik zag destijds te veel goede-doelenportals op internet ontstaan die allemaal abonnementskosten vroegen aan de goede doelen. Stichting GeefGratis was en is nog steeds van mening dat goede doelen zo min mogelijk met kosten geconfronteerd moeten worden. Zeker niet als het over portalwebsites gaat die algemene informatie over goede doelen geven. Deze behoren gratis te zijn. Via www.geef.nl is het voor goede doelen mogelijk volledig gratis informatie over het goede doel te communiceren met de achterban.”

21 miljoen
Van Bergen constateerde daarnaast dat er hoge vaste bedragen betaald moesten worden door goede doelen om gebruik te mogen maken van online donatiemodules. “Particulieren denken via deze donatiemodules te doneren aan de goede doelen, echter gaat dit geld volledig op aan de voorgenoemde dienst of internetportal. Daarom besloten wij gratis internetdiensten te ontwikkelen die ieder goed doel, klein of groot, moet kunnen gebruiken. Sinds begin 2003 kan ieder goed doel in Nederland gebruikmaken van een gratis te gebruiken online donatiemodule waarmee er via de individuele website donaties ontvangen kunnen worden, zonder dat het goede doel hierbij te maken krijgt met vast terugkerende abonnementskosten. Inmiddels hebben we via www.Geef.nl meer dan 21 miljoen euro bijgedragen aan de goede-doelenwereld in Nederland.”

‘DDB 100’
Jordans werkzaamheden ten behoeve van de non-profitsector blijven niet onopgemerkt. Deze maand bemachtigde de Zeelander namelijk opnieuw een plekje in de ‘DDB 100’, de jaarlijkse ranglijst van invloedrijkste personen in de Nederlandse filantropie. In de pas verschenen zevende editie van de ranglijst, een initiatief van het onafhankelijke, journalistieke filantropieplatform en -magazine De Dikke Blauwe, staat Jordan op de 59ste plaats tussen bekende namen als oud-premier Jan Peter Balkenende, voormalig VVD-leider Ed Nijpels, oud-minister van financiën Jeroen Dijsselbloem, staatsecretaris Mona Keijzer, tv-maker Johnny de Mol en cabaretier Dolf Jansen.
“De DDB 100 is bedoeld om mensen in beeld te brengen die op de een of andere wijze maatschappelijke impact hebben gerealiseerd met geld (van zichzelf of van anderen), tijd of ideeën en daardoor een voorbeeldfunctie vervullen voor anderen die met private initiatieven of door bestuurlijke invloed een bijdrage leveren aan het algemeen nut”, zo omschrijft De Dikke Blauwe de jaarlijkse ranglijst.

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant