Afbeelding

Nader Bekeken: Stoppen met suiker, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan!

Column 610 keer gelezen

Suikers zijn simpele koolhydraten die snel in het lichaam worden opgenomen en je energie geven. Het komt van nature onder andere voor in voedingsmiddelen, zoals fruit, groente, melk en suikerbiet. Ongeraffineerde suiker bevat allerlei mineralen, enzymen en vitaminen, deze heeft het lichaam nodig om suiker goed te verteren. Deze suiker komt langzamer in de bloedbaan terecht, wat niet leidt tot een stijging van je bloedsuikerspiegel.

Geraffineerde suiker is suiker die in de fabriek is gezuiverd en waar mineralen en vitamines zijn uitgefilterd. Deze komt na een paar minuten direct in de bloedbaan. Het geeft snel energie, alleen van korte duur, en er zitten geen goede voedingsstoffen meer in. Ze worden ook wel ‘lege koolhydraten’ genoemd.

In onze huidige voeding is het een beetje fout gelopen. De hoeveelheid witte suiker is enorm toegenomen, alles zit er vol mee. Weinig mensen beseffen dat overmatig suikergebruik is gerelateerd aan veel aandoeningen die op lange termijn een vervelende effecten kunnen hebben op ons lichaam. Denk daarbij aan:

* Overgewicht
* Diabetes
* Huidproblemen
* Hoog cholesterol
* Hoge bloeddruk
* Vermoeidheid

Ze noemen suiker niet voor niks: ‘Suiker, de witte sloper’.

Suiker is een spotgoedkope grondstof en de voedingsmiddelenindustrie is er dol op en stopt het overal in. Veel mensen eten meer suiker dan ze eigenlijk denken. Overal zitten verstopte suikerbommetjes in, op een etiket staat zelden gewoon suiker.

Verborgen suikers
Wist u dat er in augurken, ketchup, ontbijtgranen, pastasauzen en vleeswaren ook verborgen suikers zitten? Een ingrediëntenlijst van een etiket vertelt ons op volgorde de hoeveelheid per 100 gram. Is het eerste ingrediënt suiker, dan is suiker het grootse bestanddeel, opletten dus. De hoeveelheid suiker zegt overigens nog niks over de toegevoegde suikers.

Wist u dat suiker de mineralenbalans in het lichaam verstoort, waardoor magnesium en calcium minder goed worden opgenomen. Deze mineralen zijn belangrijk voor veel processen, denk bijvoorbeeld aan de botten. Ook geeft het een verstoring in de darmflora en kunnen er vitaminetekorten ontstaan. Het immuunsysteem wordt dus met regelmaat op de proef gesteld.

Gratis lezing
In de gratis lezing op zaterdag 6 april van 11 tot 12.30 uur gaan we ons verder verdiepen in dit onderwerp. Wilt u komen luisteren, meldt u dan even aan via info@highcare.nl of 0486-416530. Er is een beperkt aantal plekken beschikbaar.

Janny de Best
High Care 3000

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant