Afbeelding
Merel van Dooren

Verenigingen verkopen loten in Grote Clubactie

Algemeen 361 keer gelezen

REGIO - Afgelopen weekend zijn verenigingen weer gestart met de verkoop van loten in het kader van de Grote Clubactie, die dit jaar 50 jaar bestaat. Wat in 1972 begon als een lokale loterij is uitgegroeid tot de grootste fondsenwervende organisatie die meebouwt aan het in stand houden van een gezond verenigingsleven in Nederland.

Voor veel Nederlanders is ‘hun club’ ook anno 2022 onmisbaar. Verenigingen zorgen voor sociale samenhang, het zijn plekken waar vriendschappen voor het leven worden gesloten, waar het eigen talent wordt ontdekt en gezamenlijk mooie momenten worden beleefd. De Grote Clubactie is de grootste, en meest breed gedragen, fondsenwervende actie voor sport-, cultuur- en hobbyverenigingen. Door loten te verkopen, dragen leden actief bij aan het realiseren van hun verenigingsdoelen.

Koning Willem-Alexander: verenigingen zorgen voor de mooiste momenten
De Grote Clubactie heeft financieel, sociaal én maatschappelijk grote impact, vindt ook koning Willem-Alexander: “Verenigingen verbinden en zijn de bouwstenen van onze maatschappij. Met de Grote Clubactie krijgen verenigingen overal in Nederland extra financiële steun in de rug. Clubs in sport, hobby en cultuur blijven daardoor toegankelijk voor iedereen. Geweldig dat zoveel enthousiastelingen zich steeds weer inzetten om de actie tot een daverend succes te maken. Doe mee en maak het verenigingsleven nog leuker en bereikbaarder voor heel Nederland. Want verenigingen zorgen voor de mooiste momenten, daar wordt iedereen blij van!”

Lokale karakter
Het lokale karakter is nog steeds de grote kracht: je koopt een lot van een bekende om een plaatselijke vereniging te ondersteunen. Zo geven de vrijwilligers de eigen sportvereniging, hobby- of culturele clubs, carnavals- of muziekverenigingen - een financieel steuntje in de rug. Het sociale effect van de Grote Clubactie is eveneens groot. Met z’n allen loten verkopen brengt een extra gevoel van saamhorigheid binnen de club. Of de leden nu langs de deuren gaan, toffe TikTok-filmpjes delen om de actie meer aandacht te geven, een Whatsappje sturen om zo online loten te verkopen of een klapper maken met een Superlot.  Samen, als één team, zetten ze zich in voor hetzelfde doel. Het zorgt voor meer sociale cohesie.

In het verspreidingsgebied van Arena doen dit jaar de volgende clubs mee aan de Grote Clubactie:
Schaijk: badmintonvereniging De Klapper en DAW Schaijk; Zeeland: Festilent, VC DETAC en De Aangespannen Haflinger; Escharen: EGS ‘20; Grave: wandelvereniging Magnus en Hockeyclub Grave; Gassel: Akasha Rijkunst.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant