Schaijk

Egbert Wingens en Marije van Ettekoven maken zich op voor woestijnavontuur

DDW-rallyteam uit Schaijk rijdt Le Dakar: ‘Dit is het ultieme voor iedere rallysporter’

Door Sergio Boutkan van Arenalokaal.nl

SCHAIJK - Het schier oneindige woestijnlandschap van Saoedi-Arabië vormt van zondag 2 tot en met vrijdag 14 januari het decor voor de 44ste editie van de ‘Moeder aller rally's': Le Dakar. Ook de imposante truck van het Schaijkse DDW-rallyteam, bestaande uit chauffeur Egbert Wingens en navigator Marije van Ettekoven uit Schaijk en monteur Marijn Beekmans uit Vorstenbosch, doet mee aan 's werelds grootste en zwaarste rally-evenement.

Marije van Ettekoven, Marijn Beekmans en Egbert Wingens zijn er klaar voor.

Met 173 motoren en quads, 92 auto’s, 103 SSV’s (kleine buggy’s, red.) en 63 trucks wordt het een drukke Dakar Rally in Saoedi-Arabië begin januari. In totaal worden er 28 Nederlanders aan de start verwacht. Het DDW-rallyteam met Egbert Wingens, Marije van Ettekoven en Marijn Beekmans start met nummer 537.

Egbert Wingens
Schaijkenaar Egbert Wingens is in 2015 de oprichter van het truckteam, nadat hij eerder al een aantal rally’s heeft gereden met een Jeep Wrangler onder de teamnaam Dutch Desert Wings. Wingens heeft de meeste rally-ervaring van het DDW-drietal. Zo volbrengt hij onder meer de Heroes Legend Rally, de Transanatolya en de Libya Rally (later de Morocco Desert Challenge, red.) en haalt hij in 2012 (in de jeep), 2013 en 2014 (beide malen in de truck) drie keer de eindstreep in de Dakar Rally in Zuid-Amerika. Die laatste twee keer zit Egbert in de truck met zijn toenmalige navigator Carlo Reijs uit Schaijk en Eerselnaar Ton van Genugten, die in augustus van dit jaar op 38-jarige leeftijd overlijdt na een noodlottig bedrijfsongeval.

Marije van Ettekoven
Sinds 2016 zit Marije van Ettekoven als navigator naast Egbert in de truck. Marije maakt sinds de oprichting in 2015 al deel uit van het DDW-truckteam. In het begin houdt zij zich voornamelijk bezig met de PR en is zij verantwoordelijk voor de kleuren en het design van de truck, de teamkleding en het logo.
Vijf jaar geleden komt Marije halverwege de Libya Rally als navigator naast Egbert in de truck te zitten. “Mijn ervaring in de Heroes Legend, die ik in 2008 op de motor heb uitgereden, kwam daarbij goed van pas. Het is eigenlijk begonnen als een grapje. Ik had namelijk ooit gekscherend geroepen dat ik er wel naast kon als er iemand uitviel.”
Hoewel haar navigatieskills na acht jaar wat opgepoetst moeten worden, gaat het navigeren Marije uitstekend af en biedt Egbert haar na de Libya Rally definitief de navigatiestoel aan. Samen rijden ze vervolgens de Carta Rally, de Baja Duitsland en twee keer de Morocco Desert Challenge.

Vrouw in een mannenwereld
Marije is als vrouw een opvallende verschijning in de door mannen gedomineerde rallysportwereld. “Daar geef ik niks om”, zegt ze stoer. “Ik kom uit de motorsport, ook een echte mannenwereld. Ik heb dus altijd tussen de kerels gezeten. Dat betekent niet mauwen als je een nagel breekt, haha.”
Hoewel auto- en motorsportorganisatie FIA middels het programma Women in Motorsport (WIM) meer en meer de aandacht vestigt op vrouwen in de sport, is het aantal dames dat deelneemt aan de komende Dakar Rally dun gezaaid. “Ik ben de enige vrouw die als navigator in de truck zit”, zegt Marije met enige trots.
Vrouwen kunnen toch geen kaartlezen, luidt een hardnekkig cliché? Marije lacht: “Maar vrouwen kunnen wel weer heel goed meerdere dingen tegelijk doen. En ik kan trouwens wél kaartlezen hoor!”

‘Fysiek en mentaal zwaar’
En dat is maar goed ook, want navigeren is een uiterst belangrijke taak in een rallytruck. Marije: “De druk op de navigator is erg groot. Je hebt een hele verantwoordelijkheid. Als ik ook maar één klein foutje maak, kunnen we met de truck zomaar tegen een rots aan botsen.”
Een uitputtingsslag, zo omschrijft Egbert het deelnemen aan een Dakar Rally. “Het is zowel fysiek als mentaal ontzettend zwaar. Meestal is vóór de rustdag, halverwege de rally, meer dan de helft van het deelnemersveld al uitgevallen. Dat zegt denk ik genoeg. Vaak kun je ’s nachts ook maar een paar uurtjes slapen. Door de lange verbindingen en wedstrijden in de Dakar Rally moet je zóveel uren achter elkaar scherp en gefocust blijven, anders maak je ongelukken. Het blijft een gevaarlijke sport. Je kunt eigenlijk maar zelden honderd procent vol gas gaan, want je weet nooit wat er honderd meter verder weer op je pad komt. Rallyrijden is geen Formule 1.”

‘Echte teamsport’
“Rallyrijden is een echte teamsport”, benadrukt Wingens. “Je doet het als coureur niet alleen, de navigator en servicemonteurs zijn nét zo belangrijk.” In het gehele team moet de onderlinge chemie dan ook optimaal zijn. Marije: “De servicecrew is inderdaad van even groot belang als wij in de cabine. Zonder goed werk van die mannen komen wij niet aan de finish.”
Egbert: “Wat ik persoonlijk erg bijzonder vind tijdens een rally is dat je mensen wanneer ze heel moe worden écht leert kennen. Op die momenten laat iedereen eigenlijk noodgedwongen zijn masker vallen en weet je écht wat je aan elkaar hebt. Dat is heel mooi!”

Aantrekkingskracht
De Dakar Rally oefent een enorme aantrekkingskracht uit op Egbert en Marije. “Na de rally drie keer in Zuid-Amerika te hebben gereden, werd ik vooral getriggerd door Saoedi-Arabië, een nieuw land voor mij. Dat is de reden dat ik toch weer een keer mee wilde doen”, zegt Egbert.
Marije maakt zich op haar beurt op voor haar eerste Dakar. “Dit is de grootste en allermooiste rallywedstrijd ter wereld, het ultieme voor iedere rallysporter. Een enorm avontuur, waarbij je eigenlijk niet goed weet waar je naartoe gaat.” Egbert: “Tijdens Dakar heb je op een gegeven moment geen flauw benul meer wat voor dag het is en waar je bent.”

The Empty Quarter
De komende Dakar Rally in Saoedi-Arabië voert de deelnemers grotendeels door de uitgestrekte woestijn. “We weten niet echt wat we kunnen verwachten, tweederde van het parcours bestaat uit zand”, geven Egbert en Marije aan. “We zijn met name erg benieuwd naar ‘The Empty Quarter’. Dat is met 640.000 vierkante kilometer het grootste aaneengesloten woestijngebied ter wereld. Qua bebouwing, mensen en flora en fauna is het de minst drukke plek op aarde. Er is daar simpelweg helemaal niets, behalve zand en steen. Een soort maanlandschap, je rijdt daar echt letterlijk in ‘the middle of nowhere’.”

Goede generale
Na de goede generale van begin juli - het DDW-team boekte toen een klinkende etappezege tijdens de Breslau Rally in Polen - stappen Egbert, Marije en Marijn op 27 december vol vertrouwen in het vliegtuig naar Saoedi-Arabië. De racetruck vertrekt eind deze maand al per boot naar startplaats Ha’il. “De truck is goed, het team zit goed in elkaar en we zitten een paar keer per week met een personal trainer in de sportschool. We laten dus niets aan het toeval over. Maar toch blijft het een verrassing wat we daar gaan tegenkomen.”

Doelstelling
Wat is de doelstelling? Egbert: “Een topklassering zit er niet in. De eerste 15 in het truckklassement staan wel vast. Dat zijn de fulltime rallyprofessionals. Daar kunnen wij als privéteam niet van winnen. Maar ik denk wel dat we een paar stapjes hoger staan dan een aantal jaar geleden, zeker na de etappewinst in Breslau.”
Marije: “Ik wil echt iets bewijzen door mijn eerste Dakar Rally uit te rijden. Laten zien dat ik niet onderdoe voor de kerels. Het zou geweldig zijn wanneer ik als eerste vrouwelijke navigator in een truck Dakar weet te volbrengen!”


Schaijkenaar Peter Loeffen en Zeelander Teun van Sambeek ook naar Dakar
Egbert Wingens, Marije van Ettekoven en Marijn Beekmans zitten tijdens Dakar 2022 in de truck van het DDW-rallyteam. Maar het drietal in de cabine staat er niet alleen voor. Zij worden in Saoedi-Arabië ondersteund door een uitgebreide groep vakmensen, die soms tot diep in de nacht in de weer zijn om de truck weer te prepareren voor de volgende etappe. Onder hen ook Peter Loeffen (57) uit Schaijk en Teun van Sambeek (23) uit Zeeland.

Peter Loeffen, eigenaar van loon- en grondverzetbedrijf Loeffen in Schaijk, is dit jaar nieuw aan boord bij het DDW-team en gaat mee naar de Dakar Rally als servicechauffeur.
Teun, die tijdens enkele eerdere rally’s naast Egbert en Marije in de cabine zat, gaat deze keer in het bivak aan de slag als een van de servicemonteurs van het Schaijkse raceteam.

Peter Loeffen (links) en Teun van Sambeek.

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Meest gelezen

Laatste reacties