Wonen

De invloed van de maan op een goede nachtrust

Door De redactie van Arenalokaal.nl

VEGHEL - Een goede nachtrust is belangrijk om overdag goed te kunnen functioneren. Hiervoor wil je het liefst zes tot acht uur slaap per nacht halen. De spieren ontspanning zich en de hartslag en ademhaling vertragen. Je lichaam en geest komen tot rust zodat ze weer kunnen opladen om fit aan aan de nieuwe (werk)dag te beginnen.

Om te zorgen dat je 's nachts ongestoord kunt bijtanken, probeer je stoorfactors zoals herrie en licht zoveel mogelijk te voorkomen. Waar je niets aan kunt doen, is de stand van de maan. Uit onderzoek blijkt dat een volle maan zeker van invloed kan zijn op je slaappatroon. Er bestaan verschillende theorieën over de oorsprong van het maaneffect bij mensen, maar is nog geen uitsluitsel over.
Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar dit fenomeen. De duidelijkste conclusie wordt getrokken in de Cajochen-studie uit 2013. Hiervoor werden 33 volwassenen voor een periode van drie jaar gevolgd. Uit het onderzoek kwam naar voren dat het inslapen langer duurt, de nachtrust minder diep is en dat je sowieso korter slaapt als het volle maan is.

Slaapkamer
Je kunt een aantal dingen doen voor een zo optimaal mogelijke nachtrust. Leer jezelf aan dat de slaapkamer is om uit te rusten, niet om televisie te kijken. Als je de ruimte alleen voor ontspannende en rustgevende zaken gebruikt, past je lichaam zich automatisch aan. Hierbij hoort ook een goed bed met een goed kussen. Je ligt ongeveer een kwart tot een derde van je leven in bed. Kies daarom voor de beste kwaliteit, bijvoorbeeld met bedden van Goossens. Hoe verleidelijk het ook is om overdag in dat heerlijke bed te gaan liggen, bewaar het slapen voor 's nachts. Anders verstoor je het bioritme van je lichaam.
Als je eenmaal in bed ligt, is er ook nog een aantal dingen die je kunt doen. Ga niet liggen piekeren, maar doe een ontspanningsoefening. Zo kun je jouw geest tot stilstand en in slaapmodus brengen. Verder werkt luisteren naar rustgevende muziek heel erg op je gemoed.

Zolang je in een lichte omgeving bent, denkt je brein dat het dag is en stelt zich dan niet in op nachtrust. Dit geldt ook voor schermen van tablets en smartphones. Je kunt beter een goed boek pakken. Lezen kost inspanning voor de ogen, waardoor je vanzelf vermoeid raakt. Een tip is om een boek te pakken met korte verhaaltjes, zodat je elke avond iets anders kunt lezen.

 

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws


Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties