Gelezen

GELEZEN: Nieuwe Maan

Door De redactie
Nieuwe maan is het vervolg op Twilight, onlangs verfilmd. Het verhaal gaat over de jonge Bella Swan en haar vriend Edward Cullen. In Twilight valt Bella als een blok voor Edward, die een vampier blijkt te zijn. Een onmogelijke liefde. Uiteindelijk weet hun liefde alle tegenslagen toch te overwinnen en aan het eind van dat boek zijn ze bij elkaar.
Nieuwe maan gaat verder waar Twilight ophoudt. Bella is jarig en viert dat samen met de familie Cullen, allemaal vampiers. Als ze zich per ongeluk aan het cadeaupapier snijdt, willen alle vampiers het liefst boven op haar duiken bij de geur van vers bloed. Door dat incident besluit Edward dat het veiliger is voor Bella als hij samen met zijn familie vertrekt.

Bella blijft achter als een hoopje verdriet. Ze sluit vriendschap met Jacob, een jongen van een lokale indianenstam. Jacob ziet echter meer in haar dan Bella in hem, ze misbruikt zijn vriendelijkheid. Daarnaast hoort ze af en toe Edwards stem in haar hoofd, maar alleen als ze roekeloos bezig is, wat ze dan ook steeds vaker doet. Na verloop van tijd verschijnt Edward weer en gaat het verhaal een versnelling omhoog.
Het verhaal zit goed in elkaar en is erg aangrijpend. Het boek is geschreven voor jongeren, maar ook de oudere lezer komt aan zijn trekken. Kort door de bocht komt het neer op het verhaal van de onbereikbare liefde, zoals Shakespeare al beschreef in Romeo & Julliet. Je leest het boek het liefst in een adem uit en baalt dat je moet wachten tot het derde deel in Nederland uitkomt.

Paul Verstegen

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld