Gehoord

Luisterrijk jubileumconcert

Cantate Deo

Door Ben Bongaards

Zondagmiddag 9 november, heeft Grave kunnen genieten van het Jubileumconcert van Cantate Deo. In een matinee van ruim twee uur werd een ‘tour de chant’ gemaakt langs het repertoire van de Christelijke Gemengde Zangvereniging. Het concert begon met een viertal kerkelijke evergreens. Het lijflied van majoor Bosshardt hoorde daarbij, ‘Heer verberg niet uw gelaat’ van Svea Tyndal. Mij raakte vooral ‘You raise me up’ van Levland en Graham, omdat ik daar de prachtige Ierse song ‘O Danny Boy’ in terughoorde, inderdaad ook van de hand van Graham.

Luisterrijk jubileumconcert Cantate Deo.

Na een instrumentaal intermezzo van Marianne de Leur - Stemp (viool) en Frans van Geffen (dwarsfluit) werd de muzikale reis door kerk en tijd voortgezet met onder meer ‘Verleih uns Frieden’ van de hand van Maarten Luther en getoonzet door Mendelssohn. We hoorden hier ook de ontroerende titelsong uit ‘Schindler’s List’.

Het ‘wereldse’ deel van het concert werd ingeluid met twee liederen van Orlando di Lasso, de Bergenaar (Mons, België), die zich, naar de geest van de Renaissance, vooral wereldburger voelde en daarvoor afreisde naar Italië. Heel verrassend en geestig waren twee kolderliedjes gecomponeerd door Albert de Klerk, ‘Een nachtegaal in Echternach’ en ‘Archibaldus van Oostzaan’, beide geschreven door Daan Zonderland. Fijnzinnig ondeugend. De sopraan, Sara Di Marco, bezong vervolgens Eulalie, een nuffige, parmante vlieg van Franse komaf (Annie M’G. Schmidt) waarna het programma werd afgerond met liederen uit eigentijdse musicals, zoals The Phantom, de Westside Story en Sister Act.

De muzikale reis voerde ook even langs Oost Afrika. Janneke Jetten en Euphrem Muregwa begeleidden het koor bij Takadamu, een lied in Swahili en Engels. Hierna werd het programma afgerond met ‘Say it with a Song’ waarbij ook het publiek zich niet onbetuigd liet.
De muzikale leiding was in handen van Uschi Krawczyk, de vaste dirigente van Cantate Deo. Al luisterend vloog de tijd om, in de zopas gerenoveerde kerk. Het was altijd al een transparant en innemend gebouw, onze historische protestantse Kerk; nu kun je er zelfs genieten van een goede zit, zonder dat je rug je dwingt om steil bij de les te blijven.

Het concert was de kroon op een geschiedenis van vijftig jaar Cantate Deo, een koor dat helaas, zoals veel koren, aan het vergrijzen is maar waarvan het stemmenmateriaal op z’n minst nog eens vijftig jaar kan klinken als een klok. Het koor tekende voor een feestelijke zondagmiddag. Spontaan gezongen, alsof het allemaal vanzelf ging. Maar juist dat bewijst hoe goed het concert was voorbereid. Grote klasse. Een feest van muziek. Ik begreep dat de dirigente volgend jaar jubileert; een aangewezen aanleiding voor het concert van volgend jaar. Hou dat in de gaten, Grave, want het was goudgerand de moeite waard.

Ben Bongaards, Grave

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld