Gezondheid

Maken supplementen ons echt energieker?

Door Liesbeth

De markt van de supplementen slaat ons rond de oren met allerlei A, B, C, D enzovoort codes en pilletjes die dienen voor vanalles en nog wat. De ene geeft meer energie, anderen versterken het metabolisme, je hebt er die ons slanker doen worden of het immuunsysteem versterken. Kwakzalverij zeggen de wetenschappers, niet waar, het werkt ondersteunend reageren de fabrikanten. Feit is dat je ze zonder problemen kan verkrijgen in de supermarkt of bij de apotheek, toch wel betrouwbare plekken die je niet gauw zult associëren met kwakzalverij. Hoe zit het nou? (foto: Pixabay/Dimitri Vetsikas)

Supplementen die energie geven
Tot de energieversterkende supplementen behoren Vitamine C, Magnesium, Cafeïne, Vitamine B12 en Glutamine. Al deze stoffen zijn verkrijgbaar in capsules. Je hoeft dus geen koffie te drinken om een dosis cafeïne in te nemen. Vitamine C vind je trouwens vaak aan de kassa, bij het snoepgoed. Volgens de aanbieders van deze producten helpen ze om vermoeidheid tegen te gaan. Inderdaad, wie lijdt aan chronische vermoeidheid heeft in de helft van de gevallen een tekort aan magnesium. Volgens de consumentenbond geven deze vitaminen helaas geen extra energie. Wel helpen ze bij het verteren van het eten. Bij de vertering komt energie vrij. Als je een tekort hebt aan magnesium zal je er dus wel extra energie van krijgen maar als je geen tekort hebt, zullen deze pillen geen enkele invloed hebben.

Supplementen die de weerstand verhogen
Vitamines A, C, B6, B11 of foliumzuur, D en de mineralen ijzer, seleen, koper en zink verhogen de weerstand. Je vindt ze bijvoorbeeld in levertraan, het afschuwelijke drankje dat je grootmoeder een trauma heeft bezorgd. Vroeger was het immers de gewoonte om in de winter levertraan te drinken om niet ziek te worden. Tegenwoordig bestaat levertraan ook in supplementen. Volgens aanbieders van levertraan-supplementen zouden ze onder andere de cognitieve prestaties van kinderen en ouderen bevorderen, haargroei stimuleren en huidveroudering voorkomen.
Ook hier heeft de consumentenbond haar twijfels en is de regel dezelfde als bij energieversterkende supplementen. Als je er een tekort aan hebt, kunnen ze helpen maar als dat niet zo is, gebruik je ze beter niet.

Afslanksupplementen en vetverbranders
De populairste supplementen zijn wellicht degenen die afslanken, de zogenaamde vetverbranders. Het zijn cafeïne, carnitine, kelp, groene thee, chroom, geconjugeerd linoleenzuur, taurine en hete peper. Helaas, volgens verschillende onderzoeken werken al deze stoffen wel een beetje maar is het te minimaal om ermee af te slanken. Je zou bijvoorbeeld al elke dag heel pikant moeten eten om af te slanken van hete peper. Met geconjugeerd linoleenzuur val je amper 50 gram per week af, dat wil dus zeggen 1 kilo na… 20 weken. Bij de andere stoffen is de impact nog lager.

Gravenaar Tjieu Maas raadt aan om pillen en supplementen links te laten liggen als je wil afslanken. Tijeu Maas is hoofddocent ‘Sportvoeding’ aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen en auteur van Eigen Kracht. In het boek leert hij hoe je een slanke lijn terugkrijgt en deze behoudt. Een crashdieet volgen is daarbij zeker niet de juiste keuze. Integendeel, nadien komen de kilo’s er is snel tempo weer bij met nog een paar pondjes extra.

Wil je nog wat kilo’s kwijt dan zal dat ook niet lukken met pilletjes en supplementen maar alleen met gezonde voeding en voldoende beweging. Heb je daarentegen een tekort aan vitaminen, ijzer of ben je zwanger, dan kunnen bepaalde supplementen je wel helpen. Lees zeker de bijsluiter en vraag raadt aan een apotheker. Verkeerd of te veel gebruik van supplementen kunnen je schade toebrengen. Te veel vitamine A bijvoorbeeld kan schade veroorzaken aan het ongeboren kind. Zwangere vrouwen mogen daarom niet meer dan 3.000 microgram vitamine A per dag innemen. Zij slikken beter geen supplementen met vitamine A.

 

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties