Gezondheid

Een plant eten is zo slecht nog niet

Door De redactie van Arenalokaal.nl

Iedereen weet dat verse groenten bij een gezonde levensstijl passen, maar durf jij ook verder te kijken dan het standaard assortiment in de supermarkt? Trek bijvoorbeeld eens de natuur in op zoek naar eetbare planten. Dat is niet alleen leuk en verfrissend, maar ook nog eens goedkoop. Je kunt het in de meeste gevallen namelijk zo plukken.

Trek niet zomaar elke plant uit de grond. Bekijk van tevoren welke planten je kunt eten en waarvoor je ze kunt gebruiken. Een bekend voorbeeld is de brandnetel. Heerlijk om thee of soep van te trekken, maar je kunt het ook verwerken in een verse roomkaas of een smakelijk stamppotje. Ben je een zoetekauw? Dan gaat je voorkeur wellicht uit naar het kleine broertje van de brandnetel: de witte dovenetel. Ook deze bladeren zijn zeer geschikt voor het zetten van thee. De witte bloemetjes hebben een zoete smaak en doen het prima in een salade.

Een andere veel voorkomende plant waar je de bladeren van kunt eten, is de paardenbloem. Lekker in een salade of door je omelet. Kleine veldkers heeft een peperachtige smaak. Dit plantje groeit tussen stenen en stoeptegels, maar ook in zanderige aarde. Het is een bron van vitamine C en bevat verder calcium, ijzer, magnesium en antioxidanten. Heerlijk in de soep en salade, maar ook als rauwe snack.

Bladgroen
Wat al deze planten gemeen hebben, zijn hun groene bladeren. Dit komt door het stofje chlorofyl; in de volksmond bekender als 'bladgroen'. Het is een bijzondere kleurstof die zich bevindt in de celcompartimenten. Daar zorgt het ervoor dat de planten in staat zijn het zonlicht van buiten op te vangen en om te zetten in energie. Het blauwe en rode deel van het lichtspectrum worden geabsorbeerd, waardoor het groene deel wordt teruggekaatst. Vandaar de kleur.
Chlorofyl zit dus niet alleen in planten, algen en groenten, maar ook in gras, bomen, struiken, zaden en noten. Hoe groener, hoe hoger het gehalte. De allerhoogste concentratie van chlorofyl vind je in chlorella. Een superfood die vooral bekend staat om zijn reinigende werking. Groene groenten als broccoli, andijvie, spinazie, spruitjes, boerenkool en rucola hebben een erg hoog chlorofylgehalte.

Bescherming
Nog te vaak wordt het nut van chlorofyl onderschat. Het stofje laat de cellen van de slijmvliezen in je maag en darmen sneller vermenigvuldigen. Het heeft een reinigende, versterkende en beschermende werking. Door deze beschermlaag worden schadelijke stoffen minder goed opgenomen door je lichaam. De reinigende werking zuivert ook je bloed. Het stimuleert tevens de aanmaak van rode bloedlichaampjes.

Voeding
In een gezond voedingspatroon moet je zorgen dat je voldoende verse groente eet om dagelijks aan de juiste hoeveelheid vitamines, vezels en mineralen te komen. Je kunt chlorofyl ook als supplement gebruiken. Dagelijks twee eetlepels vloeibare chlorofyl is voldoende om aan de aanbevolen hoeveelheid te komen.

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties