Auto

Laatste ontwikkelingen van elektrisch rijden

Door 24 Webvertising

Naar verwachting zullen er in 2030 zo'n 1,9 miljoen elektrische auto's in Nederland rondrijden. Dat betekent nogal wat voor de oplaadinfrastructuur. De provincie Noord-Brabant neemt hierop een voorschot. In de hele provincie kunnen bewoners en bezoekers hun elektrische auto opladen bij een openbare laadpaal. Wat zijn de laatste ontwikkelingen van elektrisch rijden in Noord-Brabant? En wat zijn de voordelen van elektrisch rijden?

Publieke laadpunten
Begin 2019 was er in Noord-Brabant voor elke 2,2 elektrische auto’s een publiek laadpunt, begin 2020 zijn er maar liefst 3,9 elektrische auto’s per publiek laadpunt. De reden hiervoor is de toename van het aantal elektrische auto's in de provincie. De openbare laadpalen zijn bedoeld voor automobilisten die hun elektrische auto niet op privéterrein kunnen opladen, bijvoorbeeld omdat zij geen garage of eigen oprit hebben. In de gemeente Oss staan 38 laadpalen, in Schaijk 11 en in Zeeland 6. Dit blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Vattenfall.

Aanvraagopties
Het is in 50 van de 62 Brabantse gemeenten (81 procent) mogelijk om via de gemeentelijke website een openbare laadpaal aan te vragen. In heel Nederland ligt het gemiddelde iets lager, namelijk 79 procent. Brabantse automobilisten hoeven ook iets minder lang te wachten op de plaatsing van een laadpaal. De gemiddelde wachttijd is 18 weken, tegenover 18,4 weken op landelijk niveau. In sommige gemeenten, bijvoorbeeld Bergen, Uitgeest en Castricum, moeten de elektrische rijders wel 9 maanden op de laadpaal wachten. Brabanders moeten daarentegen wel iets verder lopen naar een laadpaal vanaf huis. De gemiddelde “maximale loopafstand” naar een laadpaal in Noord-Brabant is namelijk zo'n 282 meter. Dit is 20 meter meer dan landelijk gemiddelde.

Subsidie voor elektrische auto
Brabanders konden tot eind 2019 subsidie krijgen als zij samen met vrienden of buurtgenoten investeerden in een elektrische deelauto. Tegenwoordig is er geen lokale subsidie meer, maar wel landelijke subsidie. Om elektrisch rijden te stimuleren, kunnen particulieren sinds 4 juni subsidie krijgen als ze een nieuwe of tweedehands elektrische auto kopen. De subsidie Elektrische personenauto’s particulieren (SEPP) geldt ook voor mensen die privé een elektrische auto willen leasen. Het subsidiebedrag voor een nieuwe elektrische auto is €4.000. Voor een tweedehands auto kan men €2.000 subsidie krijgen.

Voordelen van elektrisch rijden
Mensen die elektrisch rijden dragen een steentje bij aan een beter klimaat. Er wordt namelijk nauwelijks CO2 uitgestoten. Daarnaast is rijden op elektriciteit goedkoper dan benzine, LPG en diesel. Ook zijn er een aantal belastingvoordelen. Zo betalen elektrische rijders op dit moment geen motorrijtuigenbelasting (mrb). Er zijn uiteraard ook een aantal nadelen te benoemen. Zo zijn reparaties aan de accu vaak erg duur. Men kan daarom het beste een allrisk autoverzekering afsluiten. Deze verzekering vergoedt niet alleen schade die aan een ander voertuig is toegebracht, maar ook schade aan de eigen auto.

 

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties