Zeeland

John en Mira Eijsermans 16 jaar supermarktondernemer in Zeeland

'De 25 jaar gaan we zeker volmaken'

Door Sergio Boutkan

ZEELAND - De Jumbo in Zeeland bestaat één jaar en viert dat door op zaterdag 17 oktober een splinternieuwe auto weg te geven. Er valt deze maand echter nóg een bijzondere mijlpaal te noteren: John en Mira Eijsermans zijn namelijk zestien jaar actief als supermarktondernemer in het Zeelandse. Arena zocht het stel op en sprak met hen over toen en nu. "Als je door de winkel loopt, héérlijk!"

John (55) en Mira (51) runnen sinds 1999 een supermarkt in Zeeland. "Vorig jaar hebben we er geen ruchtbaarheid aan gegeven, omdat we toen middenin de overgang van C1000 naar Jumbo zaten", vertelt John, die al sinds 1987 werkzaam is in de supermarktbranche. "Daarvoor heb ik de ALO (Academie voor Lichamelijke Opvoeding, red.) gevolgd in Tilburg en een aantal jaren als leraar gymnastiek gewerkt."
In die tijd liggen de banen in het onderwijs echter niet voor het oprapen. John, opgegroeid in Helmond, wil graag een gezin stichten met de Geldropse Mira en is daarom op zoek naar meer vastigheid.
Wat volgt is een opmerkelijke carrièreswitch. "Via via kwam ik in contact met Edah, waar ik managementtrainingen ben gaan geven aan bedrijfsleiders. Bepaalde vaardigheden die ik op de ALO had geleerd, zoals psychologie en didactiek, kwamen me bij mijn nieuwe baan goed van pas."

Na een paar intensieve jaren als managementtrainer wordt John regioleider bij supermarktketen Basismarkt. Verantwoordelijk voor zo'n twintig winkels in Zuid-Nederland ("een tijd van veel rondjakkeren en brandjes blussen") begeleidt hij onder meer de verbouwingen in diverse supermarkten. "Een beetje een hobby van mij", zegt John, die in die periode onder meer het volledige ontwerp tekent voor een nieuwe Basismarkt in Valkenswaard. Alweer een vaardigheid die later van pas zal blijken te komen...

'Veel voldoening'
In 1999 strijken John en Mira neer in Zeeland, waar zij de C1000 gaan runnen. Waar het zelfstandig ondernemerschap bij veel mensen extra stress en spanning met zich meebrengt, is bij John het tegendeel het geval. "Het geeft mij juist meer rust. Je bouwt een relatie op met je klanten en personeel en hebt meer grip op zaken. Het kost veel energie, maar het geeft je ook veel voldoening.

Van C1000 naar Jumbo
Na vijftien jaar C1000 volgt in het najaar van 2014 de transformatie naar Jumbo. Mira: "We zijn al heel vroeg met de voorbereidingen begonnen en hebben bewust twee mensen van Jumbo binnengehaald om het overgangsproces zo goed mogelijk te laten verlopen. Dat is een gouden greep geweest. Desondanks was het toch nog een hele klus hoor. Het duurt echt even voor je gewend bent aan een volledig nieuwe winkel."
"Ons vak is heel moeilijk", vult John aan. "Je bent namelijk met duizend-en-een dingen bezig die allemaal verband houden met elkaar. Groot voordeel van Jumbo is wel dat je niet, zoals voorheen bij C1000, elke week de winkel hoeft om te bouwen voor de acties. Wat dat betreft is er nu veel meer rust in de winkel en dat vinden klanten ook erg prettig. Hetzelfde geldt voor de bredere gangen die we hebben gecreëerd. Een bewuste keuze, want daardoor is de supermarkt open en ruimtelijk en is het aantrekkelijker voor de mensen om hier boodschappen te komen doen."

'Geweldige formule'
Ook Mira is zeer te spreken over het eerste jaar Jumbo. "Het is een geweldige formule! Ik had vooraf niet ingeschat dat Jumbo zó goed bij ons zou passen. We hebben niet alleen een veel breder assortiment, de formule is ook heel klantvriendelijk, mede dankzij de filosofie van de 7 Zekerheden. De sfeer in de winkel is super, mensen kunnen hier echt lekker shoppen."

Ook voor Mira persoonlijk is er veel veranderd ten opzichte van de C1000-periode. "Ik ben nu veel meer gastvrouw dan voorheen bij C1000. Een rol die goed bij mij past. Bij C1000 was ik veel meer administratief bezig, achter de schermen. Nu ben ik juist veel meer in de winkel, heerlijk om daar rond te lopen! Op die manier heb ik veel contact met de klanten en dat is ontzettend leuk."

'Gigantisch gemoderniseerd'
John en Mira kijken met veel plezier terug op de afgelopen zestien jaar in Zeeland. "Hoogtepunten zijn de twee grote verbouwingen, in 2003 en vorig jaar. Het is prachtig om je winkel een metamorfose te zien krijgen", vindt Mira. Ook op het gebied van techniek en automatisering is er veel veranderd in zestien jaar tijd, stelt John. "In de beginjaren bij C1000 had ik zo'n computer met een kettingprintertje. Het kostte me toen wel vijf tot tien uur om de cijfers gepresenteerd te krijgen. Tegenwoordig is daarentegen alles geautomatiseerd. Het voorraadbeheer is gigantisch gemoderniseerd en verbeterd. Je kunt je producten het hele jaar door volgen en je inkoop daarop aanpassen. Zo kun je heel snel inspelen op veranderende situaties, bijvoorbeeld wanneer het weer omslaat. Dat is een van de grootste uitdagingen van een retailer, want als klanten érgens een hekel aan hebben, is het dat een product niet op voorraad is."

De toekomst
Hoe ziet de toekomst eruit? "We zijn nu 16 jaar actief in Zeeland, de 25 jaar gaan we zeker volmaken. Dat is een mooie mijlpaal", vinden John en Mira "En daarna zien we wel wat er op ons pad komt. Misschien wil een van onze kinderen (zoon Paul en dochter Ellis, red.) tegen die tijd de zaak wel overnemen. Onze dochter en schoonzoon, die al in de winkel werkt, hebben wellicht die ambitie. Maar ze hebben nog alle tijd om te kijken of het iets voor hen is. Laat ze eerst hun eigen dromen maar najagen."

Jumbo Eijsermans geeft auto weg
Jumbo Eijsermans viert het eenjarig bestaan in de week van 12 tot en met 17 oktober met tal van feestelijke activiteiten en winacties. Spectaculair hoogtepunt van de feestweek is de bekendmaking van de winnaar van een splinternieuwe auto die Jumbo weggeeft. Dit gebeurt op zaterdag 17 oktober om 17 uur op de parkeerplaats voor de winkel. Tot en met 16 oktober ontvangen klanten bij besteding van minimaal 25 euro een ticket waarmee zij kans maken op de auto. Na het invullen van je naam en adresgegevens kun je het ticket in de winkel inleveren.
Onder het motto 'Zeeland viert mee' valt er tijdens de feestweek echter nog veel meer te winnen. Zo maakt iedereen die zijn kassabon inlevert elke dag kans op een fraaie hoofdprijs en geeft Jumbo ook ieder uur een leuke prijs weg. Bij besteding van 25 euro krijg je een unieke code die je kunt invoeren in de speciale kluis in de winkel. Wanneer de kluis open gaat ben je de gelukkige winnaar van de 'uurprijs'.

 

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws

112-meldingen


Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties