Grave

Gezamenlijke actie om nieuwe ondernemers naar Grave te halen

'Verbinden van mensen is heel belangrijk'

Door Freddy Klooté

GRAVE - Annet Verhoeff en Steffie van den Bosch-Schouten komen samen binnen: “Vandaag alleen women power. Tom Schouten is plotseling hulp gaan bieden aan een familielid in nood. De stemming zit er snel in. Gevoel voor humor is beide dames niet vreemd. Maar, er moet ook gewerkt worden. Dat dan weer wel. (foto: Marita Schouten)

Annet Verhoeff (links) en Steffie van den Bosch-Schouten

Annet Verhoeff is voorzitter van de Stichting Promotie Grave: “Ik ben geboren in Den Haag, vandaar naar Friesland vertrokken. Via mijn ouders kwam ik in het toerisme terecht. Verder heb ik nog een uitzendbureau gehad. Het zakenleven is me niet vreemd. Daarna vertrok ik naar Grave. En raakte meteen betrokken, geïnspireerd door de prachtige historische uitstraling van het stadje. Ja, dit was het voor mij. Wethouder Rick Joosten benaderde mij voor deelname aan de Stichting Grave Promotie. Ik wilde me eerst verdiepen. Niet opnieuw het wiel uitvinden. Kijken welke ideeën er al zijn uitgeprobeerd. Samen met coördinator Jos Derksen hebben we gesproken met diverse clubjes, we zijn met diverse personen om tafel gaan zitten en hebben gesproken over wat er in het verleden is gebeurd. Wat er succesvol is geweest. En daar waren schitterende activiteiten bij. Denk maar aan het Smartlappenfestival, het ballonnenfestival, intocht van Sinterklaas en diverse andere, soms seizoensgebonden, activiteiten. We hebben gesproken over wat we daarvan kunnen gebruiken en tegen welke moeilijkheden ze zijn aangelopen. En vooral, wat we ervan kunnen leren. Dat samenwerken heel belangrijk is heeft geleid tot een vorm van samenwerking met partijen die hun eigen specialiteiten hebben: Vastgoedgroep Grave, Centrummanagement Grave, Stichting Bedrijventerreinen Grave, en het Regionaal Bureau Toerisme”.

Ook Steffie van de Bosch-Schouten bestaat uit bijna uitsluitend zakengenen: “Ik ben geboren en getogen in Grave. Mijn wiegje heeft zelfs nog een middag in de etalage van mijn vaders winkel gestaan. Ik ben in de richting vastgoed gegaan. Werk daarin samen met mijn broer Rolf. We zijn heel bevlogen in wat we doen. Voor het Hart van Grave, dat de binnenstad voorgoed veranderde, hebben we met diverse partijen samen voor invulling van de winkelpanden gezorgd. We voelen ons betrokken bij het centrum. Grave is een historische vestingstad met enorme potentie en dat willen we ontwikkelen. Zo zijn we bij het Centrummanagement terechtgekomen en hebben daarbinnen de werkgroep Vastgoedgroep Grave gevormd. En vandaar geprobeerd om eigenaren te verbinden. Waar hebben we behoefte aan en wat kunnen we doen tegen leegstand. We hebben een bijzondere stad die aantrekkingskracht heeft en dat hebben we eigenaars inzichtelijk gemaakt. Daarna zijn Graafse makelaars ingeschakeld. Berichten van aanstaande ondernemers komen op onze website binnen. www.vastgoedgroepgrave.nl was het middel om mensen bij elkaar te brengen. Verbinden van mensen is heel belangrijk. Peter Linders is de coördinator die alle initiatieven verbindt”.

Acties
Annet: “We beginnen op 26 september een actie om nieuwe ondernemers in Grave geïnteresseerd te maken. Bovendien willen we inzichtelijk maken waarom het zo interessant is om hier te ondernemen. We hebben al bijzondere ondernemers, met unieke speciaalzaken. Die tonen we in de folder “Winkelen in Historisch Grave. De folder is te verkrijgen in het Toeristisch Informatiepunt in het historisch stadhuis en bij alle Graafse ondernemers, winkels en horeca. Ook is de folder online op onze website te bekijken”.

Steffie: “De eerste actie is een fototentoonstelling in de Graafse binnenstad. Ruim 65 foto’s van de laatste 100 jaar van onze binnenstad worden op de winkelruiten geplakt. Die kun je langs de hele route buiten bekijken (corona). In de vijf straten waar de foto’s aan het begin en eind van de straat hangen is een QR-code zichtbaar. Daarmee kun je ook horen hoe het vroeger was. Dit is mede gedaan voor onze medeburgers met een visuele beperking. De foto’s komen uit het Graafs museum”.

Het tweetal is duidelijk blij met de komende gebeurtenissen, maar wil wel even kwijt, dat zij hier het verhaal vertellen, maar dat vele mensen hebben samengewerkt om deze en ook de volgende campagne te kunnen voeren. Steffie: “En om samen met eerder genoemde instanties en vooral ook de gemeente Grave die ons waar mogelijk ondersteuning biedt, verder te gaan op de ingeslagen weg.

“Vanaf 28 september gaan we online campagne voeren. Via de social media en digitale kanalen promoten we het ondernemen in en bezoeken van ons mooie stadje. Zestien weken lang zullen we elke week een filmpje over Grave uitzenden. Telkens met een ander thema. Kort en krachtig, met medewerking van Grave Promotie, Beleef Historisch Grave, Het Graafs Museum, gemeente Grave, Centrummanagement Grave, Tocomfy, Miriam Schouten, Weijsters & Kooy, Ifthen en 0486tv", zegt Annet, niet zonder trots. “Je ziet dat we al een eindje op weg zijn met verbinden, hè?”

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties