Grave

Nader Bekeken door notaris Leon Kersten

De onmisbare checklist voor iedere startende ondernemer

Door Leon Kersten

Als je een bedrijf wilt beginnen komt daar heel wat bij kijken. Hieronder vind je een korte checklist van belangrijke punten.

1. Maak een bedrijfsplan.
Wat ga je precies doen? Waar ga je dat doen en met wie? En hoe ga je daar geld mee verdienen? Een goed plan is belangrijk voor jezelf, maar ook om anderen, zoals financiers, te overtuigen.

2. Denk aan de financiering.
Vaak is er geld nodig als je een bedrijf wilt starten. Ga je je eigen geld erin steken of ga je lenen? Als je leent, moeten de afspraken erover duidelijk op papier staan.

3. Samenwerken?
Begin je je bedrijf met een compagnon of meerdere partners? Maak dan goede afspraken! Hoe verdelen jullie winst en verlies? Welke besluiten mag jij zelf nemen en welke neem je samen? Mag je naast de samenwerking ook nog 'eigen' opdrachten aannemen? Samenwerken moet je goed regelen.

4. Welke bedrijfsvorm kies je?
De keuze voor een bedrijfsvorm heeft gevolgen voor je aansprakelijkheid. Dat geldt bijvoorbeeld voor schulden, belastingen en voor je mogelijkheid om het bedrijf te verkopen. Laat je ook informeren door een goede accountant/fiscalist.

5. Zijn er voorwaarden voor het starten van je bedrijf?
Zet op een rijtje wat er nodig is om je bedrijf te kunnen starten. Heb je een bedrijfsruimte nodig? Heb je aan vergunningen en ontheffingen gedacht? Welke machines, vervoermiddelen etc. heb je nodig? Kortom: ben je echt klaar om te beginnen?

6. Hoe werkt het oprichten van je bedrijf?
De manier waarop jij je bedrijf opricht, is afhankelijk van de bedrijfsvorm die je kiest. Neem op tijd contact op met je notaris om advies en informatie te vragen. Bijvoorbeeld over de tijd die nodig is voor de oprichting.

7. Begin direct met het opzetten van je administratie.
Nadat je je bedrijf hebt opgericht, moet je het inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Je bedrijf wordt dan direct aangemeld bij de belastingdienst. Zij geven je vervolgens een btw-nummer. Je kvk- en je btw-nummer heb je nodig voor je briefpapier en je facturen.
Zorg voor een goed boekhoudprogramma en bewaar je facturen, overeenkomsten en bonnetjes, zodat je die altijd terug kunt vinden. Het beste is om een accountant/boekhouder in te schakelen.

8. Opgericht, maar nog lang niet klaar.
Nadat je bedrijf is opgericht en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel zijn de volgende essentiële zaken aan de beurt. Vraag vergunningen aan, stel algemene voorwaarden op, sluit verzekeringen af, open bankrekeningen, bescherm je merk en merknaam, vraag eventueel octrooien aan.

9. Laat nu de klanten maar komen.
Je bent er helemaal klaar voor, maar je bedrijf wordt niet vanzelf succesvol. Maak reclame, ontwerp een website en ga netwerken, zorg ervoor dat je doelgroep weet wat je te bieden hebt.

Vraag het de notaris
Indien u meer informatie wenst dan kunt u vrijblijvend contact opnemen met ons kantoor voor het maken van een afspraak voor een bespreking, maar u kunt ook op een van onze gratis spreekuren langs komen. Op onze vestiging in Grave is er het gratis spreekuur op dinsdagen van 17 tot 18 uur en op ons kantoor in Mill is het gratis spreekuur op maandagen tussen 17 en 18 uur.

Mr Leon Kersten, notaris en scheidingsmediator in Grave
Kersten en Wilhelm Notarissen
Vestiging Grave
Markt 10, Grave
0486-473941

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws

112-meldingen


Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties