Ravenstein

PoliDirect Ravenstein zet zich in voor kortere wachtlijsten

'Onze zelfstandige kliniek is een aanvulling op ziekenhuizen'

Door Paul Verstegen van Arenalokaal.nl

Een veel gehoorde klacht in de zorg zijn de ellenlange wachtlijsten voor een onderzoek. De tijd kan oplopen van weken tot soms wel maanden, terwijl de wettelijke norm voor een eerste consult op 28 dagen ligt. PoliDirect springt in dat gat door te kijken waar in een bepaalde regio veel behoefte aan is. Dat gebeurt sinds 2014 ook in Ravenstein. De kliniek werkt met ervaren specialisten en samen met huisartsen in de omgeving om de wachttijden flink terug te dringen. Het streven is een eerste afspraak binnen een week. Hierbij staat de patiënt altijd centraal. Iedereen kan terecht bij PoliDirect, ongeacht of jouw zorgverzekering een contract heeft met de kliniek. Dit is zonder extra kosten bovenop je polis en eigen risico.

De locatie in Ravenstein, inmiddels onderdeel van tien landelijke vestigingen, opende de deuren in december 2014 en bestaat dus vijf jaar. Het begon met een endoscopie-afdeling. “We voeren maag- en darmonderzoeken uit”, vertelt kliniekmanager Björn Roeters. “Daar was en is in deze regio grote behoefte aan. Later hebben we daar dermatologie aan toegevoegd. Inmiddels hebben we ook gynaecologie, urologie en een poli interne geneeskunde.” Deze specialismen zijn gekozen op basis van de behoeften in de regio. “Daar kijken we samen met de huisartsen naar”, legt Roeters uit. “We richten ons op specialismen waar de vraag en wachttijd groot is. We zorgen ervoor dat de behandelingen beter toegankelijk zijn.”

Ervaren artsen
De specialisten bij PoliDirect Ravenstein krijgen veel ruimte en vrijheid. “Het is voor hen vaak een bewuste keuze om bij ons te komen werken”, weet Roeters. “Ze mogen bijvoorbeeld zelf bepalen hoe lang een consult duurt. Ze hoeven het niet binnen een gezette tijd af te handelen, maar bepalen zelf hoeveel tijd ze nemen. De patiënten voelen zich veel meer gehoord. Het is een andere manier van werken.”
Bij PoliDirect Ravenstein werken specialisten met vaak jarenlange ervaring in het ziekenhuis, zoals het Jeroen Bosch of Bernhoven. Roeters: “Vanaf 1 januari starten we een samenwerking met het CWZ in Nijmegen waarbij specialisten van het ziekenhuis hier komen voor kleinere onderzoeken om de druk op de wachtlijsten te verminderen. Zij hebben op dit moment niet de mogelijkheden om snel verder te groeien en wij hebben die ruimte wel. Mensen zonder of met lichte aandoeningen kunnen bij ons terecht. Voor de complexe zorg is plek in het ziekenhuis. Dat is eigenlijk het ideaal beeld: een verdeling van de juiste zorg op de juiste plek. Dat is waar het in de toekomst mogelijk naartoe gaat.”

Vergoeding
Vanwege ontbrekende contracten krijgt PoliDirect niet altijd de volledige vergoeding voor een behandeling (zie kader 'Zorg is altijd verzekerd'). Toch zorgt de kliniek ervoor dat de aangeboden zorg voor iedereen toegankelijk is. “De zorg is van dezelfde kwaliteit als elders”, stelt Roeters. “We krijgen elk jaar een audit, zijn volledig gecertificeerd en voldoen aan alle wettelijke eisen. Daarin willen we geen enkele concessie doen. PoliDirect maakt scherpe keuzes op andere gebieden. Daarom zitten we bijvoorbeeld in Ravenstein en niet in Nijmegen of Den Bosch. De huisvesting is hier nu eenmaal goedkoper. Daarnaast is de bereikbaarheid prima met een bushalte en treinstation voor de deur.”
PoliDirect houdt de manier van zorg verlenen constant tegen het licht. “Onze medewerkers weten waar ze aan toe zijn door de dagelijkse structuur”, vervolgt Roeters. “Het is een hecht team dat voor elkaar werkt. Dat zien we terug in de recensies van Zorgkaart Nederland over PoliDirect Ravenstein. Patiënten gebruiken termen als 'huiselijke sfeer', 'betrokken team', 'ik voel me gehoord' en 'persoonlijke zorg'. Daar zijn we heel blij mee. We willen onszelf blijven ontwikkelen en verbeteren. Patiënten krijgen enkele dagen na een behandeling een vragenlijst. We stellen hen zo in de gelegenheid hun mening te geven. Dat levert waardevolle feedback op waarmee we de kwaliteit van onze zorg kunnen handhaven.”

Verwijzing
Roeters wil nog een fabel uit de wereld helpen. “Wij zijn geen peperdure privékliniek”, zegt hij stellig. “Integendeel zelfs. Wij zijn een zelfstandige kliniek, een aanvulling op ziekenhuizen. Het is zo goed als allemaal verzekerde zorg wat wij leveren. Het voordeel van onze kleinschaligheid is dat we zaken op onze eigen manier kunnen inrichten, volledig afgestemd op de patiënten.”
Het streven van PoliDirect is een wachttijd van maximaal een week. “Dat lukt niet altijd, maar dat komt dan vooral omdat patiënten zelf niet zo snel kunnen”, lacht Roeters. “Je huisarts kan voor een verwijzing zorgen. De patiënt heeft dan de keuze om zelf contact met ons op te nemen. Als dat niet gebeurt, bellen wij zelf na een paar dagen om een afspraak in te plannen. En nogmaals: ongeacht of je zorgverzekeraar een contract met ons heeft, voor jou blijven de kosten hetzelfde.”

PoliDirect Ravenstein is te vinden aan de Stationssingel 120a in Ravenstein. De kliniek is open van maandag tot en met vrijdag tussen 8 en 17 uur. Heb je vragen of zoek je meer informatie? Kijk dan op www.polidirect.nl of bel met 0486-721012.


'Zorg is altijd verzekerd'
PoliDirect Ravenstein heeft in principe met alle zorgverzekeraars afspraken gemaakt, maar is niet in alle gevallen gecontracteerd. “Wij bieden ons uiteraard wel bij iedereen aan, maar de uiteindelijke keuze ligt bij de zorgverzekeraars”, licht kliniekmanager Björn Roeters toe. “Zij bepalen met wie ze in zee gaan en waar ze vooraf zorg inkopen tegen volledige vergoeding binnen je polis. De basisregel is dat iedereen te allen tijde zorg moet kunnen ontvangen. Impliciet zeg je daarmee dat je bij iedere polis een vrije keuze hebt. In de praktijk betekent geen contract dat gemiddeld genomen zeventig procent van de behandeling vergoed wordt. Het is dus een misvatting dat je zonder contract alles zelf moet betalen. Zorg is altijd verzekerd, maar niet altijd honderd procent. Na aftrek van het eigen risico en het verzekerde deel blijft er nog een eigen bijdrage over. Deze eigen bijdrage brengen wij niet in rekening bij de patiënt. Als je jezelf hier laat behandelen, ben je dus net zo duur uit als elders. Er is geen verschil voor je portemonnee. Wij zijn van mening dat iedereen bij ons terecht moet kunnen, ongeacht wie je zorgverzekeraar is.”


Online intake module
Niet uniek, maar wel bijzonder: de online intake module van PoliDirect Ravenstein. Patiënten krijgen voorafgaand aan hun consult de benodigde informatie toegestuurd. Dit bestaat uit een vragenlijst voor de specialist plus een uitgebreide uitleg over wat ze van het consult kunnen verwachten. “Dit wordt zo plastisch mogelijk in beeld gebracht, zodat er geen misvattingen ontstaan”, vertelt klinkiekmanager Björn Roeters. “Daarvoor gebruiken we tekst, filmpjes en animaties. Er is ook audio beschikbaar. Op die manier is het voor iedereen te begrijpen.”

 

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties