Landerd

Vitamine D, moet ik daar iets mee?

Door Zorgcoöperaties Landerd

LANDERD - Tijdens de fittestdagen in Reek en Zeeland in 2019 en 2020 kreeg bijna de helft van de deelnemers het advies om extra vitamine D te gaan slikken. Het slikken van vitamine D-supplementen werd ook veelvuldig geadviseerd afgelopen jaar in relatie tot corona. Wat is vitamine D en wat moet je ermee? In dit artikel vertellen Helma Vermeer, Toos Franken en Gertie Theunissen (preventiewerkers volwassenen bij de zorgcoöperaties) en Geke van Dick (gezondheidsvoorlichter GGD Hart voor Brabant) meer over de feiten en fabels van vitamine D.

Wat doet vitamine D?
Vitamine D heeft meerdere functies, waaronder het ondersteunen van je immuunsysteem. Je lichaam heeft, naast allerlei andere stofjes, een bepaalde hoeveelheid vitamine D nodig voor een normaal werkend immuunsysteem (= afweersysteem). Vitamine D is ook belangrijk voor het gezond houden van botten, tanden en een goede spierfunctie.

Hoe maak je vitamine D aan?
Vitamine D maak je aan uit straling van zonlicht in de periode van maart tot oktober. Het zonlicht moet direct op de huid komen.

Hoe weet je of je genoeg vitamine D in je lichaam hebt?
Dit kun je laten testen middels een bloedonderzoek. Mensen uit een risicogroep krijgen sowieso het advies om vitamine D in supplementvorm bij te slikken zonder dat ze hoeven checken wat de waarde is in het bloed.

Wanneer moet je vitamine-D-supplementen slikken?
Als je tot een risicogroep behoort. Dit zijn onder andere mensen met een getinte huidskleur, mensen die niet veel in de zon komen of hun huid bijna volledig bedekken, baby's en peuters van nul tot drie jaar oud, zwangere vrouwen, vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar.

Wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D per dag?
Volgens het Voedingscentrum is dit voor mensen die ouder zijn dan 70 jaar 20 microgram per dag en voor mensen binnen de verschillende risicogroepen in de leeftijd daaronder 10 microgram per dag.

Wat zijn de symptomen van een (niet ernstig) vitamine-D-tekort?
Een vitamine D-tekort merk je niet snel op. Op lange termijn kun je te maken krijgen met botontkalking.

Helpt vitamine D tegen besmetting met het coronavirus?
De Gezondheidsraad is er duidelijk over: er is geen eenduidig bewijs dat vitamine D beschermt tegen ziekte door het coronavirus. Vitamine D speelt zeker een grote rol in het afweersysteem van het lichaam. Een goed niveau kan dus in zekere zin helpen. Maar dit betekent niet dat je niet ziek kan worden.

Kan het kwaad om supplementen bij te slikken als je niet in de risicogroep valt?
Als je je houdt aan die aanbevolen hoeveelheid van 10 microgram per dag dan kan dat geen kwaad. Als je niet tot de risicogroep behoort, is het slikken van supplementen niet nodig. Als je nu twijfelt omdat je nauwelijks buiten komt in tijden van corona kan het geen kwaad om ze te gebruiken.

Zit vitamine D ook in bepaalde voeding?
Ja, vitamine D zit in eten waar vet in zit. Dus als je een keer per week vette vis eet, brood smeert met halvarine of margarine, wat vlees en eieren eet dan is dat een goede aanvulling op de vitamine D-aanmaak die vanuit de zon komt.

Kun je – in plaats van supplement – ook via je voeding vitamine D aanvullen?
Mensen die in de risicogroep zitten hebben vooral moeite om de vitamine in hun huid aan te maken. En de huid is nu net de belangrijkste inname bron. Als je alles uit voeding wil halen moet je flinke hoeveelheden vis, vlees, ei en halvarine/margarine eten. Dan is je voeding niet meer in lijn met de Schijf van Vijf (gezond voedingspatroon) en dat is ook niet de bedoeling.

Houdt zonnebrand de opname van vitamine D tegen?
De opname van vitamine D wordt in theorie tegengehouden door het smeren van zoonebrandcreme. Het advies is dan ook om met een onbedekte en ongesmeerde huid naar buiten te gaan. Dat is natuurlijk in strijd met de adviezen wat betreft huidkanker bescherming. Maar je hoeft niet lang onbeschermd naar buiten. Het gaat om ongeveer een kwartiertje tot een half uur per dag tussen 11 en 15 uur met onbedekte hoofdhuid en handen. Blijf je langer buiten, smeer je dan goed in!

Hopelijk weet je nu meer over vitamine D. Heb je nog vragen? Stel ze aan je huisarts.

 

|Doorsturen

Chris

2021-03-26 14:51:31

Slechte en verouderde informatie... al sinds 2017 is bekend dat in onze contreien een veel hogere dosis vitamine D3 nodig is die we niet voldoende uit voeding en zon kunnen krijgen. In plaats van de aanbevolen 10-20 mcg vitamine D3 per dag hebben gezonde volwassenen 100-200 mcg nodig. Zieke mensen of mensen met een donkere huid hebben nog meer nodig. Mede door de achterhaalde informatie zoals op deze site hebben de meeste Nederlanders te weinig vitamine D3 in hun bloed waardoor het immunsysteem niet is toegerust voor jaarlijks terugkerende virussen als griep en corona. Ga zelf op onderzoek:  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5541280/

Peter

2021-03-29 12:31:47

'mensen die niet veel in de zon komen of hun huid bijna volledig bedekken'

Dat is dus het overgrote deel van de mensen in Nederland.

Uw reactie