Landerd

Spuiten en kappen - Column Daan Jans

Door Daan Jans

Stel, er heerst een virus in de wereld. Je zit maandenlang min of meer opgesloten in je eigen huis omdat het buiten gevaarlijk is. Althans voor een deel van de bevolking. Reizen is verboden, restaurants en cafés zijn dicht en sporten is nog maar beperkt mogelijk. De regering zegt dat het pas weer veilig is om alles open te gooien zodra het virus helemaal weg is. En dat kan alleen als er een vaccin is en minstens 70% van de bevolking is ingeënt. Dan zou je toch zeggen dat niemand kan wachten zich te laten inenten zodra het vaccin beschikbaar is.

Toch neemt de bereidheid voor het nemen van het vaccin per maand af. Juist nu de ontwikkelingen zo vergevorderd zijn dat er al bijna begonnen kan worden met spuiten.

Alsof je op driekwart van een hoge berg staat die je al heel lang had willen beklimmen en bij de aanblik van de top toch maar omdraait. Want misschien is het wel heel erg fris daarboven. Wat als ik de weg naar beneden niet meer weet? Het ging ook allemaal wel erg snel…

Allemaal irreële gedachten die doen neigen naar koudwatervrees. Toch is dit precies wat er op dit moment gaande is in het land. Maandenlang zitten we met zijn allen te hopen op een vaccin, dan is het er eindelijk en nu wil de helft van de bevolking het niet meer.

Dat vind ik een bijzondere gewaarwording die niet alleen toe te schrijven is aan onwil of egoïsme. Het is grotendeels onwetendheid vermoed ik. Bijna alle argumenten om je niet te laten prikken zijn dan ook moeiteloos van tafel te vegen. Alleen moet iemand dat wel op grote schaal doen. Laat ik een begin maken. Het gaat wel erg snel? Niet gek als de beste medici uit de hele wereld met hetzelfde bezig zijn. Als je Messi, Ronaldo, Haaland, Mbappé en Lewandowski in één team zet sta je ook sneller met 1-0 voor. Je weet niet wat er allemaal in het medicijn zit? Dat hoef je ook niet te weten, als je maar weet dat het werkt. Er zal niks op de markt gebracht worden wat gevaarlijk kan zijn of niet werkt. Bovendien, als je wel eens iets uit de supermarkt of in een restaurant gegeten hebt, mag je dit argument al helemaal niet gebruiken. Daar weet je ook niet altijd wat je binnenkrijgt maar vertrouw je erop dat het goed is. Wat ook zo is. Je doet het niet vanwege je geloofsovertuiging of een andere complottheorie? Prima, dan ga je lekker op zondagochtend zonder mondkapje in een kerk of zendmast zitten bidden dat de rest van je landgenoten het probleem wel voor je oplossen.

Over mondkapjes gesproken. Dat is ook iets waar mensen weinig van weten. Dat kan ook niet want ik heb nergens een spotje gezien over hoe je zo’n ding dient te gebruiken. Bij correct gebruik betwijfel ik het functioneren er al van. Bij verkeerd gebruik weet ik zeker dat het niet werkt. Als ik zelfs minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid op tv het flapje van zijn gezicht zie trekken, in zijn hand zie vouwen en even later weer opdoen, dan kun je de rest van het klootjesvolk ook niet kwalijk nemen dat ze het niet goed doen. Immers; gelijke monden, gelijke kappen. Of beter gezegd, gelijk kappen. Want dit werkt averechts.

Al twee redenen om de Postbus 51-spotjes weer eens van zolder te halen. Want ik snap heus wel dat we met kerst een piek willen hebben maar toch liever niet in het aantal besmettingen. Fijne feestdagen en een prikkelend 2021!

Daan Jans

|Doorsturen

anton coolen

2020-12-15 21:31:16

Beste Daan,

Graag onderschrijf ik helemaal je column.

Wat zal ik blij zijn als ik het vaccin toegediend krijg en heel dankbaar zijn naar de wetenschappers die een topprestatie hebben geleverd.

Het vaccin gaat mij weer een stuk vrijheid geven en daarnaast de ziekenhuizen kunnen door het vaccin weer hun normale werk doen. Dat voor ons allemaal, maar ook voor de doemdenkers, die zullen de hulp als het voor henzelf is niet afslaan.

Het glas is gelukkig bij ons meestal half vol. Daan, hartelijk dank voor je uitstekende betoog.

Nico Degen

2020-12-15 23:50:07

Beste heer Jans,

Ik weet er niet zo veel van, echter als er een aantal mensen zijn ingeënt tegen corona lopen zij veel minder of geen risico op besmet te worden. Blijven de mensen over, die denken dat het allemaal complottheorien zijn en zich dus niet laten inenten. Waarbij zij juist veel meer risico lopen om besmet te worden. Omdat ik vermoed dat het nog een geruime tijd zal duren voordat de bevolking die wel graag in aanmerking voor het vaccin willen komen, zijn ingeënt. Pas intussen voor contacten met deze mensen extra goed op. Ik vind het betreurenswaardig dat je niet verplicht bent om je laten vaccineren om te voorkomen dat je anderen kan besmetten, maar dat is nu eenmaal een democratisch recht. Gelukkig komt de glazenwasser volgende week weer.

Wim van Breda

2020-12-16 10:55:14

Mooi betoog inderdaad, heb vooral kostelijk gelachen om: "vanwege je geloofsovertuiging of een andere complottheorie". Is dit een bewustje geweest Daan? Het woord "andere" refereert namelijk naar geloofsovertuiging... Ik denk dat je niet vaak in de kerk komt, of wel Daan :)? 

Daan Jans

2020-12-16 16:11:14

Bedankt voor de reacties, altijd leuk.
@Wim, dat was een bewuste sneer ja, blij dat ie opgevallen is.
Inderdaad heb ik niet zoveel op met welke religie dan ook. Ik kom inderdaad nooit in de kerk. Dan nog liever klim ik in een zendmast ;).
Ik vind wel dat iedereen mag geloven wat hij/zij wil maar niet als dit (indirect) andere mensen schaadt. Maar wellicht wijd ik daar een volgende column nog eens aan.

Frank

2020-12-17 13:06:31

".......zitten bidden dat de rest van je landgenoten het probleem wel voor je oplossen......."

Welke landgenoten? Bedoel je nu diezelfde landgenoten die zich aan geen enkele regel houden??? Laat me niet lachen.

Beetje een eenzijdige zwakke column. 

Nico Degen

2020-12-17 16:07:53

Kom jij dan eens met begin van een haalbare oplossing.

anton coolen

2020-12-17 19:12:46

Ja. Uiteraard Frank heeft geen achternaam.

Uiteraard kunnen wij hier niet om lachen. Samen kunnen wij het grote probleem oplossen.

Frank, denk aan je familie, vrienden, buurtgenoten en de mensen ook in Schaijk die reeds zijn overleden en de heel zieke mensen etc. etc.

Dat is geen zwakke eenzijdige opinie. Daan heeft een postief opbouwend bericht.

Maar u bent blijkbaar van ja................. Uw toegevoegde waarde is dus nul komma nul.

Blijf gezond.

Frank

2020-12-19 13:44:14

Natuurlijk kan niemand hier om lachen. Dat is ook mijn punt. Misschien was mijn reactie een sneer, maar dat is geenszins mijn bedoeling. 

Ik geloof niet in het vaccin. Dat is mijn goed recht. U blijkbaar wel, en dat is uw goed recht. Corona is vreselijk. Ik wens het niemand toe. Ik hoop ook dat het aan U en uw geliefden voorbijgaat.
Maar er is meer dan alleen corona. Er zijn duizenden mensen met andere kwalen die nu op de 2e plaats komen. 

Ik ga in ieder geval geen vaccin nemen. Net zoals ik ook mijn been niet in de gips ga zetten voordat het gebroken is.

Ik wens U en uw familie het beste toe. Ik hoop dat het virus weer snel gaat verdwijnen. Mijn achternaam? Tja, dat heeft voor mij dus geen toegevoegde waarde.

Met een hartelijke groet, 
Fijne dagen en op een "beter" 2021
Frank  

Daan Jans

2020-12-19 19:43:13

Beste Frank, zeker heb je recht op je eigen mening. Je vergelijking met een gebroken been gaat echter wel mank (ja, bewuste woordgrap). Een vaccin is ter voorkoming van het ziek worden. Dat in tegenstelling tot een medicijn of zoiets als gips. Bovendien is het coronavirus in potentie veel gevaarlijker dan een gebroken been. Daarbij komt nog dat andere mensen de dupe kunnen worden als te veel mensen het vaccin niet nemen.

Hoe meer mensen zich laten vaccineren, hoe eerder de mensen met andere kwalen weer optimaal geholpen kunnen worden.

Ik blijf het dus hardnekkig met je oneens maar wens je wel fijne feestdagen!

Groet, 

Daan

anton coolen

2020-12-20 08:39:40

Frank,

Voor de duidelijkheid, natuurlijk respecteer ik je mening.

Blijf gezond en een voorspoedig 2021 voor al uw vrienden, buren, familie, collegae, dorpsgenoten etc.

PS: Hopelijk nemen zij allemaal wel het vaccin, daardoor is het vaccin dat jij dan niet neemt ondergeschikter voor de massa.

Blijf gezond en geniet van het mooie leven.

Nico Degen

2020-12-21 11:27:01

Niet zo lang geleden schreef ik dat de feesten waar jongeren bijeen kwamen en de regels aan hun laars lapte, niet zo’n goed idee waren, de reacties waren niet mals. Ik gunde de jongeren niets en of ik zelf nooit jong was geweest. En natuurlijk iemand van mijn leeftijd, hoe kon die iets begrijpen wat het betekende om het weekend thuis te moeten blijven. Helaas kun je dit soort verwijten neerpennen zonder enige aansprakelijkheid en wat veel erger is dat, sommige jongeren en hun familieleden die besmet raakte niet mogen meemaken dat het vaccin er aan komt. Hoe zinloos is dat.

Wim van Breda

2020-12-23 15:28:01

Beste Nico, ik heb je reactie meerdere malen gelezen, maar ik kom er niet uit. Wat wil je eigenlijk zeggen? Ik bedoel dit niet vervelend of aanvallend.

Nico Degen

2020-12-23 23:46:39

Beste Wim,

Ik vond knap dom van de jongeren om opeengepakt te feesten, terwijl de corona daar rondwaart. Vervolgens werd ik zonder enige verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor degene die daarop reageerde, voor alles en nog wat uitgemaakt. De kranten schreven dat sommige feestgangers besmet raakten en thuis op hun beurt familieleden besmette, waarbij ook slachtoffers vielen. Hoe zinloos is dat. Ik ga er van uit dat het nu duidelijk is, anders moet je maar wat gerichtere vragen stellen.

Anton Coolen

2020-12-24 19:32:10

Beste heer Degen,

Even wachten en dan gaat u zeker reageren op het artikel dat gaat komen over de uitlatingen van leden van de Tweede Kamer aangaande het proces herindelen. Ik neem vast een voorschot: het is democratie.

De mensen van het actiecomité zijn gewoon burgers die het recht van Schaijkse bevolking willen krijgen. Dus niet de raad heeft het alleen voor het zeggen. Democratie. 

Ik zie uw bagger wel weer aankomen. Quintin, ook u mag zich weer voorbereiden op een oeverloos verweer. Wat het ook gaat worden, Oss of Schaijk, de proteststemmen zijn en blijven belangrijk... Wat de uitslag ook gaat worden.

Blijf gezond. Zalig kerstmis!

Nico Degen

2020-12-25 11:58:02

In mijn reactie heb ik het over zieke mensen en mensen die mogelijk zijn overleden door ondoordachte samenkomsten van actievoeders die het bestaan en effect van het corona virus ontkennen. Wat u tracht, (want meer is het niet) te pruttelen heeft niets te maken met covid 19.
U poogt vooruit te lopen op een nog niet gepubliceerd artikel over de bevindingen van leden van de tweede kamer ten aanzien van de herindeling van Landerd/Uden tot een nieuwe Maashorst gemeente. Reacties van anderen zijn bij voorbaat al bagger. U gebruikt deze omschrijving zo vaak dat ik voorstel om u reacties voortaan bagger Coolen te ondertekenen.

Fijne feestdagen.

Anton Coolen

2020-12-25 14:29:55

Heer Degen,

Zoals altijd wederom niet over de inhoud. Mijn reactie op covid-19 is en was duidelijk, ook al in eerdere inzendingen.

Ik zal als het artikel geplaatst is ,door wie dan ook, niet reageren op uiteraard de negatieve reactie van u. Ik wilde dat op voorhand reeds aangeven.

Geniet van uw chanoekafeest, het is u oprecht gegund. Voor ons een zalig kerstfeest.

Nico Degen

2020-12-25 15:52:41

Geachte Bagger Coolen, wat een prachtige start, een betere bevestiging voor uw koosnaampje zou ik niet weten. U kan het niet afwachten hoe anderen op een nog te publiceren bericht zullen reageren. Daarom tracht u vooraf te reageren op niet binnengekomen berichten. Als het niet zo triest was, zou ik op deze eindejaarsgrap hartelijk kunnen lachen. Van harte beterschap ook in het nieuwe jaar.

Mari Janssen

2020-12-28 22:39:24

Tsjonge jonge, eerst Quintin die niet normaal kan reageren en dan nu eindelijk de ware aard van 'de heer' Degen. Dit spreekwoord past het best bij u "Al draagt een aap een gouden ring, het blijft een lelijk ding".

Misschien een mooi voornemen om in 2021 iets nuttigs te gaan doen? Dropjes op maat "soebelen", plintentrapjes kopen of paskruizen aanschaffen.
Succes ermee Nico.

×

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Meest gelezen