Schaijk

van AFVN - Bond van Antifascisten

Door Theo van Duren

Geachte heer Graaff,

Verleden week kreeg ik als raadslid van de gemeente Landerd uw brief toegestuurd die gericht was aan onze burgemeester, Marnix Bakermans. Daarin eist u dat onze burgemeester vóór 4 mei a.s. de plaquette laat verwijderen waarop een daar neergestorte Duitse piloot wordt herdacht: de 21-jarige Gerhard Rohde.

In uw brief zegt u onder meer: “U heeft nagelaten nadrukkelijk afstand te nemen van het nazisme en de daden daarvan. De consequenties daarvan zijn nog niet direct te overzien” en “Mocht u menen dat uw daden niet ontwettig zijn, dan kunnen wij in ieder geval stellen dat wij deze moreel te veroordelen achten en een burgemeester onwaardig.”

Meneer Graaff, u slaat door in uw strijd tegen fascisme. Deze plaquette is een initiatief van vredelievende mensen, die net als u een grote afkeer hebben van het fascisme. Met uw interpretatie ervan duwt u hen en onze burgemeester een hoek in waar ze niet thuishoren. En ik neem het u kwalijk dat u hun goede bedoelingen bewust verkeerd uitlegt om uw gelijk te halen. Deze plaquette maakt duidelijk wat een ideologie als het nazisme kan doen met doodnormale mensen als u en ik. Deze plaquette roept bij mij de vraag op wat er van me geworden zou zijn als ik in 1924 geboren was in een dorpje in Duitsland. Zou ik als verzetsstrijder aan mijn einde zijn gekomen in een vernietigingskamp of als piloot van een Messerschmitt?

Het is in ons land gebruikelijk om de desastreuze gevolgen van het nazisme te tonen aan de hand van het leed van de slachtoffers. Dit initiatief van de Stichting Vier Vrijheid Schaijk doet hetzelfde, maar dan vanuit het perspectief van het leed van de daders. U ziet het anders. Dat is uw goed recht. En u hebt de vrijheid om via juridische weg uw opvatting te toetsen. Echter, u gaat veel te ver als u onze burgemeester, en daarmee ook de mensen van Stichting Vier Vrijheid Schaijk, moreel veroordeelt. En door ook nog te dreigen met “De consequenties daarvan zijn nog niet direct te overzien”, gaat u zelf het pad op waarvoor u anderen juist waarschuwt.

“Wie het niet met ons eens is, deugt niet en moet worden gestraft”; dat is de fatale opvatting van aanhangers van elke ideologie die streeft naar het vestigen van een heilstaat. Misschien wel met de beste bedoelingen, schaart u zich onder hen. In Geffen is uw missie geslaagd. Ik hoop dat het in Landerd niet gaat lukken.

Zeventig jaar geleden werden we bevrijd van het nazisme. Daardoor kunnen wij in onze gemeente zelf bepalen op welke wijze wij dit willen herdenken en vieren. Die vrijheid laten we ons niet ontnemen. Niet door fascisten en ook niet door antifascistische scherpslijpers. Die plaquette is er ook voor u. Zodat ook u uzelf de vraag kunt stellen: “Wat zou er van mij zijn geworden als ik in 1924 was geboren in een dorpje in Duitsland?”

Theo van Duren,
Raadslid Vereniging Herindelen Landerd

De gedenksteen voor de Duitse piloot in Schaijk moet blijven.

Deze poll is gesloten, u kunt niet meer stemmen.

Bekijk resultaten

Er is 560 keer gestemd.

Nico van Duren

2015-05-04 19:37:13

Het is een erg vreemde gang van zaken dat een brief die gericht is aan de burgemeester wordt beantwoord door een raadslid.