Schaijk

Verslag door Manouk Jacobs

Op naar Europa

Door Manouk Jacobs

SCHAIJK - Na het afronden van de havo op het Merletcollege in Grave ging Manouk Jacobs (17) uit Schaijk verder naar het vwo. Na slechts een paar maanden les te volgen op de SSgN in Nijmegen werd ze uitgekozen om als een van de twee Nederlanders deel te nemen aan het Young Visitors Programme van ALDE (Alliantie van Liberalen en Democraten voor Europa) in Brussel. Het programma is bedoeld om jongeren een beter beeld te geven van de democratie in Europa.

Manouk Jacobs (rechts, zittend) voor het parlementsgebouw.

De rit per trein vanaf Nijmegen centraal duurde niet te lang, maar het was net genoeg om de zenuwen al een beetje op te bouwen. Het is niet niks om 18 nieuwe mensen uit 10 andere landen te ontmoeten. Het eerste punt op de agenda was een lunch met Sophie in ’t Veld, een MEP (Member of the European Parliament) uit Nederland. Toen we het parlement wilden verlaten, kwam mijn koffer vast te zitten in de draaideur. Dat was de rest van de week een grap onder de begeleiders. Hierna vertrokken we naar Het Huis van de Europese Geschiedenis. Uiteindelijk keerden we terug naar het hotel, aten we nog een pizza en gingen we naar bed.

Artikel 13
De tweede dag begon met een workshop over mensenrechten. We zaten hier aan een grote tafel en konden vragen stellen over bijvoorbeeld mensenrechten en vredige demonstraties. We vervolgden het programma door de andere gebouwen van het Europees parlement te verkennen waarna we de korte tour eindigden op de markt om wat te eten. We keerden weer terug naar het parlementsgebouw om plaats te nemen aan de grote tafel en in gesprek te gaan met een MEP. Dit was Julia Reda uit Duitsland, een lid van de Piratenpartij. We hebben het onder andere gehad over Artikel 13, een wet over copyright die veel zal gaan veranderen aan Social Media zoals wij het nu kennen als de wet niet gewijzigd wordt.
De laatste activiteit op de agenda was een wandeling door het centrum van Brussel met een gids. We zijn op het marktplein geweest, hebben een echte Belgische wafel besteld, kwamen langs verschillende winkeltjes met echte Belgische pralines en we kregen de kans op Manneken Pis te zien. De dag werd afgesloten met een hamburger in een restaurant in het centrum van Brussel.

Plenaire zaal
Op de derde dag bleven we vooral in het parlement. We kregen toen de kans op een belangrijke vergadering van ALDE bij te wonen. Deze werd voor ons, dankzij de begeleiding, iets leuker gemaakt door dingen in onze groepsapp te sturen. Ik kon me echter al prima vermaken door de kanalen van de vertalingen te veranderen.
We werden bezocht door Angelika Mlinar, een MEP uit Oostenrijk. We hebben met haar onder andere over feminisme gesproken en een klein beetje over mensenrechten. Hierna hebben we aan de ronde tafel gezeten met drie journalisten. Een van de thema’s van het programma was de ontwikkeling van media en fake news, en dit konden we goed bespreken met de journalisten. Na de sessie met de journalisten zijn we naar de plenaire zaal van het parlement gegaan, en hebben we een stuk van de vergadering bijgewoond, ook hier heb ik natuurlijk weer met de vertalingen gespeeld. We sloten de dag af in een Afrikaans restaurant.

Op donderdag kregen de we kans om Facebook te bezoeken. De informatie die werd gedeeld was niet heel bijzonder, het ging met name over fake news en veiligheid van je eigen account. Wat ik veel interessanter vond waren de snacks die we uit de kantine mee mochten nemen. Ik zit tijdens het schrijven van dit artikel namelijk nog steeds aan de facebookkoekjes. Hopelijk hadden de werknemers nog genoeg over.
Ook hebben we op die dag een rollenspel gespeeld in het Parlementarium. Hierbij konden we een kijkje nemen in het leven van een echte MEP en moesten we een wet aannemen over waterverbruik. Hierna ontvingen wij een prachtig certificaat. De dag werd afgesloten met een diner in een restaurant achter het parlementsgebouw. Sommigen gingen hierna nog uit voor een drankje, maar dat was mij veel te druk.

Afscheid nemen bestaat niet
Vrijdag was de laatste dag van het programma. We vertrokken ook iets later naar het parlementsgebouw en namen voor de laatste keer plaats aan de ronde tafel. Langzaamaan liep de zaal leeg, en de Nederlanders waren, samen met de twee meiden uit Engeland en de Fransman, de laatste om te vertrekken. We hebben nog geluncht met een paar collega’s van Sophie in ’t Veld en vertrokken toen weer naar Brussel Centraal om onze reis naar huis te beginnen.

Ik heb een aantal geweldige vriendschappen gemaakt met mensen uit; Ierland, Engeland, Frankrijk, Oostenrijk, Zweden, Finland, Estland, Letland, Litouwen en Tsjechië. Om ervoor te zorgen dat zij dit stukje een beetje kunnen volgen zeg ik nu… Vaarwel! Slán! Goodbye! Au revoir! Tschüss! Hejdå! Heihei! Head aega! Atā! Viso gero! Nashledanou!

Wandeling door Brussel.

Met MEP Sophie in 't Veld.

De plenaire zaal.

Op bezoek bij Facebook.

Een laatste groepsfoto met de europarlementariërs.