Schaijk

INGEZONDEN: Uden versus Oss

Door Mari Wingens

Al 17 jaar fiets ik dagelijks voor mijn werk van Schaijk naar Veghel. Een prachtig ritje over de Maashorst. De laatste jaren kom ik daar ook steeds meer schoolgaande jeugd en andere fietsforenzen tegen. Kortom de Maashorst wordt, terecht, steeds intensiever gebruikt.

Nu het landschap prachtig wit kleurt is het echter weer over met de pret. Want wat valt mij elke keer weer op: het fietspad naar Oss wordt keurig schoongehouden, terwijl het fietspad naar Uden, wanneer de vorst een beetje aanhoudt, weken onbegaanbaar is. Dit is natuurlijk niet een reden om voor Oss of Uden te kiezen, maar het is wel een concreet voorbeeld van de verschillen die er zijn.

Mari Wingens
Schaijk

|Doorsturen

J@n

2019-01-23 19:47:24

U zult nog wel meer nadelen van de gemeente Uden tegen komen. Het zal er in elk geval niet beter op worden. 

Degene in de gemeenteraad zijn de enigen die er op vooruit gaan. De burger heeft weer het nakijken.

Juul

2019-01-24 12:39:08

@J@n: Zoals wat dan?

J@n

2019-01-24 18:36:54

Tja Juul, de gemeenteraad had dat dus in een rapport moeten opstellen.

Wat zijn de voordelen van Oss?

Wat zijn de voordelen van Uden?

Wat zijn de verschillen?

Waar zijn we beter af?

Splitsen een optie of toch de gehele gemeente?

Maar ja, Bakermans wil naar Uden en dus zo’n rapport past niet in zijn straatje.

En de incompetente gemeenteraad loopt er als makke schapen achteraan zonder ook maar enige kritische vragen te stellen.

Om over de niet in Landerd woonachtige wethouders nog maar te zwijgen.

J@n

2019-01-25 20:54:29

Beste Juul,

Nog een nadeel van Uden is de afvalinzameling.

Je krijgt dalijk verplicht een kleine afvalcontainer (140 i.p.v. 240 ltr.) voor het restafval, waar je ook nog eens 3 weken mee moet doen i.p.v. 2 nu.

Daar betaal je dan ook nog eens meer voor dan nu in Landerd/Oss.

Wil je van grof huisvuil af betaal je daar in Uden ook nog eens fors voor, terwijl ze dat in Oss gratis op komen halen.

Ook dat hebben de incompetente raadsleden er niet bij verteld. Dat past immers niet in het beloofde sprookje.

J@n

2019-01-25 21:11:26

Het wordt voor de burger een duur sprookje daar in Uden.

Adri Ekstijn

2019-01-27 02:04:09

Deze practische registratie geeft meer symplistische logica, dan jarenlange discussies en referenda.

But what's the use?    ;-/

Nico Degen

2019-01-27 18:26:22

Je kan het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken bij de keuze die ons college en de gemeenteraad voor Uden hebben gemaakt. Maar om ieder berichtje over Uden als kritische noot te gebruiken, is van een kleingeestigheid die alleen maar in het voordeel van de door de gemeenteraad gemaakte keuze wijst. Maar ik wil van de vele voordelen van Uden heeft, er toch twee noemen: de meer dan forse hondenbelasting in Oss is in Uden helemaal gratis. Ook de ozb is in Uden aanmerkelijk lager. Verder zijn de cijfers over criminaliteit duidelijk genoeg, een paar wil ik u niet onthouden: woninginbraken Uden 75 - Oss 184. mishandeling Uden 81- Oss 192. autodiefstal Uden 16 - Oss 100. En niet te vergeten dat fietspad dat niet was schoongemaakt in Uden. U hoeft niet meer te kiezen, dat heeft ons gemeentebestuur al gedaan. Wellicht onder meer op basis deze cijfers.

J@n

2019-01-28 21:09:29

Geen hondenbelasting in Uden is een sigaar uit eigen doos, want de rioolheffing is in Uden € 62 hoger dan in Oss en € 75 hoger dan in Landerd.

Voor de hondenbezitter maakt het per saldo dus niets uit.

Voor de rest is het per saldo een lastenverzwaring.

Wat betreft de OZB, die is in Oss ook lager dan in Landerd. De inwoners van Landerd gingen in Oss ook al minder betalen dan ze gewend waren.

Zoals gezegd: tel alles bij elkaar op en dan is de optelsom een lastenverzwaring.

J@n

2019-01-28 21:29:54

Tuurlijk is er minder misdaad in Uden dan in Oss, Uden is ook heel wat kleiner dan Oss.

Om exact te vergelijken dien je te kijken naar de cijfers per 1000 inwoners. 

Dan doet Uden echt niet onder voor Oss.

Nico Degen

2019-01-29 17:14:40

Ach gut toch Jan, de cijfers zijn gepubliceerd door het A.D. en zijn vanzelfsprekend per duizend inwoners. Dat gaat ook op voor de OZB die volgens publicaties eveneens in het A.D. in Oss Hoger dan in Uden liggen. Vermeld eens jouw bron zodat we deze onzin gauw kunnen wegstrepen. Maar ik heb begrepen dat jij niet meer in Landerd woont, dus voor deze lastenverlichting kom jij niet in aanmerking, maqar wij wel. Een tikkeltje jaloers of gewoon maar overal tegen aanschoppen.

J@n

2019-01-30 11:10:43

Ik zie een gevalletje plagiaat aankomen voor het nieuwe gemeentelogo.

Hoe ze het gevonden hebben weet ik niet maar het logo is exact hetzelfde als van Nintex.com.

https://gekkermoethetnietworden.wordpress.com/2019/01/29/ook-al-gekaapt/

Blunder op blunder op blunder...

Het is één groot drama die fusie met Uden.

J@n

2019-01-30 17:15:01

Beste Nico,

Op de site van BS-OB staan de exacte percentages van de OZB voor Oss, Uden en Landerd. Ook de tarieven voor de riool- en afvalheffing staan daar.

Die zijn toch wat betrouwbaarder dan de gemiddelden van het AD waar u het over heeft.

Ik betaal aan de gemeente Landerd heel wat meer OZB voor mijn huis dan u voor uw vakantiewoning.

Wat betreft gemeentelijke lasten ben ik in Uden echt niet beter af dan Oss, want Uden heeft een hogere rioolheffing en een hogere afvalstoffenheffing.

Het serviceniveau van de afvalinzameling is daar ook lager.

J@n

2019-01-30 17:30:07

Beste Nico,

 

Ik hoop de komende 30-40 jaar nog met veel plezier in de Reek te wonen. Daarnaast hoop ik dat ons zoontje het ouderlijk huis overneemt tegen die tijd.

Ik heb dus wel degelijk enig belang bij de te varen koers.

Gezien uw leeftijd: Hoe lang heeft u nog te gaan? 

Geniet van uw oude dag i.p.v. hier te lopen mopperen en iedereen de les te lezen.

bert

2019-01-30 20:31:52

Advies:   Niet reageren op die oude brombeer .

              Zijn eenzaamheid geeft zijn frustratie.

J@n

2019-02-01 23:50:51

Ik heb zelf maar even een vergelijk gemaakt. Want alleen OZB zegt niks.

Voorbeeld: 2 pers. huishouden, huis van € 250.000, afvalcontainer 140ltr. + gft-bak 240ltr.

Gemeentelijke lasten.

Oss: € 725,80

Uden: € 718,90

Landerd: € 622,04

Uden: Grofvuil ophalen kost € 53,90 per kuub.

Kringloop gratis, maar alleen goed spul

Oss: Grofvuil ophalen + kringloop gratis.

Mag goed en slecht zijn.

Verschil tussen Oss en Uden is slechts € 6,90 per jaar.

Ondanks dat is het totaal toch een lastenverzwaring. Want als Landerd gemeente Uden wordt komen ze het grofvuil kringloop uit Oss NIET meer GRATIS ophalen!

Daarnaast heb je in Oss de vrije keuze voor de groene en grijze container: 140 of 240. Die heb je in Uden niet!

Nico Degen

2019-02-03 18:20:08

Het gaat helemaal niet over wat Jan Piet en Klaas van de keuze van de raadsleden en het college vinden. Het gaat er om dat wij ze gekozen hebben om ons te vertegenwoordigen. Als je het niet eens bent met het beleid van de gemeente, vraag dan spreektijd aan om tijdens de behandeling van het agendapunt je mening te geven. Ons vertellen dat Uden een maar tientjes goedkoper is dan Oss of andersom werkt averechts. En als je jouw mening kracht denkt bij te zetten door de wethouders en burgervader onderuit te halen en mocht je ook nog mensen die een andere mening hebben te schofferen, ja dan bereik je helemaal niets. en dat is een prettige bijkomstigheid.

Carel

2019-02-04 15:32:23

Ja Nico...het gaat erom wat Nico vindt en niet wat de meerderheid van de schaijkse bevolking vindt. Je kunt zo bij de gemeenteraad aansluiten.

J@n

2019-02-04 16:14:39

Beste Nico,

Van begin af aan bent u pro-Uden & anti-Oss geweest en iedereen die het niet met u eens is wordt door u denigrerend toegesproken en onderuit gehaald.

(Dat heeft alleen u niet in de gaten)

U schoffeert mij en de overige reageerders op deze site vele malen erger. En dat mag wel?

B&W en gemeenteraad: tja, die hebben er zelf voor gekozen om een publieke functie te bekleden.

Waarom mag ik dan hun functioneren niet bekritiseren?

Volgens u mag ik en de rest dus alleen maar ’ja knikken’ en ‘tekenen bij het kruisje’ zonder enige kritische vraagtekens erbij te zetten.

bert

2019-02-04 19:17:33

Laat die oude brombeer .

Illegaal wonen vindt hij normaal .(zegt voldoende)

Nogmaals niet reageren .

Nico Degen

2019-02-04 23:02:51

Hoezo eigenlijk brombeer, de enige die achteraf mopperen zijn jullie. En daarbij schuwen jullie niet raadsleden, wethouders en burgemeester te beschuldigen. Bert zegt nog dat ik illegaal wonen normaal vind. Ik woon niet illegaal. Voor meer informatie: afdeling handhaving van de gemeente Landerd. Dus Bert, vind jij dit normaal en dat zegt meer dan voldoende taxeer ik zo.

Nico Degen

2019-02-05 10:12:36

Herindelen speelde al jaren in de gemeente Landerd. Er werd zelfs een vereniging VHL voor opgericht. Dus ik zou zeggen tijd genoeg om uw voorkeur vooraf kenbaar te maken. Heeft één van u een gesprek met de wethouder(s) gehad? Heeft één van u ingesproken gedurende een raadsvergadering om uw keuze te bepleiten? Tenzij één van u onder een pseudoniem schrijft is er door u waarschijnlijk niets van het bovenstaande verricht. Daarbij is Bert helemaal in de war, die schrijft voortdurend dat je niet moet reageren in een reactie van zijn hand. Kennelijk weet hij niets anders neer te pennen. Dus Bert niet meer reageren. Dom en geen expertise. Ook Carel wil zijn zegje doen en meent dat ik tegen de keuze van de Schaijkse bevolking in ga. Welnee Carel, ik vind alleen jouw reacties beneden peil en dit heeft met jouw persoonlijk te maken en niet je voorkeur met wie jij zou willen herindelen. En wat Jan betreft, die heeft altijd kritiek op andermans functioneren. Maar zijn functioneren mag niet in twijfel getrokken worden. Lekker democratisch.

Albert van den Eijnde

2019-02-06 08:29:30

Feit is dat de bevolking bij de gemeenteraadsverkiezingen maart 2018 heeft kunnen kiezen! Er is een coalitie gekomen van diverse partijen die samen besloten om de komende 4 jaren beleid te gaan maken en uit te voeren. Er was niet een partij zo groot dat deze zelfstandig kon gaan besturen. Dit is in elke democratie een normaal verschijnsel. De coalitiepartije hebben aangegeven dat de gemeente Landerd moet opgaan in een grotere gemeente. Dit heeft ertoe geleid dat de gemeente Landerd met Uden wil opgaan in een nieuwe gemeente, namelijk Maashorst. Dit is zoals het gaat en ook moet gaan in een democratisch rechtsbestel. Inspraak van de burgers is prima maar daar houdt dan ook op enig moment bij op. Anders kom je nooit verder qua besluitvorming omdat er altijd mensen blijven die het er - met goede argumenten zelfs - niet mee eens zijn. Maar dit is gewoon zoals het werkt en ook moet blijven werken anders glijden we af naar een "Bananenrepubliekachtige" samenleving. Via verkiezingen  kun je als burger (stemmen op die partij die jouw mening/stadpunten vertegenwoordigt)een bepaalde invloed uitoefenen. Zo zit ons bestel gewoon in elkaar. Als de burger het niet vertrouwt (denk aan de diverse keren uitgesproken/geschreven suggestie dat de Burgemeester van Landerd teveel aan de touwtjes trekt en richting Uden stuurt) dan kan je een enquete aanvragen. Misschien wel goed om de rol van de Burgemeester in deze zaak te onderzoeken. Hij kan immers belang hebben bij een overgang naar Uden. Let wel! Hij kan een belang hebben in de zin dat hij straks Burgemeeste wil worden van een grotere gemeente! Zijn CV maakt hem op voorhand niet kansloos. Een grotere gemeente betekent ook een groter salaris. Een enquete aanvragen met de bedoeling om de gang van zaken rondom de herindeling te ondezoeken, is een goed democratisch recht. Een (raadgevend) referendum zit er echter niet meer in. Dat heeft de landelijke politiek afgelopen jaar (voorlopig) definitief stopgezet!

J@n

2019-02-06 18:24:59

Geachte heer Van den Eijnde,

Bij de gemeenteraadsverkiezingen 2018 was er niet veel te kiezen. Iedereen in de gemeenteraad denkt dat we met Uden beter af zijn. Maar is dat wel zo?

Er is nooit een vergelijk gemaakt tussen Oss en Uden. Dus hoezo zijn we onder Uden beter af?

Er is wel een referendum gehouden in 2015, maar toen was al duidelijk dat de uitkomst Uden moest zijn.

We zijn onder valse voorwendselen een flutreferendum ingerommeld. We zijn voor de gek gehouden met een Maashorstgemeente “Uden, Landerd en Bernheze”.

Op voorhand was al duidelijk dat Bernheze niet zou meedoen. Voor Bakermans en consorten was dat geen belemmering om de leugens toch door te zetten.

Leugens om toch te kunnen fuseren met Uden! 

Een fusie met ALLEEN Uden was NIET DE KEUS van de inwoners.

Schaijk en Reek hebben nog nooit iets gehad met Uden. De samenwerking van de gemeente is altijd gericht geweest op en met Oss. Er is nog nooit samenwerking met Uden geweest.

Maar toen een oud-wethouder van Uden burgemeester van Landerd werd gingen ineens alle lichten op groen om toch maar richting Uden te gaan.

Dat geeft wel echt te denken. En om dan ook nog eens angstvallig alle kijk op Oss te negeren geeft nog meer te denken!

Even terugkomend op het door u genoemde CV van Bakermans. Ik heb dit gezien en ik ben niet echt onder de indruk van zijn kunnen. Hij heeft 7 jaar gedaan over zijn HAVO i.p.v. de 5 jaar die er normaal voor staan.

Hij komt op mij nu niet echt over als het lichtend voorbeeld van een geweldig leider. Eerder dat van een geniepig ventje wat hoe dan ook zijn zin moet hebben.

Albert van den Eijnde

2019-02-07 08:54:25

Geachte Jan ? Er is - hoe vervelend de gang  van zaken dan ook is voor de inwoners van Schaijk en Reek - toch echt sprake van een democratisch proces. Er deden in maart 2018 maar liefst 6 politieke partijen mee aan de Landerdse gemeenteraadsverkiezing waarvan er twee (DS'79 en CDA) andere standpunten innemen omtrent herindeling dan de huidige coalitiepartijen. Kortom, er viel wel degelijk wat te kiezen! Voor wat betreft het CV van Burgemeester MB doelde ik meer op zijn oudwethouderschap van Uden en zijn ervaring thans als Burgemeester van Landerd. Hij zit er nu met de neus bovenop en dit zal hem - mits de gehele transitie goed verloopt - in carriéretechnische zin wellicht geen windeieren opleveren. Ik ben echter niet zover terug gegaan dat ik naar zijn Middelbare Schoolperiode ben gaan kijken. U gebruikt de woorden "geniepig". Tja, mijn persoonlijke ervaringen met MB is dat hij inderdaad niet met open vizier het gevecht aangaat. Hij heeft heel veel begrip voor jouw standpunt(en) maar uiteindelijk moet je wel zijn standpunten accepteren. Zoniet dat gooit MB het over een andere boeg. Machiavelli heeft eind 15e eeuw al een heel boekwerk geschreven over Leiderschap. Machiavellisme houdt kort gezegd in: De politieke theorie die stelt dat alles is toegestaan voor het verwerven of behouden van macht, onafhankelijk van recht en moraal. Misschien heeft MB die paar extra jaren gebruikt om Machiavelli goed te bestuderen.

J@n

2019-02-12 01:54:28

De burger buitenspel gezet!

https://www.bd.nl/uden-veghel-e-o/uden-kan-wel-wat-bombarie-gebruiken-rond-fusie-met-landerd~a0f2e143/

Zelfs de Udenaar heeft niks te kiezen, de meesten weten hoogstwaarschijnlijk niet eens dat Uden wil fuseren.

En Hellegers heeft op voorhand al duidelijk gemaakt dat de burger ook niks in te brengen heeft.

Fijne toekomst gewenst onder dictotariaal Uden!

Nico Degen

2019-02-14 10:45:36