Schaijk

INGEZONDEN: Reactie op artikel petitie ‘Schaijk hoort bij Oss en niet bij Uden'

Door Bas Keijzer

Naar aanleiding van het artikel “Petitie ‘Schaijk hoort bij Oss en niet bij Uden” wil ik graag reageren.

Er wordt gesuggereerd dat ik graag anoniem wil blijven, dat is niet het geval. Sterker nog, als u onze petitie invult krijgt u netjes een bericht met daarin mijn algemeen bekend e-mailadres. De fictieve naam Arie de Groenteman refereert aan een actie die destijds is opgezet door verschillende mensen: https://www.arenalokaal.nl/arena/nieuws/regio-oss-uden/landerd/ingezonden-bij-honger-kies-ik-voor-appels-of-peren. Hierin wordt op satirische wijze een vergelijk gemaakt tussen de keuze uit appels of peren (Gemeente Maashorst vs Oss). Dit valt voor ons onder de categorie satire, wat zeker ook moet kunnen.

De felheid en de toon die in Schaijk wordt opgezet door een paar mannen verdient wel enige ontspanning. Ongeacht wat je voorkeur is, is het ook goed te weten dat ons dorp Schaijk, gewoon Schaijk blijft. In meerdere WhatsApp-groepen ben ik actief, daarin zitten veel mensen uit Schaijk die erg moe worden van die ‘politieke’ acties, ongeacht of ze nu wel of geen voorstander van een fusie zijn met Oss of Uden.

Mensen waarmee ik vriendschappelijk omga zijn voor 90% voorstander van de nieuw te vormen gemeente Maashorst en zien vooral positieve kansen. Het zijn vooral lokaal actieve en hard werkende mensen waarmee ik bevriend ben. En samen met een knipoog, zonder politiekdoel, hebben wij ook een petitie opgezet. Van het woord petitie, zou je met een beetje schuiven ook ‘Piet’ kunnen maken. Verder hebben we in Nederland een zwarte Pieten discussie om moe van te worden, en de Arena staat vol met mannen die reageren met de naam Piet, dus lag de PIETitite voor de hand.

Bijzonder vind ik wel hoe gevoelig er door een aantal mannen op deze petitie wordt gereageerd. De reactie; “En dan hebben ze OOK NOG gesjoemeld met namen”. Een onnodig felheid. Een felheid die we juist met satire willen verminderen. M.b.t. die namen, dat kan best het geval zijn, want sommige slaan wel eens door in hun satirische enthousiasme. Bedankt voor deze reflectie, wij zullen de boodschap doorgeven. Hopelijk is er ook bij die enkele mannen in Schaijk ruimte tot zelfreflectie; een politiek doel proberen te halen is prima, alleen de toon waarop is waar vele Schaijkenaren moe van worden. Als we zover zijn gekomen dat satire niet meer mag, dan moeten we ons toch maar eens achter de oren krabben.

Met een beetje satire kunnen we relativeren, erg belangrijk in deze ingewikkelde tijden. Ik wens jullie allemaal een fijne zomer(vakantie).

Gegroet,

Bas Keijzer
a.k.a. Arie de Groenteman

|Doorsturen

65+

2019-07-05 16:39:23

De mensen waarmee WIJ bevriend zijn, zijn voor 99% voor aansluiting bij Oss! Dat is waar zij de meeste positieve kansen zien voor Schaijk. En dat zijn, nog steeds actieve, hun hele leven hard gewerkt hebbende mensen die zich beledigd voelen omdat ze door Bas Keijzer worden weggezet als ”Oude Zeurpieten” ook als is het met een knipoog! 

anton coolen

2019-07-05 17:02:56

Feiten  eind 2018 

inwoners Schaijk :  25 tot 45 jaar  1385 

                             46 tot 65 jaar  2135

                              65 tot ....       1540

Daarnaast wij staan pas bij het begin van de vergrijzing .

Met deze kennis doe er Uw voordeel mee.

Blijf gezond en wordt U hopelijk heel oud (:) .

Jules van Son

2019-07-06 11:22:27

Nog maar eens een keer. Zeeland is al bijna Uden en is de naam Maashorst voor hen niet interressant. Om van het gekrakeel af te zijn wordt het dadelijk gewoon gemeente Uden en krijgt Schaijk gewoon een dorpsraad.  Idem dito als het toch per ongeluk Maashorst wordt. Als er iets van gelijkwaardigheid is dan verdwijnt dat toch "zuutjes".

Michel

2019-07-06 19:35:47

Ga genieten van Muze Misse in Oss, fiets lekker langs de Maas of loop ff door Herperduin, allemaal Oss!

Nico Degen

2019-07-08 08:29:35

Als u weet dat herindelen eigenlijk is ontstaan vanuit de wens om de bestuurbaarheid te van gemeenten te verbeteren op basis van het idee dat veel kleine gemeenten deze verantwoordelijkheden niet of onvoldoende aankunnen, waarbij de overheid meent dat grote gemeenten daartoe beter in staat zijn. Dit proces al jarenlang in gang. Zo waren er in het begin van de gemeentelijke herindelingen (1900) maar liefst in 1121 gemeenten en in (2019) is dit teruggelopen naar 355 gemeenten.

Nu ben ik van mening dat er in Landerd als kleine gemeente, een professioneel bestuur heeft, maar aan de andere kant ben ik er ook van overtuigt dat wij samen met Uden in de nieuwe Maashorst gemeente een beter toekomstperspectief hebben. Vanzelfsprekend zijn er ook mitsen en maren, maar zoals ik onze bestuurders ken zijn ze met een enkele uitzondering heel goed in staat onze belangen te vertegenwoordigen. In de procedures rond Oss zijn er een groot aantal gemeenten die om wat voor reden dan ook meenden dat herindelen met Oss wel moest.

Wij hebben die verplichting niet en kunnen zelf bepalen met wie en onder welke voorwaarden wij verder gaan. Met een log lichaam als Oss is dit niet te doen. Er is niets mis met Oss behalve dat, als de Ossenaren gezellig willen winkelen gaan ze voor Uden. Ondanks het geld en moeite dat de gemeente Oss in het centrum heeft gepompt, blijft het kil en koud.

Wat ik opvallend vind is dat terwijl de stemming over de keuze met wie Landerd zou gaan herindelen namelijk Uden democratisch tot stand gekomen is, er een raadslid is die de ongeschreven wet daarover niet respecteert. En als raadslid zich buiten het college en de raad om, bezig is via knip en plakwerk de zaak te ondergraven. Wettelijk mag dit wellicht, echter het getuigt van een mentaliteit die niet bij een raadslid past.

anton

2019-07-08 19:06:06

Satire van Bas.

Tel eens hoeveel anoniem.

Hoeveel lieden uit Schaijk? En de vraag is of die wel echt uit Schaijk komen. (nepaccounts gemaakt omdat men dat satire noemt). Uiteraard helemaal geen politieke bedoelingen... (NB: Bas is Voorzitter van Maashorst Vooruit)

Klopt satire. Maximaal?????

anton coolen

2019-07-08 20:32:51

Anton is Anton Coolen, sorry. Dus geen nepaccount en geen satire. Bij mij hoef je je niet af te vragen wie ik ben, alvorens eerst een hele petitie in te vullen. Daarnaast, niet iedereen weet wie Bas 123 is.

Bas, gewoon meteen benoemen, ik ben Arie de Groenteman, Voorzitter van Maashorst Vooruit.

Uiteraard respecteer ik je mening. Jullie hebben de verkiezingen gewonnen en dat respecteer ik. Maar aub geen onzin met satire, het is gewoon politiek bedrijven, helemaal legitiem.

Bas, je vrienden zitten veel in Zeeland en daar mag je ook trots op zijn.

Anoniem is te gemakkelijk.

Blijf gezond.

PS: Vrienden van Oss succes met de ..................

Nico Degen

2019-07-09 23:57:48

Het lijkt wel of sommige lieden zitten te wachten tot dat iemand iets volkomen onbelangrijks verkeert schrijft. Daarbij denkende dat dit toch het bewijs is dat alles wat in Landerd besloten is of nog zal besloten worden, dan ook wel verkeert zal zijn. Ik weet dat de beste kapiteins aan wal die weer eens lopen te toeteren zelf geen bestuurservaring hebben. Kijk en daar ben ik erg blij mee.

Willem van Tilburg

2019-07-12 14:46:37

Ik ben het met je eens Bas een beetje satire moet altijd kunnen. Ik was ook niet bekend met jouw alter ego "De Groentenman", maar het is inderdaad niet volledig anoniem.
Ondanks dat ik een persoonlijke voorkeur heb voor Oss ben ik het ook met je eens, Schaijk blijft Schaijk, waar we ook bij aansluiten, gelukkig maar.
De felheid vind ik ook niet nodig, maar ik ben dan ook vooral nieuwsgierig, waar onstaat felheid? Deze ontstaat vaak vanuit frustratie. Waar is men in dit geval gefrustreerd over? Naar mijn bescheiden mening komt dit voort uit het feit dat men zich onvoldoende gehoord voelt. Ja, er zijn verkiezingen geweest en ja, jouw partij heeft een mooie overwinning geboekt. Veel mensen spreken daarom over een democratisch proces, maar daar wringt de schoen. Hoe kun je er van uit gaan dat de meerderheid in Schaijk een voorkeur heeft voor Uden? Daar is een verkiezingsuitslag te complex voor en is ook te kort door de bocht. 
Jouw coalitiepartner Progessief Landerd verwoorde het in haar programma eigenlijk heel netjes, "wij hebben een voorkeur voor de Maashorstgemeente, máár de inwoners zullen zorgvuldig geïnformeerd en gehoord worden. Dit kan bijvoorbeeld met een enquete of referendum.". (te lezen op: https://progressieflanderd.nl/portfolio-items/herindelen-met-visie/) Dit stuk uit haar programma lijkt PL inmiddels vergeten, ik heb hier in ieder geval niets meer over gehoord. 
Het zou de huidige coalitie sieren om hier daad bij het woord te voegen. Organiseer een volksraadpleging, in welke vorm dan ook. Dan pas creeer je echt draagvlak, die er nodig is om een duurzame nieuwe gemeente te vormen. Succes!

Onvoldoende gehoord?

2019-07-12 20:54:24

https://www.landerd.nl/bestuur-en-organisatie/uitslag-referendum_42938/ Oss meerderheid?

Wat heeft DS97 toen aan informatie gegeven? Zelfstandig, en nu verdrietig? Achter de feiten aanlopen, keer op keer en nu weer. Help Schaijk, en denk mee wat goed is voor deze nieuwe gemeente.

Kersoss

2019-07-14 12:37:59

Het begint een beetje een Bassie en Adriaan show te worden....

Roel v Schaijk

2019-07-17 13:32:22

@Willem v Tilburg,

Niet vergeten, wel verloren in de coalitie, helaas.

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen