Schaijk

Nader Bekeken door Mark Steetsel

Zet je euro's in op je eigen doelgroep

Door Mark Steetsel van Arenalokaal.nl

Een product verkopen of dienst leveren, daar draait het bij een onderneming allemaal om. Maar hoe bereik je je huidige klanten en hoe kun je de klantenkring uitbreiden? De mogelijkheden hiervoor lopen flink uiteen: van een A4'tje op je raam tot het uitbrengen van een eigen krant en alles daar tussenin. Dan heb je ook nog het online gebeuren. Uiteraard speelt je beschikbare budget daarbij een grote rol. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om de juiste keuze te maken, zeker als je hier weinig ervaring in hebt.

Neem om te beginnen de tijd om te bepalen wat je doelgroep is. Wie zitten hierin en waar bevinden zij zich? Vervolgens bekijk je welke mediakanalen het beste op je doelgroep aansluiten. Zijn het krantlezers of spenderen ze juist veel tijd online? Allemaal voorwaarden waar je rekening mee moet houden. Je kunt je geld tenslotte maar één keer uitgeven. Dan moet het natuurlijk ook iets opleveren.

Kenmerken
Je doelgroep is te beschrijven volgens een aantal kenmerken. Op demografisch gebied zijn dat bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, gezinsgrootte, religie en burgerlijke staat. Sociaal-economische aspecten als levensstijl, politieke voorkeur, inkomen, beroep en opleiding kunnen ook een belangrijke rol spelen. Dan heb je nog de fysieke locatie van je klanten. Hoe ver zijn zij bereid te reizen voor een product of dienst? En last but not least heb je nog de hobby's en interesses.
Ga voor jouw eigen klanten eens na over welke kenmerken zij beschikken en welke dan weer van toepassing zijn op hetgeen dat jij aanbiedt. Niet alles is even belangrijk, maar door hier een moment bij stil te staan kun je waardevolle inzichten krijgen.

Vacatures
Vaak is combinatie van meerdere mediakanalen de sleutel tot succes. Dit komt door de kracht van herhaling. Iets wat wij in de dagelijkse praktijk vaak terug zien, onder meer bij vacatures. Stel, je bent op zoek naar een vakkenvuller voor in je supermarkt. Dan wil je het liefst iemand uit de directe omgeving. Adverteren in een landelijk of zelfs regionaal medium heeft dan weinig zin, je zoekt het lokaal. De beste manier om jongeren direct te bereiken is via social media, maar vlak in dit geval de kracht van (groot)ouders en andere familieleden niet uit. Zij zien de vacature in de krant en spelen dit door naar hun (klein)kind. Door meerdere kanalen in te zetten, is de kans dat je de gewenste doelgroep direct of indirect bereikt vele malen groter.
Een ander voorbeeld: de doelgroep van een van je diensten of producten bestaat uit jongere vrouwen (16-24) in heel Nederland die van make-up houden. Je hebt keuze uit veel meer mediakanalen om de aandacht naar je toe te halen. Het is dan overigens sowieso een goed idee om social media in te zetten omdat veel vrouwen in die leeftijdscategorie daar gebruik van maken.

Wil jij je doelgroep ook omschrijven? Gebruik onderstaande checklist als eerste stap om dit inzichtelijk te krijgen:
O Uit wie bestaat je doelgroep?
O Waar bevinden zij zich?
O Welke kenmerken passen bij deze doelgroep?

Als media-adviseur van Arenalokaal denk ik met je mee om jouw bedrijf op de juiste manier onder de aandacht te brengen. Samen kunnen we kijken wat voor jou het beste is. Heb je belangstelling om eens van gedachten te wisselen? Dan kom ik graag een keer vrijblijvend op de koffie. Ik wens jullie allen alvast hele fijne feestdagen toe en een succesvol maar bovenal gezond 2018!

Mark Steetsel
Media-adviseur Arenalokaal
mark@uitleg.nl / 06-50617426

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws

112-meldingen


Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties

Dagboek Diala en Enas