Schaijk

Terugblik op Aller-allereerste-veilingen in Schaijk

‘Het heeft al onze verwachtingen overtroffen'

Door Siem van Merwijk

SCHAIJK - Met een eigen editie van De Aller-allereerste-veilingen liet Schaijk zien waar een klein dorp groot in kan zijn. Initiatiefnemers annex kartrekkers Mark van den Bogaert, Willem van Tilburg en Twan van Zandvoort blikken terug op een bijzondere maand vol veilingen die Schaijk in zijn greep hield.

Overgewaaid vanuit Den Bosch komt een tijd geleden het ‘Aller-allereerste'-initiatief op de radar van de drie enthousiaste Schaijkenaren. Na kortstondig overleg zijn zij het unaniem eens: dit initiatief moet en zal ook vorm krijgen binnen hun eigen dorp. Zo ontstaat al snel een concreet idee om de veilingen ook vorm te gaan geven binnen Schaijk. "We misten hierbij alleen een goed platform, daar waar we het niet op persoonlijke titel wilden promoten”, zegt Mark. Daarom besloot het trio om naast de Aller-allereerste-kanalen te gaan communiceren via Natuurlijk Schaijk, dat zich als platform uitstekend leent voor burgerinitiatieven als deze. "Daardoor was direct het ‘voor en door Schaijk-gevoel' duidelijk en bovendien hebben we in onze zoektocht naar een cameraman voor onze promo-filmpjes direct ervaren hoe handig het platform is.” Het blijkt een goede zet, want ondernemers en inwoners van Schaijk ontvangen een eigen editie van De Aller-allereerste massaal met open armen. "Door de enthousiaste reacties van onze dorpsgenoten en het platform Natuurlijk Schaijk kregen we direct het nodige bereik in ons dorp en zelfs daarbuiten”, zegt Willem. Om de vele volgers op tijd van aanbod te voorzien, wordt al snel alles in gang gezet om de website te vullen. Dankzij het aanbod van diverse ondernemers, maar ook zeker de creativiteit van het trio, was deze binnen no-time gevuld met de meest uiteenlopende items. Twan legt uit waarom creativiteit zo belangrijk is gebleken bij de veilingen. "Een blad bier spreekt logischerwijs tot de verbeelding, maar je kunt dan niet verdergaan met een aller-allereerste biefstukje of sateetje.” Het trio wil naast de reguliere aller-allereerste items ook exclusiviteit brengen. “Daarom zijn we ook echt creatief aan de slag gegaan met het bedenken van ludieke veilingitems.” Zo wordt de site onder andere gevuld met veilingen als zes vierkante meter carpaccio bij Ons Eethuys, een dag het iconische ‘Schoppema-treintje' thuis of een compleet Lust-festival in de tuin.

Mede dankzij deze creativiteit stijgt het aantal veilingen al snel boven de verwachting uit. Waar in de eerste berichten nog wordt gesproken over 15 veilingen per week met een tijdsduur van 3 weken, staat het aantal geveilde kavels na een maand op 84. Een scenario dat op voorhand al enigszins in de hoofden speelde. "Het idee om 3 weken te starten met een eventuele vierde bonusweek speelde al langer, alleen is het altijd even afwachten hoe het initiatief wordt ontvangen.” Het animo in de eerste week geeft voldoende aanleiding om door te pakken met een bonusweek, maar toch is er op dat moment nog voldoende werk aan de winkel volgens Willem. "Aangezien de contactberoepen in de tweede veilingweek alweer open mochten, hebben we flink moeten schuiven qua veilingen, maar gelukkig hebben we die items genoeg aandacht kunnen schenken.” Hoewel zo'n puzzel in de eerste week niet het meest praktische scenario is, geeft Twan aan dat het anderzijds juist mooi is om de eerste veilingen direct te zien worden ingewilligd. "Als je ziet hoe blij die mensen zijn met een stukje positivisme rondom hun onderneming en vervolgens zo snel daadwerkelijk aan de slag kunnen, dan kun je daar alleen maar van genieten.” Juist die waardering is een van de elementen die ervoor gezorgd heeft dat de tientallen uren die het drietal in het project stopten geen seconde als belastend voelden. "Het was een enorm leuke uitdaging waarbij we gebruik hebben gemaakt van elkaars kennen en kunnen, maar vooral hebben genoten van het enthousiasme in het dorp.” Door hier en daar te 'steuken' werden bieders opgejut en gingen de biedingen viraal. "Dat is echt gegaan zoals we hoopten. Wij zaten zelf ook steevast in spanning voor de PC zondagavond rond 9 uur, in afwachting van wie zouden winnen.” Deze tussentijdse deadlines blijken een voorbode voor het spannendste moment: het onthullen van de totale opbrengst, met een officiële cheque: 22.559,65 euro! "We hadden op voorhand geen bedrag in gedachte, maar zijn echt overdonderd door het succes.” Terwijl er nu reden is om te genieten is het succes ook direct een aanleiding om door te zetten. "Naast het veilen hebben we ook een kroegentocht verloot, wellicht dat we daar, zodra het kan, een groter ding van kunnen maken zodat we met zijn allen massaal de aller-allereerste kroegentocht door Schaijk kunnen maken. Dat is iets waar we nu naar toe kunnen leven!”

Benieuwd naar de veilingen en hun opbrengst? Kijk op www.schaijk.allerallereerste.nl. Heb je zelf ook een goed idee, maar nog wat helpende handjes of creatieve geesten nodig? Kijk op www.natuurlijkschaijk.nl en vraag om hulp!

|Doorsturen

Uw reactie