Schaijk

Groep Schaijkenaren start petitie ‘Ik ben voor gemeente Maashorst’

Door Sergio Boutkan van Arenalokaal.nl

SCHAIJK – Een groep Schaijkenaren is maandagmiddag de petitie ‘Ik ben voor de nieuwe gemeente Maashorst, want daar voel ik mij thuis’ gestart. De initiatiefnemers laten daarmee een tegengeluid horen ten opzichte van de inwoners van Schaijk die liever zien dat hun dorp bij de gemeente Oss wordt gevoegd in plaats van bij Uden.

“Wij herkennen ons niet in het beeld dat wij teruglezen in kranten en op social media: het beeld dat het merendeel van de Schaijkenaren een onderdeel wil worden van de gemeente Oss. Maar dat is wel wat men nu denkt in Den Haag”, zo stellen de initiatiefnemers op www.petities.nl. “Wij voelen ons thuis in De Maashorst en kunnen ons vinden in het voorstel om samen met onze buurgemeenten te bouwen aan de nieuwe gemeente Maashorst.”

De petitie werd op de dag door ruim 700 mensen ondertekend, van wie zo’n 40 procent anoniem. Opmerkelijk is dat ook ontzettend veel mensen van buiten Schaijk - onder meer uit Zeeland, Reek, Uden, Volkel en Berghem - de petitie hebben ondertekend.

Stemming over amendement 'Schaijk bij Oss' op 25 februari
De Tweede Kamer-fracties van het CDA en GroenLinks dienden donderdag 11 februari een amendement in om Schaijk alsnog bij de gemeente Oss te voegen. Op 25 februari wordt hierover gestemd in De Tweede Kamer en wordt duidelijk of de voorgenomen fusie van de gemeenten Landerd en Uden tot de nieuwe gemeente Maashorst doorgaat.

Ook burgemeester Marnix Bakermans roept op Twitter op de petitie te ondertekenen.

|Doorsturen

Joris

2021-02-15 15:30:32

Dit is de link van de petitie:
https://petities.nl/petitions/ik-ben-voor-de-nieuwe-gemeente-maashorst-want-daar-voel-ik-mij-thuis

Trots op Schaijk

2021-02-15 16:37:22

Ik ben voor de nieuwe gemeente Maashorst, want daar voel ik mij thuis! Wij zijn ongelofelijk trots op ons levendige dorp gelegen in de prachtige groene omgeving van de Maashorst. En wij zijn vol vertrouwen dat Schaijk een krachtig dorp blijft als wij samen met gelijkgestemde dorpen werken aan de robuuste toekomst van de nieuwe gemeente Maashorst.

Wij herkennen ons dan ook niet in het beeld dat wij teruglezen in kranten en op social media: Het beeld dat het merendeel van de Schaijkenaren een onderdeel wil worden van de gemeente Oss. Maar dat is wel wat men nu denkt in Den Haag!

Daarom is er NU ACTIE nodig om Den Haag te laten weten:
Wij voelen ons thuis in de Maashorst! Wij kunnen ons prima vinden in het voorstel om samen met onze buurgemeenten te bouwen aan de nieuwe gemeente Maashorst!


Teken nu de petitie: Ik ben voor de nieuwe gemeente Maashorst, want daar voel ik mij thuis! Als je hierop klikt kan je ondertekenen:

https://petities.nl/petitions/ik-ben-voor-de-nieuwe-gemeente-maashorst-want-daar-voel-ik-mij-thuis?locale=nl 

Anders ga naar de link die gedeeld is door Sergio, en zoek op MAASHORST. 

Ps. Je kan de petitie uiteraard anoniem ondertekenen. Maar het is een enorm krachtig signaal richting Den Haag als we je naam en woonplaats kunnen vermelden en kunnen laten zien dat echte Schaijkenaren de petitie ondertekenen. Optioneel kan je bij opmerkingen nog je leeftijd invullen, zodat we ook kunnen laten zien dat deze petitie leeft bij jong én oud!

Afzender: Een hele grote groep Schaijkenaren die zich thuis voelen in de Maashorst!

anton coolen

2021-02-15 16:44:13

Beste Mensen,

Heel Zeeland, Uden en heel Nederland kan anoniem stemmen. Dus een peiling van nul waarde.

Het gaat om de inwoners van Schaijk. Nu al meer dan 40% van de stemmen anoniem of uit een andere plaats. Verder geen controle op de stemmers of ze echt uit Schaijk komen.

Bij het aanvragen van het referendum moesten de bewoners uit Schaijk naar Zeeland en zich identificeren en nog een aantal ander moeilijke hindernissen. Dus wederom is dit een peiling met veel vraagtekens zoals het in het hele proces is geweest. Gewoon dus een referendum houden bij de Schaijkenaren. Had toch gewoon gedaan wat er was toegezegd.

Nogmaals, men was vergeten dat men pas gewonnen heeft op de eindstreep. Beetje arrogant denk ik naar de bevolking. Praten wij nog maar niet over de kosten die reeds gemaakt zijn omdat men dacht dat de route gelopen was...

Blijf allemaal gezond denk aan de RIVM- richtlijnen.

Quintin van Zuijlen

2021-02-15 17:33:33

Anton, ik hoorde jou toch anders piepen over een andere petitie.

Piet

2021-02-15 17:38:18

Never nooit stem ik op maashorst...Schaijk hoort bij oss.

niet bijndatvklote uden.

Quintin van Zuijlen

2021-02-15 17:58:29

Ach Piet, ga nou niet doen alsof met Uden of Udenaren iets mis is. Ook niks mis met de meeste Ossenaren of met hun gemeente, maar wij willen nou eenmaal onze gemeente zelf mede vormgegeven hebben. Een gemeente is geen menu, we staan zelf in de keuken bij de Maashorst, waar Oss nog steeds wat de pot schaft is. Als je graag vreet wat de Osse pot schaft, dan valt dat in de Maashorst vast ook te maken. Je bent welkom in de keuken.

Piet

2021-02-15 18:08:24

Ach quintin..dat maak ik zelf wel uit..betweter...

Bob

2021-02-15 18:10:28

Robuuste toekomst? 

Eens met Dhr. Coolen. Deze petitie is paniekvoetbal en bovendien niet op de juiste manier ingezet.

J@n

2021-02-15 18:12:48

Hoezo gemeente zelf mede vorm geven? Jij denkt echt dat je daar in Uden iets in te brengen hebt?

Beetje naïef  om dat te denken.

Het is geen ”nieuwe” gemeente, maar voortzetting van de oude gemeente Uden.

Nieuw gemeentehuis is al geschrapt, want te duur.

Nieuwe gemeentenaam zal ook wel geschrapt worden, want niet Udens genoeg. Het blijft Gewoon Uden.

anton coolen

2021-02-15 18:13:50

Tussenstand na 480 meldingen:

Inmiddels ongeveer 45% anoniem, dus kan van heel Nederland komen, dit inclusief stemmers uit andere plaatsen die zijn benoemd. Dit percentage zal blijven stijgen.

Daarnaast, mensen die wel 3 keer een stem uitbrengen. Verder geen controle uit te voeren op de stemmen die zeggen echt uit Schaijk te komen.

Lijsttrekker van Maashorst Vooruit geeft in BD digitaal aan dat hij deze peiling een goed initiatief vindt. Doch wel altijd tegen een peiling in Schaijk geweest. Misschien geeft zijn opmerking in het BD morgen in de Raad wel ruimte.

Maar dit is natuurlijk een peiling van geen waarde. Het is oproepen van valse emotie. Geeft een totaal onecht beeld. Dat weet u ook allemaal. 

Morgen de raadsvergadering maar weer eens afwachten.

Veel wijsheid voor een ieder.

Laatste bericht op deze inzending.

Prettige avond.

Quintin van Zuijlen

2021-02-15 18:20:41

Ja, J@n, dat geloof ik, want dat heb ik. Het is een nieuwe gemeente, in gelijke delen Landerd en Uden. Dat jij dat niet kan accepteren is jouw fout.

J@n

2021-02-15 18:43:04

De petitie is een uur terug door de heer Bakermans op z’n twitterpagina gezet. Geen retweet, maar bewust geplaatst. 

Waarom niet bij alle andere initiatieven meneer Bakermans? 

G@@f

2021-02-15 19:09:52

Portie paniekvoetbal deze petitie!

Er lag een prachtig -door de actiegroep Schaijk hoort bij Oss- aangereikt middel om aan alle discussie of noem het verdeeldheid een einde te kunnen maken, maar men durfde het niet aan om:

A. Gezichtsverlies te mijden

of B. Men was te zeker van hun zaak dat Maashorst reeds in kannen en kruiken gegoten was...

Antwoord op A en B: Te laf om raadgevend referendum aan te gaan en daardoor is hun hand nu overspeelt!

Deze (online)petitie verandert niets en het slotwoord ligt in de 2e Kamer! Lang leve luisteren naar de burger/de democratie ;-)

Quintin van Zuijlen

2021-02-15 19:20:00

Overigens, J@n, zelfs het amendement spreekt van een "gemeente Maashorst" en een "op te heffen gemeente Uden". Niet van een "op te heffen gemeente Oss". Het is bijna alsof we niet gelijk zijn met Oss maar wel met Uden.

G@@f

2021-02-15 19:38:58

Er wordt "of heringedeeld" met Maashorst of "toegevoegd aan" de gemeente Oss...

Staat er gewoon letterlijk en is niet zo lastig te begrijpen, maar zijn dan ook geen cijfers Q ;-)

Oss

2021-02-15 20:03:03

Ga naar oss , past beter is groter en beter dan Uden .....buiten het wei volk in Schaijk en de onbetrouwbare wethouders in uden moeten we naar oss

Carel

2021-02-15 21:22:20

Ik heb zo even de petitie gekeken. 40% anoniem, 20% buiten schaijk, 10% dubbele namen en nog veel fake namen zoals P.Manders. Dit is lachwekkend, en zal waarschijnlijk onderzocht worden door actiegroep schaijk naar Oss of anderen. door deze petitie zet je jezelf voor lul en den haag zal nog zekerder zijn dat de meerderheid naar Oss wil. Die stoempers in de gemeenteraad hadden een referendum moeten houden...nu is er paniek...hahahaha

Jeroen

2021-02-15 22:08:50

wat een wanvertoning dat Maashorst voorruit en Bakermans nu ineens een petitie steunen! Ze hebben nog nooit naar de bevolking geluisterd of enig ander geluid dan Uden serieus genomen! Bijzonder grappig om te zien dat er ineens als een stel onbenullen om zich heen wordt geslagen. Waarom wil men uberhaupt naar Uden met zo’n waardeloze volksvertegenwoordigers en  Burgemeesters! 

Ton visschers

2021-02-16 01:32:46

Schaijk naar Maashorst, een stevige basis op zandgrond, beter dan weg te zakken in de klei...

GMHNW

2021-02-16 12:06:36

Nee, een referendum mocht er niet komen. Maar nu de mannetjessputters dun door de boks loopt, zijn ze ineens vóór een petitie. Wat een lafbekjes!

Carel

2021-02-16 12:14:40

Hoezo is de gemeenteraad pro-Uden? Oss heeft totaal geen kans gehad bij de bevolking. En nee! Ook niet bij het 'zorgvuldig' doorlopen proces. Wat een poppenkast en die moeten dan de nieuwe gemeente Uden leiden. Of moet ik nog steeds gemeente Maashorst roepen?

R van danen

2021-02-18 23:13:01

Eens met dhr Coolen , dhr van B vermoeiend met zijn petitie schaijk zou het beste bij oss horen maar het klein denken zit erin dus blijft kruimelen .....