Schaijk

De Kardashians bijhouden - Column Daan Jans

Door Daan Jans

De Kardashians bijhouden. "Waarom zou je dat doen?" Deze quote van Nielson zou direct het einde van deze column kunnen zijn. Maar dat is te makkelijk. Laten we proberen samen een antwoord te vinden.

Ik kan beginnen met heel stoer te zeggen dat ik de familie Kardashian niet ken en nog nooit een aflevering van de serie Keeping Up With The Kardashians gezien heb. Dat laatste is wel zo, maar je moet wel onder een steen geleefd hebben als je nog nooit van ze gehoord hebt. De fragmenten vliegen je om de oren nu ze deze maand aangekondigd hebben er na twintig seizoenen in veertien jaar mee op te willen houden. Dat is met name voor een realityserie ontzettend lang. Dan moeten ze wel iets heel goed kunnen. Dat was me uit de zorgvuldig uitgekozen hoogtepunten op tv nog niet geheel duidelijk geworden.

Dus ik googelen. Blijkt wel mee te vallen. Elk familielid, en dat zijn er nogal wat, wordt steevast aangekondigd als televisiepersoonlijkheid of internetbekendheid. Ja ja… Kenners en fans op tv beweren bij hoog en laag dat het ontzettend knap is dat ze zo’n groot marketingimperium hebben weten op te bouwen. Ja ja… Maar ze waren al rijk toch? Ja, maar ze hebben van een paar miljoen een paar miljard weten te maken, dus ze hebben het ontzettend goed gedaan. Ja ja… of ik bedoel haha. Als dat het criterium is van ontzettend goed gedaan, kan ik daar inderdaad niks tegen inbrengen. Maar daar ga ik toch niet helemaal in mee. Ik vind het pas goed gedaan als je ergens heel goed in bent en dáár dan heel rijk van wordt, mocht je dat zo graag willen. Denk aan topsporters, muzikanten of cabaretiers. Als je door toewijding en hard werken goed bent geworden in wat dan ook. Of als je een goed idee of product hebt bedacht en daarmee een bedrijf vanaf de grond hebt opgebouwd.

Het enige dat de Kardashians van de grond af op hebben gebouwd is hun eigen lichaam. Ik heb sterk het idee dat er geen vezel in hun lijf niet omgeven is door botox of andersoortige filler. Dat is dan ook de hoofdreden dat ze er allemaal precies hetzelfde uitzien. Zulke extreme gelijkenissen komen in meer families voor, maar dan heeft het een nog onsmakelijkere reden.

Aan de andere kant hebben ze wel allerlei populaire producten op de markt gebracht zoals boeken en verschillende cosmetica. Echter zijn dat al bestaande artikelen en vaak ook samenwerkingen of overnames van al bestaande bedrijven. Zij hebben enkel hun naam eraan verbonden en het verkocht zichzelf. De vraag is zelfs of niet slimme marketingmensen toenadering tot hen gezocht hebben. Want met goede marketing kan je veel voor elkaar krijgen en dus veel geld verdienen. Ik wed dat ze een bedrijf dat hun eigen ontlasting onder de naam Kakashian verkoopt nog winstgevend kunnen maken. Is dat dan een verdienste of handig gebruik maken van menselijke tekortkomingen? Of is dat laatste de eigenlijke definitie van marketing? Dan is de serie niets anders dan een veertien jaar lange commercial voor het merk Kardashian. Ongeacht welk product ze aan de man willen brengen.

Dat zoiets werkt staat buiten kijf, mensen kijken immers al decennialang graag naar programma’s over mensen die iets niet kunnen. De een kan niet klussen, de ander kan geen date vinden en weer iemand anders lukt het niet om af te vallen. Waar die fascinatie vandaan komt weet ik niet, maar ik kijk en luister liever naar mensen die wel iets kunnen.

Daan Jans

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties