Schaijk

Film Green Book te zien op 30 augustus

Plein voor Phoenix Schaijk wordt sfeervolle buitenbioscoop

Door Sergio Boutkan van Arenalokaal.nl

SCHAIJK/OSS - De Osse cultuurtempel Groene Engel draait deze zomer op vijf bijzondere locaties films in de open lucht. Op 30 augustus wordt het plein voor dorpshuis De Phoenix in Schaijk omgetoverd tot een sfeervolle zomeravondbioscoop. Vanaf 21 uur is dan op een groot scherm de film Green Book (foto) te zien. Er staat een aantal stoelen, maar je mag ook je favoriete strandstoel of picknickkleedje meenemen. Toegang is gratis, maar een kleine bijdrage in de pet na afloop wordt zeer gewaardeerd.

Vorig jaar werd er in Schaijk voor het eerste een buitenbios gerealiseerd, in de tuin achter eetcafé De Notaris aan de Schutsboomstraat. "Dat was een groot succes", vertellen Wilhelmien Manders en Tilly van den Hoogen namens de organisatie. "Met zo'n 150 bezoekers zat het destijds bomvol. Dit jaar, op het plein voor dorpshuis De Phoenix, hebben we echter beduidend meer ruimte en kunnen veel meer mensen de film komen bekijken."

'Gezellige ontmoetingsplek'
"Het Phoenix-plein is opnieuw ingericht met bankjes en plantenbakken", geven Wilhelmien en Tilly aan. "Het is nu een gezellige ontmoetingsplek voor jong en oud om activiteiten te organiseren voor de directe buurt en voor heel Schaijk. We hopen 30 augustus op een grote opkomst, zodat er vaker iets georganiseerd kan worden op dit prachtige plein."

Green Book
Green Book is een inspirerend, hartverwarmend en waargebeurd verhaal over de hechte vriendschap tussen een uitsmijter (Viggo Mortensen) en concertpianist (Mahershala Ali); die gedwongen worden hun verschillen opzij te zetten om de meest onvergetelijke reis van hun leven te maken. Wanneer pianist Don Shirley in 1962 op zoek is naar een lijfwacht voor zijn tournee door het zuiden van Amerika, komt hij in contact met Tony Lip. Een Italiaans-Amerikaanse uitsmijter die graag wat wil bijverdienen. Samen reizen ze door verschillende ‘blanke’ staten aan de hand van een speciale reisgids (The Green Book) die hen informeert over plekken waar Afro-Amerikanen welkom en veilig zijn. Tijdens hun reis worden zij geconfronteerd met hun tegengestelde persoonlijkheden, gevaar en racisme maar ook met onverwachte menselijkheden en een volle dosis humor. Om veilig thuis te komen zullen zij hun verschillen aan de kant moeten zetten er ontstaat een bijzondere vriendschap.

Agenda BuitenBios On Tour
08-08: Park naast Groene Engel - Oss: A Casa Tutti Bene
15-08: Park naast Groene Engel - Oss: Book Club
16-08: Het Raadhuis – Lithoijen: Wonder
22-08: Park naast Groene Engel – Oss: Kursk
23-08: Theater Hoessenbosch – Berghem: Bankier van Verzet
29-08: Park naast Groene Engel – Oss: Beautiful Boy
30-08: De Phoenix - Schaijk: ​​​​​Green Book
05-09: Park naast Groene Engel – Oss: Becoming Astrid
06-09: Gemeenschapshuis Acropolis – Megen: If Beale Street Could Talk
12-09: Park naast Groene Engel - Oss: Vice

Meer info: www.groene-engel.nl

|Doorsturen

Buitenbios

2019-08-30 23:42:35

Dat is ook gemeente Oss,met een buitenbios naar Schaijk!!! Dat doen ze in Uje niet!!

Nico Degen

2019-09-02 11:06:07

En dit is ook gemeente Oss. Wees er maar trots op, rozewater.

02-09-19, Man en vrouw zwaar mishandeld door groep jongeren in Oss: afgebroken tanden, schouder uit de kom en tegen het hoofd geschopt.

Jong egeltje sterft nadat jongens hem als voetbal gebruiken in Oss

Carel

2019-09-02 12:22:07

@nico d ...wat heeft dat met bijvoorbeeld de dienstverlening van de gemeente te maken? Moeten wij nu bang worden in Schaijk? Wat een onzin. Nico de Clown is een betere naam voor je.

Nico Degen

2019-09-03 07:53:25

Wel Carel, in de overweging of je aansluiting bij welke stad zoekt, lijkt mij dat criminaliteitscijfers er wel toe doen. En verder als iemand in onze democratie een andere mening heeft, hoef je geen poging te doen om die ander belachelijk te maken. Immers dat verteld meer over jou en hoeveel jou opstelling waard is.

Willem van Tilburg

2019-09-03 22:40:17

Beste heer Degen, u heeft het over criminaliteitcijfers en presenteert deze als dat Oss onveiliger zou zijn dan Uden. Wanneer ik de cijfers van de de laatste 4 jaar vergelijk van deze twee gemeenten, dan kom ik tot de conclusie dat Oss veiliger is dan Uden. In 2018 scoort Uden net iets boven het landelijk gemiddelde, terwijl Oss onder dit gemiddelde blijft. Wellicht bent u meer bekend met berichten uit Oss omdat wij in Schaijk nu eenmaal de Oss en omgeving bijlage ontvangen van het Brabants dagblad en is uw beeld wat vertekend?

Nico Degen

2019-09-03 23:31:58

Beste heer van Tilburg,

Ik weet niet precies wie de door u vermelde cijfers heeft verstrekt. Onderstaande cijfers zijn van het CBS. “Ruim de helft van de door de politie geregistreerde verdachten woont in de gemeente waar het misdrijf waarvoor ze zijn aangehouden gepleegd is. Dat blijkt uit een analyse van de criminaliteitscijfers door het CBS. Hoeveel verdachten telt jouw gemeente? Oss 115 Uden 81”. Echter ons verliezen in cijfertjes (ondanks hun duidelijkheid) die zoals u waarschijnlijk weet, toch manipulatief zijn. Het gaat in deze kwestie om het feit dat stel mensen democratisch genomen besluiten willen ondermijnen, niet meer en niet minder. En daar verzet ik mij tegen.

Willem van Tilburg

2019-09-04 07:03:14

Ik gebruik ook graag de juiste bronnen en dus hier ook het CBS. U refereert naar het aantal verdachten, ik kijk liever naar het aantal misdrijven. Het CBS constateert in 2018 dat er gemiddeld in Nederland 460 misdrijven per 10.000 inwoners gepleegd zijn. Uden zit daar net boven, Oss net onder. Overigens ben ik het met u eens, laten we ons niet verliezen in cijfertjes, maar wanneer we dat toch doen, gebruik dan aub het complete verhaal en benoem niet louter het cijfertje welke u toevallig goed uitkomt om uw argument kracht bij te zetten. Zoek eens bijvoorbeeld naar de criminalteitsindex en vergelijk uw geliefde gemeente eens met tuigstad Oss, u zult versteld staan...

Nico Degen

2019-09-04 09:03:07

U schijnt Oss als tuigstad te willen benoemen. Verbazingwekkend dat u steden kennelijk classificeert op basis meer of minder tuig. Gemeenten bestaan slechts, gelukkig maar, uit een zeer gering aantal criminelen. Zelfs als dit een poging is om grappig te zijn ga ik daar niet in mee. De keus voor Uden is gemaakt door college en gemeenteraad van Landerd en dat is wat ik respecteer, meer niet. Dat ik Uden om tal van redenen prefereer boven Oss mag u duidelijk zijn. Ik vermeld een CBS cijfer: Hoeveel verdachten telt jouw gemeente? Oss 115 Uden 81”. Het betreft hier vanzelf verdachten van gepleegde misdaden, nog los de van georganiseerde criminaliteit. Hopelijk blijf ik verder verschoont van een oeverloze discussie over cijfers, indexen en welke gemeente een tuigstad zou zijn. Wellicht is er ergens een andere gelijkgestemde die daar wel zin in heeft.

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen