Schaijk

'Marnix Bakermans speelt een dubieuze rol'

Actiegroep boos op burgemeester door 'tegenwerking bij referendumaanvraag'

Door Sergio Boutkan van Arenalokaal.nl

SCHAIJK - Actiegroep Schaijk hoort bij Oss is boos over de 'dubieuze rol die Marnix Bakermans speelt' bij de aanvraag van een raadgevend referendum over de herindeling. "De burgemeester traineert de zaak", stellen Arie de Kleijn, Ton van den Hoogen en Niek van Casteren namens de groep. "Hij ontmoedigt burgers de 437 benodigde handtekeningen te zetten en doet alles om te voorkomen dat Schaijkenaren hun voorkeur mogen uitspreken voor Oss of Uden."

Donderdagochtend vertrok het eerste busje van Schaijk naar Zeeland.

De actiegroep voelt zich aan alle kanten tegengewerkt door de burgervader. "Het begon al op maandag 23 december bij het aanbieden van onze zienswijze op het herindelingsontwerp en de 1800 handtekeningen van mensen die de petitie 'Schaijk hoort bij Oss en niet bij Uden' hebben ondertekend. Wij kondigden toen ook aan een officiële aanvraag in te dienen voor een raadgevend referendum over de voorgenomen herindeling. Bakermans zei daarop direct dat de gemeenteraad niet op een nieuw referendum zit te wachten. De boodschap, dat het daarom geen zin heeft voor Schaijkenaren om hun handtekening te zetten, heeft hij sindsdien meermaals herhaald."

Openstellingen
Ook het feit dat in Schaijk slechts op één moment (12 februari van 14 tot 21 uur in het Raadhuis) de ondersteuningsverklaring voor de referendumaanvraag kan worden ondertekend, past volgens de protestgroep in het ontmoedigingsbeleid van de gemeente. "Wij hebben om 12 openstellingen in Schaijk en Reek gevraagd gedurende de periode van vier weken, maar kregen één dag van tevoren doodleuk te horen dat mensen slechts één keer in Schaijk en helemáál niet in Reek terecht kunnen. "Daar ben ik echt enorm van geschrokken", zegt Arie de Kleijn.

"We hebben in Landerd een referendumverordening, waarin inwoners het recht hebben een referendum aan te vragen. Als burgemeester zou je juist alle ruimte moeten bieden om zo'n referendum te organiseren, maar in plaats daarvan probeert hij het zo lastig mogelijk te maken. Het is treurig dat Marnix Bakermans niet boven de partijen staat. Een burgemeester hoort te zorgen dat de belangen van álle burgers aan bod komen. Het college van B en W heeft altijd de mond vol van burgerparticipatie, maar Schaijkenaren krijgen geen enkele kans hun stem te laten horen. En niets is er zo erg als dat je monddood wordt gemaakt", vindt De Kleijn.

Niek van Casteren: "De rol van burgemeester Marnix Bakermans is zeer dubieus. Heel veel mensen in Schaijk hebben een andere opvatting over de voorgenomen herindeling met Uden. Het minste wat dan zou moeten kunnen is dat zij hun mening kenbaar kunnen maken."

Vervoer naar Zeeland
Om de benodigde 437 handtekeningen voor de referendumaanvraag op papier te krijgen, organiseert de actiegroep de komende weken vrijwel dagelijks vervoer naar Zeeland. Donderdagochtend 30 januari vertrokken de eerste busjes naar het gemeentehuis. Ton van den Hoogen: "Vanaf 3 februari proberen we iedere ochtend vervoer naar Zeeland te regelen. Op 5 februari rijden er zelfs 1 of 2 touringcars. Op de flyer (zie onder) die we gaan verspreiden komen alle tijden van het vervoer te staan."

'Schijt aan het volk'
Wat als de drempel van 437 handtekeningen wordt gehaald, maar de gemeenteraad - zoals alom verwacht - toch weigert een referendum uit te schrijven? Arie de Kleijn: "Dan betekent dat het failliet van de referendumverordening. De gemeenteraad zegt dan eigenlijk: we hebben schijt aan het volk." 

|Doorsturen

Floris Vink

2020-01-30 15:11:19

Daar gaan we weer. De oude mensen zullen kiezen voor de jongere mensen uit Schaijk, waarom? Stop dit geweld! Arie en zijn volgelingen zorg alsjeblieft voor de jonge generatie en niet alleen voor je eigen status. Het gaat niet om de stemmen en het proces, het gaat je erom je idee te pushen, je bent niet beter dan de burgemeester. Maar we begrijpen dat er geen weg terug is, totdat je zult zien dat dit allemaal geen zin heeft. Dus we verliezen tijd en geld, met dank aan de oude generatie.

anton coolen

2020-01-30 16:12:19

Natuurlijk totaal niet waar dat het een ouderenactie is, Floris Vink.

De oudere mensen en de jongere mensen kiezen OOK bij een referendum. Klopt, de oudere mensen maken gelukkig nog steeds mede de dienst uit. Zal toch niet anders worden in ons landje.

Waar haalt men de wijsheid vandaan dat de jongeren geen referendum willen. Ik ken heel veel jongeren die een referendum willen en graag aansluiting bij Oss willen. De 1800 handtekeningen zijn ook van heel veel jongeren.

Het klopt dat veel ouderen meer tijd naar buiten toe besteden om hun mening kenbaar te maken. Heeft met hun generatie te maken en ze hebben meer tijd.

Dus Floris, een referendum en alle kiesgerechtenden kunnen kenbaar maken wat ze willen. Wat is daar op tegen behoudens angst voor een niet welgevallige uitslag.

Ook van u geen reden waarom de inwoners van Schaijk hun mening niet mogen kenbaar maken.

De kosten. Kijk maar eens wat men al uitgegeven heeft aan p.r. voor de Maashorst met Uden. Waarover geen officieel besluit is genomen. Over die kosten horen wij u niet.

Duidelijk is dat u een aanhanger bent van aansluiting bij Uden. Ik respecteer dat. Respecteer dan ook de inwoners van Schaijk die een keuze willen maken, zowel jong als oud.

De rol van de burgemeester hoeft natuurlijk geen uitleg meer. CDA zal in de raadsvergadering daar vragen over stellen.

Waar komt die onzin vandaan dat het alleen ouderen zijn die willen kiezen? Dat is juist de kracht van het referendum, iedereen kan zijn mening geven. Verder hebben ouderen net zoveel rechten als jongeren. 

PS: Van een bijzaak geen hoofdzaak gaan maken. Het gaat om een referendum en niet over ouderen en jongeren.

Met vriendelijk groet,

Een echte liberaal en geen DS'er.

Mimi van der Meer

2020-01-30 16:54:58

Beste Floris,

Hoor ik jou nou zeggen dat oudere mensen van hun stemrecht moeten afzien? Hoe zie je dat voor je? 

En zou het misschien zo kunnen zijn, dat er mensen (van alle leeftijden) zijn die er stellig van overtuigd zijn dat Oss de betere keuze is voor de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen? Op grond van allerlei argumenten, dus niet zomaar een "gevoel" of "dat vind ik nou eenmaal". 


Begrijp me goed, ik gun jou jouw keuze en jouw voorkeur. En uiteraard gun ik jou ook je stemrecht. Dat laatste hoef ik trouwens niet te "gunnen", wie ben ik? Stemrecht is gelukkig goed geregeld in onze wetten.

Laten we dat vooral zo houden. 

nico degen

2020-01-30 17:32:48

Ze komen bij de burgemeester met de vraag voor een nieuw referendum, in reactie zegt de burgemeester dat de gemeenteraad niet op een nieuw referendum zit te wachten. En omdat ze het niet willen of kunnen horen, heeft hij dit nog een paar keer herhaald. En Arie de Kleijn zegt: “En niets is er zo erg als dat je monddood wordt gemaakt". Dat is vreemd, immers het B.D. en de Arena staan vol met de onzin van de groep. Niek van Casteren: “Het minste wat dan zou moeten kunnen is dat zij hun mening kenbaar kunnen maken." deze sprookjes verteller denkt dat er burgers in Schaijk zijn die in zijn sprookjes geloven. Nee het is juist de voorzitter van DS97 Arie de Kleijn waar een vreemd luchtje aan zit. In de raad is democratisch besloten voor Uden. En die partij shit van DS97 hebben wij niet nodig.

Gert van de Voet

2020-01-30 19:34:23

Nico ,

U bent toch de man die het had over negatief reageren. Over mensen die stoute dingen zeggen over anderen.

Volgens mij bent u juist de man die u aangeeft als negatief. U leert uzelf een beetje kennen.  Hopelijk als ik later zo oud mag worden als u, hoop ik niet dat ik dan ook een zielige doemdenker ben die tegen een ieder is die het niet met mij eens is.

Wat een oude dag. Hopelijk woont u alleen. 

Al eerder aangegeven, u wordt gezien als de joker van het verhaal. Wel vermakelijk.

nico degen

2020-01-30 22:55:52

Als ik zelfs Gert een rede geef om te reageren, helaas zonder enige inhoud over de herindeling, ben ik zeer tevreden.

Jo

2020-01-31 00:22:54

@Floris Vink, wat een onzin dat het enkel om de oudere gaat. Behoor zelf niet tot de categorie “ouderen” maar kennelijk kijkt jou veronderstelde groep jongeren niet verder dan welke stad het leukste centrum heeft. Ik moet bekennen dat Uden dat heeft maar daar is dan ook veel mee gezegd. Economisch en geografisch gezien (veel) logischer om aansluiting bij Oss te zoeken. Rol van Bakermans is dubieus maar dat schreef ik een jaar geleden al. Bakermans belangen en intenties zijn inmiddels duidelijk. Een schaamteloze vertoning en de gemeenteraad loopt hier stomzinnig achteraan! Wat een trieste en dubieuze vertoning. Ongelofelijk 

anton coolen

2020-01-31 20:02:50

Kijk in het BD van morgen. Of digitaal nu.

De steun komt nu ook van de Osse raad en niet zomaar, behoudens van de partij die altijd tegen is, de SP.

Komt gelukkig nog veel meer. Bezoek Tweede Kamer was ook een begin.

Waarom niet gewoon kiezen, zoals PL en VHL hebben beloofd en niet nakomen.

Referendum. Waarom niet? Gewoon bang voor een vermeende negatieve uitslag.

Pijnappels speelde gisteren in de raad weer zijn spel. Hij was vergeten te zeggen wat hij beloofd heeft tijdens de verkiezingen.

"Wij gaan naar de kiezers middels een ..."

Het proces gaat gelukkig door...

Nico van Duren

2020-01-31 21:29:56

Beste Anton,

Gaat Oss niet te groot worden als Schaijk er nog eens bij gaat komen en mogelijk ook Reek? En hoe verder met de gemeente Uden? Hoe staat de provincie er uiteindelijk in met de herindelingen in Oost Brabant?  De gemeenten zullen toch ongeveer even groot moeten worden?

SP Oss heeft natuurlijk wel een beetje gelijk door te stellen dat Oss zich niet heeft in te mengen in de politiek van Landerd. Daarnaast vermoed ik dat de echte Ossenaren niet zo blij zijn met al die dorpen rondom die gaan bepalen wat er in Oss zelf moet gaan gebeuren. Toch wel grappig dat "nationalisme" voor eigen dorp of stad. Toch denk ik dat het vooral leeft bij de ouderen en minder bij de jongeren. Maar goed, toch ben ik ook wel nieuwsgierig wat zo'n referendum op zou leveren.

anton coolen

2020-01-31 22:02:19

Gaan wij toch mooi voor je laatste zin. Dank.

J@n

2020-01-31 22:25:46

Beste Nico van Duren,

Kijk naar de gemeente Land van Cuijk i.o., deze gaat bestaan uit 32 dorpen en 1 stad als Grave uiteindelijk ook om is.

Dat wordt ook een grote gemeente, dus waarom zou dat met Oss niet kunnen.

En wat betreft Uden? Tja, die moeten hun trots een keer opzij zetten en aansluiting zoeken bij Veghel wat ze jaren terug al hadden moeten doen.

Uden ligt dichter bij Veghel dan bij Schaijk.

Nico van Duren

2020-02-01 01:18:49

Tussen Uden en Veghel heerst dezelfde soort "vriendschap" als jij met Uden hebt beste j@n. 

Ik denk toch dat krachten van buitenaf er aan te pas moeten komen. Is ook eigenlijk beter dan hoeven buren elkaar niets te verwijten. Het maakt alles een stuk overzichtelijker. Je kunt dan met zijn allen wijzen naar de provincie als het niet zint of voor mijn part de regering in Den Haag. Nu veroorzaakt het ruzies in de dorpen en dorpen met elkaar. Het lijkt wel een strip van Asterix en Obelix aan het worden.

nico degen

2020-02-01 09:05:27

Het gaat over voor en tegenstanders om naar Oss of Uden te herindelen. Iedereen heeft er wel iets over te vertellen en daarmee verklaren wij de gemeenteraad onmondig. We moeten het besluit overlaten aan de schreeuwerige minderheid die inhoudsloos zich op niets beroept. Stel we gaan naar, vult u het maar in, dan komt u bij een gemeente die een gekozen gemeenteraad heeft die de beleidsbesluiten neemt. Oh dat hebben we in Landerd ook, wel dat is bij sommige onder ons niet te merken. Die schofferen onze gemeenteraadsleden met ongefundeerde beschuldigingen. STOP DAAR NU EENS MEE.

Nico van Duren

2020-02-01 10:47:49

In essentie heeft u volkomen gelijk. Toch merk ik op dat er blijkbaar beloften zijn gedaan vooraf de verkiezingen die niet zijn nagekomen door een partij(en)? Anton Coolen refereert er aan. (kiezersbedrog?)

nico degen

2020-02-01 11:06:32

Beste Nico, omdat politieke partijen soms, nog niet precies de implicaties van hun antwoorden op vragen kennen omdat het onderwerp nog niet echt aan de orde geweest is, mag je daar geen keiharde conclusies aan verbinden. Bovendien hebben alle partijen met uitzondering van DS97 naar aanleiding van nadere informatie en het daaruit voortkomende inzicht besloten dat Uden voor Landerd een veel betere keus zou zijn. Los daarvan ben ik van mening, dat een gemeenteraad haar mening en keuze moet kunnen aanpassen. Net als dat jongetje dat het ijs op wil totdat iemand hem vertelt dat het veel te dun is.

anton coolen

2020-02-01 12:09:38

Gewoon heel duidelijke toezeggingen. PL heeft dit in haar programma staan en verder duidelijk uitgesproken en toegezegd. Ze hebben daar intern veel problemen mee gehad en nog steeds.

Heel belangrijke leden hebben daarom ook afscheid genomen van deze club. Heer Degen, dus wel bij de feiten blijven.

Daarnaast: bij VHL was bij de start de lijfspreuk: per kern vragen waar men bij wil aansluiten. U stond ook op de lijst... Doch Maashorst Vooruit (lees: GroenLinks Zeeland) heeft een andere weg ingeslagen. Dat is te begrijpen, want het gaat bij hen hoofdzakelijk om Zeeland.

PL pleegt gewoon kiezersbedrog.

Degen, ik kan wel meer aangeven maar het zijn herhalingen waar u inhoudelijk nooit op ingaat. Alleen maar weer de wederpartij goedkoop uitschelden etc. etc.

Sterker nog, niemand, ook u, weet niet wie de gehele wederpartij voor u is. Gewoon gevoelsmatige aannames. Meten is weten, heel belangrijk in het zakenleven en ook in de politiek.

Daarnaast, het aanvragen van een referendum is een democratisch recht en heeft niets te maken met ondemocratisch handelen.

Heer Degen, er wordt alleen gevraagd of de inwoners van Schaijk mogen kiezen. Als u zo zeker bent van uw zaak, waarom niet gewoon door laten gaan?

NEEN, de angst is, niet meer en niet minder, voor een aantal raadsleden en de coalitie dat het wel eens niet welgevallig gaat uitpakken.

De inwoners van Schaijk, jong en oud, worden gewoon politiek belazerd. Of het nu Uden of Oss is, is voor mij niet het belangrijkste. Het gaat om een keuze te maken zoals voor de verkiezingen is toegezegd.

Was dit niet gebeurd, dan hadden wij zeker een andere uitslag gekregen. Dus gewoon in het Nederlands: KIEZERSBEDROG door PL en enkele lieden meer.

Uiteraard begrijp ik dat het een heel moeilijk traject gaat worden. Maar nooit geschoten is altijd mis.

Laatste reactie van mij op dit ingestuurd bericht.

PS: Heer Degen, a.u.b. beschaafd reageren, zonder scheldpartijen. Dat wordt door velen op prijs gesteld. Mij maakt het niet uit als het van u komt.

Prettig weekend en blijf gezond.

Schaijk

2020-02-01 13:58:54

Kan heer Degen eens stoppen met zijn onzinnige commentaren. Misschien moet hij een hobby zoeken ipv die negatieve berichten te publiceren.

Ik ben een beetje klaar met heer Degen.

Nico van Duren

2020-02-01 15:48:30

Ik meen dat de redactie ooit heeft aangegeven anoniemen te weren die alleen maar op de persoon spelen en helemaal niets hebben te melden aangaande de herindeling. Dus meneer Schaijk wilt u a.u.b. stoppen?!

De heren Degen en Coolen hebben beide punten die er wel terdege toe doen. U en nog enkele anderen (of het moet één en dezelfde persoon zijn) voegen helemaal NIETS toe.

nico degen

2020-02-01 16:29:49

De feiten zijn heer Coolen dat PL zijn mening heeft aangescherpt, en daar heeft zij als iedere partij het onvervreemd recht toe. En verder bestaan uw terechtwijzingen uit de beschuldiging dat ik aan het goedkoop uitschelden ben en daarmee diskwalificeert u zich, immers daarmee bent u aan het schelden. Ik citeer: “Daarnaast, het aanvragen van een referendum is een democratisch recht en heeft niets te maken met ondemocratisch handelen.” Evenzo is het weigeren en met rede. De wens om selectief te stemmen alleen Schaijk dus, kan ook per buurt of per straat worden verzocht en lijkt mij een verzoek komende van mensen die in Landerd de dorpen tegen elkaar willen opzetten. En of eenmaal liegen niet voldoende is verzoekt u mij voor de tweede maal om niet te liegen. Dat komende van u die al meerdere malen is betrapt op leugens is echt passend bij u.

Freek Glasrijk

2020-02-01 20:52:41

Zoals we gewend zijn is dit een vertragingstechniek. Bepaalde personen willen een vinger in de pap houden. Iedereen die reageert heeft een belang, voornamelijk hobbyisten die de tijd willen doorkomen. Die busjes met grijze koppen hebben weer een stukje tijdverdrijf. Waar is de actiegroep om de eenzaamheid bij deze ouderen echt aan te pakken? Die Degen heeft met zijn gewauwel wel een punt, naast op straat niveau laat het dan ook schalen op leeftijd. Dan zijn we snel klaar, kunnen we daarna doorgaan en op de toekomst richten i.p.v. het verleden. Logisch dat de jeugd en de veertiger zich niet mengt in deze wespennest.

Roel van Schaijk

2020-02-01 22:26:28

Laat ik eens één keer reageren...

Het klopt, Anton, dat de insteek van PL was dat de burger als laatste haar oordeel over het herindelingsontwerp had moeten geven, 'Dat kan bijvoorbeeld middels een enquête of referendum', zo was te lezen. Dit uitgangspunt werd simpelweg niet onderschreven door andere coalitiepartijen, en heeft PL dus eenvoudigweg ingeleverd. Tot verdriet van mij persoonlijk, eerlijk is eerlijk, hoezeer ik het ook kan begrijpen. Ik kan heel goed begrijpen dat mensen zoals Anton en Mimi dit bestempelen als kiezersbedrog.

Aan de andere kant hoor ik juist heel vaak om me heen dat mensen helemaal niet zitten te wachten op een referendum. Dat zal hier wel stevig ontkend gaan worden door velen, maar het is echt zo.

Dan de hamvraag aan DS97 en Anton Coolen: jullie hebben 2,5 jaar lang samen in een coalitie gezeten, maar waarom is er in die periode helemaal geen werk gemaakt van de herindeling, van een splitsing, laat staan van een vereenvoudigd referendum (keuze: Oss of Uden). Leg dat nu eens uit, en kom niet aanzetten met het argument dat DS97 dat zes weken voor de verkiezingen ineens wel probeerde, dat was te laat op dat moment, want de sfeer binnen die coalitie was toen al tot een absoluut dieptepunt gedaald....

Groet

Quintin van Zuijlen

2020-02-02 14:09:17

De Burgemeester heeft absoluut gelijk, de raad zit er niet op te wachten een referendum te overwegen met dezelfde strekking als die zij op 24 oktober 2019 reeds verworpen hebben. Aangezien de raad een referendum met dezelfde strekking reeds heeft verworpen is het al te zeer te verwachten dat zij dit niet ineens zullen accepteren. Het heeft dus naar alle waarschijnlijkheid geen zin. Dit is terdegen advies dat de Burgemeester biedt, eerlijk aangeven dat men via deze weg niet moet verwachten een referendum te krijgen. De heer Arie de Kleijn moet hiervan op de hoogte zijn, het was immers zijn partij die het referendum dat op 24 oktober 2019 werd verworpen had voorgesteld.

Ook is het absoluut geen ontmoediging dat de handtekeningenlijst slechts één keer in Schaijk zal liggen. Bij de Referendumverordening waarnaar De Kleijn refereert moet de handtekeningenlijst op het gemeentehuis ter ondertekening liggen. Wat dat betreft valt het te beargumenteren dat het zelfs niet toegestaan is de handtekeningenlijst elders ter ondertekening te leggen. Gezien het verzoek niet voldoet aan Artikel 3 lid 3 van de Referendumverordening zou de Raad volgens Artikel 3 lid 4 niet eens hoeven beslissen over het verzoek, ongeacht hoeveel handtekeningen deze bevat. Uiteraard is dit een besluit dat ik niet kan nemen, maar het zal de Actiegroep goed doen geen aandacht hieraan te besteden gezien een ander wellicht wel graag deze aanvraag ongeldig verklaard ziet worden en daar stappen toe wil zetten. Het zou zelfs gunstig zijn om de Burgemeester te verzoeken de gelegenheid op 12 februari op het Raadhuis te tekenen af te gelasten om zo tegenstanders voor te zijn en geen kans te geven het verzoek ongeldig te maken. Het zal de Actiegroep immers enkel ongunstig uitkomen om opnieuw een referendum aan te vragen waarvoor opnieuw een handtekeningenprocedure doorlopen zal moeten worden, wat nodig zou zijn als deze aanvraag ongeldig verklaard zou worden.

De heer De Kleijn pist tegen het verkeerde been. De Burgemeester spreekt de volledige waarheid en volgt enkel de instructies in de Referendumverordening op en gaf zelfs in kleine mate toe aan De Kleijns wensen die verder gingen dan de verordening eist en welicht zelfs toestaat. De Kleijns wensen zijn echter mogelijk grond om de aanvraag geheel ongeldig te verklaren. Het is duidelijk dat de heer De Kleijn juist ten strijde moet trekken tegen de referendumverordening, aangezien het deze is, en niet de Burgemeester, die hem tegenhoudt zijn zin te krijgen. Zijn zetel in de Gemeenteraad moet hem wat dat betreft het ideale platform bieden om zijn doel te bereiken.