Reek

Basisschool De Kreek'l geeft digitaal les aan leerlingen

'We verzorgen minimaal twee uur onderwijs per dag'

Door Paul Verstegen van Arenalokaal.nl

REEK - Binnenkort mag het basisonderwijs onder voorwaarden weer open, maar intussen zijn de scholen al zes weken gesloten. Momenteel genieten de leerkrachten en leerlingen van de meivakantie. Daar zijn ze aan toe, na een intensieve periode van thuisonderwijs. Ook op De Kreek'l in Reek proberen ze er het beste van te maken. Twee keer zijn de kinderen op school geweest om spullen op te halen waarmee ze thuis kunnen werken. Dit kregen ze van hun juffen en meesters aangereikt door een open raam.

Niet geheel onverwacht kwam zondag 15 maart de boodschap dat onder meer alle basisscholen, middelbare scholen en mbo's in Nederland zouden sluiten vanwege het coronavirus. De volgende dag bleven de deuren van De Kreek'l dicht. “We zijn maandagochtend bij elkaar gekomen om de vele vragen en zorgen te bespreken”, zegt leerkracht Noortje van den Brand. “Vervolgens hebben we voorzichtig een plan van aanpak opgesteld. We kregen de taak om minimaal twee uur onderwijs per dag te verzorgen.”

Nieuwe stof aanbieden
De beste, eigenlijk enige oplossing, is om online te communiceren met de leerlingen en hun ouders. “Je hebt verschillende systemen waarin je kunt werken”, vervolgt Noortje. “We hadden al enige ervaring met Google Classroom, omdat de bovenbouw daar al deels in werkte.”
De volgende keuze: oude stof herhalen of nieuwe stof aanbieden. “We wisten toen nog niet hoe lang dit ging duren”, zegt leerkracht Anouk Lievestro. “Dat weten we eigenlijk nog steeds niet. We willen niet dat de kinderen te ver achter raakten. Dat is een van de redenen waarom we kozen met nieuwe stof aan de slag te gaan. Daarnaast werkt dat ook veel motiverender dan dingen die je al kent blijven herhalen.”

Spullen uitdelen
Omdat niet alles digitaal kan, komen de kinderen dinsdag 17 maart naar school om spullen op te halen die ze nodig hebben om thuis te kunnen leren en werken. “Daar hadden we van tevoren eigenlijk niet zo goed over nagedacht”, blikt leerkracht Femke van der Wijst terug. “We konden hen niet massaal in het schoolgebouw ontvangen. Toen kwamen we op het idee om de spullen vanuit het raam uit te delen. Zo had je voor iedereen even de tijd en was het eenvoudig om voldoende afstand te houden. De lessen zijn de volgende dag gestart: woensdag 18 maart.”

Uitleg en instructie
Het is een grote uitdaging om alle kinderen aan het werk te houden. Elk dag zetten de leerkrachten de taken voor die dag klaar, zodat de leerlingen en hun ouders kunnen kijken wat ze moeten doen. “Wij zijn iedere dag van negen tot twaalf beschikbaar voor vragen en extra uitleg”, legt Noortje uit. “Zowel de leerlingen als ouders kunnen dan contact met ons opnemen. Verder maken we instructiefilmpjes, spraakberichten en alles wat we kunnen bedenken om de leerlingen verder te helpen. Daarbij kijken we naar de behoefte die er leeft. Ook maken we dankbaar gebruik van filmpjes op Youtube. Daar worden sommige onderwerpen heel goed uitgelegd. Heel Nederland loopt hier tegenaan, dus je krijgt steeds meer online materiaal.”

Contactmomenten
Op sommige momenten geven de leerkrachten ook live les. “Daarmee ontlasten we de ouders en hebben we even de hele klas bij elkaar”, vervolgt Noortje. “We investeren echt in de contactmomenten. Het is heel belangrijk dat alle kinderen gezien worden. Ze hebben niet alleen één op één contact met ons, maar ook onderling met elkaar. Af en toe oefenen we met een paar leerlingen in een groepje. Hun klasgenoten zien ze dagelijks. Verder zijn we drie keer per week met de hele school online.”
De leerkrachten, leerlingen en ouders zijn echt in het diepe gegooid. “We zijn nu in ieder geval allemaal ICT-vaardiger”, lacht Femke. “Met het team hebben we wekelijks een evaluatiemoment: waar lopen we tegenaan, wat gaat goed en wat kunnen we nog verbeteren? Door ervaringen uit te wisselen, komen we steeds een stapje verder.”

Tweede ophaalmoment
Begin april staat er weer een ophaalmoment gepland. De leerlingen zijn uitgenodigd om vrijdag 3 april bij hun eigen leerkracht nieuwe materialen op te halen om ook de komende tijd thuis verder te kunnen werken en leren. Noortje: “Ik heb bijna heel mijn klas gezien. Dat is heel erg fijn. Die contactmomentjes zijn erg bijzonder. Het is toch anders dan online met elkaar communiceren. Het voelde goed om de leerlingen allemaal weer even in het echt te zien en een praatje te maken.”

Ouders
Noortje, Femke en Anouk benadrukken dat ze het niet kunnen zonder de hulp van ouders. “We zijn heel blij met hun betrokkenheid”, geeft Anouk aan. “Zonder hen kunnen wij ook niets. Petje af voor wat zij doen, want ze hebben vaak zelf ook nog een baan. Zeker in een gezin met meerdere kinderen kan het soms lastig zijn om de juiste balans te vinden. Allemaal samen krijgen we het toch mooi voor elkaar. Dat is iets waar we trots op mogen zijn. Door hen hebben wij alle kinderen in beeld.”

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties