Landerd

Moritz Böhmer vertrekt als wethouder in Landerd

Door Sergio Boutkan van Arenalokaal.nl

LANDERD - Moritz Böhmer (Progressief Landerd) stopt als wethouder in de gemeente Landerd. Reden voor het vertrek is dat hij per 1 augustus een nieuwe baan heeft aanvaard als manager bij de Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN). Böhmer was wethouder in Landerd in 2014 en 2015. In mei 2018 begon hij met de huidige coalitie aan zijn tweede periode als bestuurder.

Moritz Böhmer: “Met het oog op de toekomst maak ik nu een heel bewuste keuze. Een belangrijk besluit rondom de herindeling is genomen, een natuurlijk moment om over mijn eigen toekomst na te denken. Nu komt er een kans voorbij die goed bij me past, die grijp ik met beide handen aan. We hebben in samenwerking met de gemeenteraad, organisatie en college hard gewerkt aan het samengaan met de gemeente Uden en ik ben heel blij dat het besluit genomen is. Landerd gaat een mooie toekomst tegemoet als gemeente Maashorst. Ik ben trots op het proces dat we hebben doorlopen, met het betrekken van zoveel inwoners, ondernemers en organisaties. Die nieuwe gemeente ontstaat vanuit de kracht van inwoners en de kernen. Dat is echt bijzonder, ik vond het boeiend om daar bij betrokken te zijn. Nu heb ik het besluit genomen om te stoppen en een nieuwe stap te zetten. Ik kijk terug op een intensieve en fijne samenwerking met heel veel mensen, ik wil hen daar hartelijk voor bedanken”.

Böhmer heeft onder andere zorg en welzijn, volksgezondheid, onderwijs, sociale zaken, burgerparticipatie en sport in zijn portefeuille. In de komende periode wordt duidelijk op welke wijze het wethouderschap na zijn vertrek wordt ingevuld.

|Doorsturen

de oplettende mannetjes

2020-06-03 18:28:53

Een baan voor Böhmer, bij een overheidsorganisatie waar Marnix Bakermans voorzitter is van zowel het algemeen bestuur als van het dagelijks bestuur. 

anton coolen

2020-06-03 19:43:34

Gebruik is totaal iets anders dan misbruik.

anton coolen

2020-06-03 19:46:55

Mannetje, Ook ooit gehoord van network. Dat is een stuk van het leven en zo mooi, maar wel waarmaken wat je aangeeft.

Mannetje, Wat doet u van beroep?

Moritz, veel succes.

Kritische burger

2020-06-05 00:35:38

Dit is eentypisch voorbeeld van elkaar baantjes toeschuiven, op zich niks mis mee. Gebeurd overal Salarissen liggen bij gemeente landerd vast lager, mooie leasebak erbij, wel elektrisch he, 

Dhr coolen wordt meteen persoonlijk, jammer. 

Mimi van der Meer

2020-06-06 22:34:36

Ik vind het te makkelijk om dit af te doen als normaal netwerken en baantjes verwerven, wat nou eenmaal in de "grotejongenswereld" zo gaat. Dit is politiek, mensen zitten niet op het pluche om zichzelf te dienen, maar voor hun kiezers. Een wethouder weet toch dat hij zich committeert voor vier jaar. In die zin is het wethouderschap geen normale baan.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Progressief Landerd ervan vindt, dat hún wethouder het na ruim twee jaar voor gezien houdt omdat er een ander leuk baantje langs komt. Met als verklaring dat de grootste klus wel geklaard is. Was het niet Progressief Landerd die nadrukkelijk naar voren bracht dat de partij voor veel meer stond dan enkel de herindelingskwestie? Als nou de wethouder van "one-issue-partij Maashorst Vooruit op dit moment had gezegd: "Klus geklaard, houdoe", dan had ik het misschien nog een béétje gesnapt.

Ik weet niet of Progressief nu een nieuwe wethouder voor de resterende anderhalf jaar mag leveren (wat nog lastig zal worden), of dat ze 'dag met het handje' mogen zeggen tegen hun zeggenschap binnen het college. Gaat het college nu verder met één wethouder en de burgemeester? Immers, er is al een wethouder ziek thuis, die ook al niet vervangen wordt. Hoe zit het met de democratische checks and balances als een college van vier gehalveerd wordt? Dan krijgen die overige twee toch wel disproportioneel veel macht. En wie controleert wie nog? 

Kortom, er zijn bij deze gang van zaken nog voldoende vraagtekens te plaatsen. 

anton coolen

2020-06-07 13:47:24

Gratis nieuwe wethouder geen probleem. Voor  Uden zitten in de linkse hoek linkse wethouders in wachtregeling. Dus het praktische probleem kosten is opgelost. Daarnaast: Ben komt op korte termijn weer terug. Naar ik heb begrepen gaat het weer een heel stuk beter met hem. Dit zowel privé als zakelijk.
Daarnaast: het hele leven is netwerken.

Mimi, ik denk dat je het hebt over een hypothetisch probleem. (Mag gerust). Dat maakt het leven extra mooi en ook soms niet.

Politiek ben ik niet echt een fan van PL. Doch het is toch helemaal legitiem dat Moritz gaat voor zijn eigen toekomst. Uiteraard een beetje raar als nu Pijnappels nog even een graantje wil meepikken als aspirant-wethouder, ondanks de grote lijst in de wachtregeling. Maar ik denk dat Pijnappels wel begrijpt dat ze dat ook bij zijn club niet willen.

Prettige zondag en blijf gezond.

Mimi van der Meer

2020-06-07 15:48:39

@Anton

Ik hecht kennelijk meer aan morele verplichtingen van bestuurders jegens hun kiezers dan jij, Anton. Een wethouder zit voor vier jaar en vertegenwoordigt de belangen van zijn kiezers. Hij zit daar niet om zichzelf via netwerken omhoog te werken, en gaat in principe niet halverwege weg omdat er iets anders langskomt. Tenzij hij niet goed meer kan functioneren om een of andere reden.

Ik vind de reden van vertrek dus niet correct. 

Daarnaast vind ik het, gegeven hoe deze herindeling zich heeft ontwikkeld en hoe de burgemeester en bepaalde partijen hier in Landerd omgegaan zijn met de belangen van de Schaijkse burgers, helemaal niet vreemd om toch even een wenkbrauw op te trekken.

Welke verdiensten of diensten hebben ertoe geleid dat Böhmer een prachtig vervolgbaantje krijgt bij een instantie waar zíjn burgemeester op de allerhoogste positie zit, en dus bepaalt wie dat baantje krijgt? Is het een beloning? Netwerken is toch een soort "voor wat hoort wat". Welke belangen spelen en speelden hier?

Böhmer en zijn partij hebben de kiezers iets beloofd wat ze niet na zijn gekomen, namelijk de mensen het laatste woord geven. Ze hebben hun verkiezingsbelofte ingeruild voor het pluche - voor de macht. Ze hebben een referendumverzoek van een overweldigend aantal Schaijkenaren domweg geweigerd. Wiens belang dienden ze daarmee? En nu wordt het pluche (voortijdig) verruild voor een matsbaantje. 

Gebeurde dit in de landelijke politiek, en niet ergens op het platteland van Brabant, dan was hier het laatste woord nog niet over gesproken in de media en de actualiteitenrubrieken.

Nogmaals: een politiek ambt geeft andere morele verplichtingen dan het bedrijfsleven. 

Wat hier gebeurt vraagt om een kritische blik, niet de mantel der liefde en snel de andere kant op kijken. Dat is wel altijd de eerste reflex, maar we hebben het hier over het in stand houden van de democratieën. De democratie is niet gediend met nepotisme en vriendjespolitiek.

anton coolen

2020-06-07 16:09:48

Mimi, Mijn start was op de Rabobank in Schaijk. Met mijn zakelijke talenten maar ook met heel veel netwerken heb ik mijn zakelijke carrière met veel succes kunnen opbouwen.

Doch altijd zul je moeten waarmaken wat je aangeeft te kunnen.

Je valt anders heel snel door de mand. Mensen zijn niet gek, ook niet in een netwerk. Netwerken is een deel van ieders leven.

Aangaande Moritz is e.e.a. heel legitiem. Dat hij gebruikmaakt van zijn netwerk is 100% legaal, verstandig en normaal. Ik vind het een beetje onder de maat suggestief aan te geven dat het een beloning is. Hij had als voordeel dat zijn nieuwe werkgever zijn toegevoegde waarde reeds kende. Voordeel van een netwerk.

Doe eerst je huiswerk goed. Ik weet 100% zeker dat de normale sollicitatieprocedure is gevolgd. (Ik heb het wel even nagevraagd en zo hoort het)

Daarnaast is het ook geen matsbaantje. (huiswerk doen) Het is een heel serieuze baan met heel veel verantwoording.

In ieder geval geef je duidelijk je frustratie aan. Als dat helpt heeft je ingezonden stuk voor jezelf een toegevoegde waarde.

Jammer, ik ken je anders.

PS: Ik geef gelukkig nu geen waardeoordeel over de politicus M. :) Doch over de sympathieke vriendelijke persoon M. Die een mooie nieuwe toekomst heeft.(gegund)

Zorg dat het glas weer snel halfvol is.

Blijf gezond.

Goof

2020-06-08 10:35:35

Hoe dhr. Coolen het ook uitlegt?! Het geeft wel degelijk stof tot nadenken cq. gefrontste wenkbrauwen van wat zich de afgelopen jaren heeft afgespeeld op het pluche/achter de koliezen t.a.v. de draai van PL...

Ps. Was het ook niet dat een PL raadslid een collega politicus aansprak in een der laaste vergaderingen en deze beschuldigde van het hebben van meerder belangen in deze? (Een non profit actiecomite, maar dat terzijde ;-)

nico degen

2020-06-08 11:00:42

Morits Böhmer heeft een nieuwe baan, maar dan moet hij wel meteen aantreden. En volgens sommigen kan dit wel maar mag het eigenlijk niet. Coolen gooit zijn gratis halfvolle glas weer in de strijd en Goof heeft het druk met oude koeien en dit vind Mimi dan weer niet correct. Eindelijk ter afleiding van het corona monster weer eens ouderwets dorpse onzin met als resultaat dat Böhmer later tegen zijn sociale kring zal kunnen zeggen dat alle betekenisvolle burgers hun mond vol hadden over zijn vertrek.

Goof

2020-06-08 11:46:55

Ouwe koe? Hahahaha!

Gijsbert Akkermans

2020-06-08 13:01:17

Die Amsterdammer weet het weer... Noemt het dorpse onzin.

Amsterdam is de huiskamer van Nederland volgens de Burgemeester van Amsterdam. Wat weten ze het toch goed.

Mooi in Amsterdam blijven.

Jantje

2020-06-08 15:39:48

Hern en Dame,

Maak u niet druk over de toekomst van Dhr. Böhmer. Een ieder dei de C.V. van Dr.Böhmer bestudeerd heeft, en waarschijnlijk hebben het college en PL dat ook gedaan, komt als snel tot de conclusie dat de nieuwe baan van Dhr. Böhmer over drie jaar weer vacant zal zijn. Dus men had van zijn vertrek op de hoogte kunnen zijn. Want langer dan drie jaar is Dhr. Böhmer nergens in dienst, want dan stort zich weer volovergave op een nieuwe uitdaging. Dat is nml. zijn kracht, ergens aan beginnen en als het skelet er staat verterkt hij weer naar een andere uitdaging.

nico degen

2020-06-08 17:11:50

Leuk proberen mee te doen, als je al op geboorteplaats discrimineert. Lekker typetje ben je dan Akker, zeker als je van mening bent dat die ander aansluitend ook nog weg moet. Waar heb ik dit eerde gehoord.

anton coolen

2020-06-09 14:43:07

Degen weer even terug negatief van weg geweest. Wederom naar een ieder negatief. De doemdenker van Luijtenbroek .

Probeer ook eens iets postief uit te leggen.

Wat een leven!!!

Klopt, uw glas is half leeg. Jammer voor u.

 Het ging mij ondanks dat ik geen fan ben politiek van PL over de mens Böhmer en waar ik van vind dat hij legitiem gehandeld heeft.

Ik gun hem met zijn gezin zijn mooie toekomst en dat is fijn omdat oprecht te wensen.

De volgende gebruikelijke negatieve bagger van u zal wel weer op komen dagen (brombeer).

Ik reageer verder niet.

nico degen

2020-06-09 18:18:53

Anton de positieve, beschuldigd meteen een ander van negativiteit, zo kan iedereen quasi positief zijn. Uw zelfverklaarde halfvolle glazen geven een inzicht in de afwezigheid van enige bescheidenheid Anton de positieve, heeft altijd half volle glazen niet omdat het zo is maar voornamelijk omdat hij dit zelf vindt. U bevestigd alleen maar dat u een van de burgers bent die hun mond vol hebben over het vertrek van de wethouder. Zeker als u beweert dat hij legitiem heeft gehandeld, alsof een ander het tegendeel beweert. Sluw maar toch doorzichtig. 

Louis Sparidans

2020-06-09 19:26:43