Landerd

INGEZONDEN: Open brief aan de inwoners van Reek (3)

Door Piet Manders

Intussen heb ik het interview met Huub Christiaens gelezen, dat enkele weken geleden was afgedrukt in dit weekblad. Hij is de manager van de Albert Heijn in Schaijk. Een eerlijk verhaal. Daar is niets op af te dingen. Daarom zou ik wel eens willen weten, hoe de schrijver reageert, die verantwoordelijk is voor de open brief aan de MKB'ers in Landerd.

In mijn vorige brief stelde ik, dat burgemeester Bakermans gezien mag worden als de meest verantwoordelijke persoon waar het de herindeling betreft. De gangmaker dus van het proces, zoals het nu verloopt. Ook schreef ik, dat de drie coalitiepartijen een plotselinge draai hebben gemaakt door geen referendum meer te willen, zonder dat daar iets tegenover stond. Maar klopt dat laatste wel? Ik denk eerlijk gezegd van niet. Beste mensen uit Reek, lees maar eens mee.
Duidelijk is, dat de vestiging van een Aldi voor de RPP prioriteit nummer één is. Voor Bakermans geldt, dat er hoe dan ook géén nieuw referendum mag komen, want dan is de kans reëel, dat in Schaijk en misschien ook in Reek een meerderheid kiest voor aansluiting bij Oss. Als je die twee zaken nu aan elkaar koppelt, dan zou het best eens zo kunnen zijn, dat de burgemeester alles in het werk zal stellen om een Aldi in Reek te krijgen, maar dan moeten de RPP en de andere coalitiepartijen afzien van een nieuw referendum. Bewijzen dat het zo gegaan is, kan ik niet, maar onlogisch is het zeker niet. Voor de RPP is de vestiging van een Aldi namelijk veel belangrijker dan een nieuw referendum over de herindeling.

Ik vraag me wel eens af, hoe het mogelijk is geweest, dat Marnix Bakermans burgemeester van Landerd is geworden. In een relatief kleine gemeente is hier iemand benoemd, die uit een van de drie kernen afkomstig is, in dit geval Zeeland dus. Dat is toch vragen om moeilijkheden. Hij is benoemd door de vroegere Commissaris van de Koning, de heer Wim van de Donk. Toen Bakermans benoemd werd, woonde hij in Uden, waar hij wethouder was, met als grootste verdienste het binnenhalen van ziekenhuis Bernhove. Ik denk, dat dit grote indruk op Van de Donk gemaakt heeft en dat hij Bakermans een zeer geschikte kandidaat vond voor het burgemeesterschap van Landerd. Als hij echter niet verder gekeken heeft dan dit, dan is dat een grote blunder.

Wat Bakermans niet ontzegd kan worden, is dat hij een enorm redenaarstalent heeft. Daar kunnen maar weinigen tegenop, als ze dat al zouden willen. Als het gaat om de herindeling, dan doen de coalitiepartijen precies wat Bakermans voorschrijft. Maar dat is wel tegen de regels, want hij weet heel goed, dat die herindeling een politiek beladen kwestie is en daar heeft hij zich niet mee te bemoeien. Zoals al vaker gezegd, hij moet boven de partijen staan en mag geen partij kiezen. De coalitiepartijen werpen dan tegen, dat hij dat wel mag, want hij heeft het dossier “herindelen” in zijn portefeuille. Dat de coalitiepartijen dit hebben toegestaan is een blunder van formaat. Het tekent hun ondeskundigheid en hun zwakte.

Bakermans had maar al te graag het beheer over de herindeling, want dan kon hij richting geven aan de procedure van de herindeling, zonder rekening te houden met de wensen van de burgers. Als hij een integer man zou zijn geweest, had hij dat dossier geweigerd. Maar daar zit hem nu net de kneep, Bakermans is namelijk geen integer persoon. Naar buiten toe wekt hij de indruk, dat hij opkomt voor de belangen van de burgers, maar in werkelijkheid komt hij alleen op voor zijn eigen belangen. Volgende week zal ik dit met feiten onderbouwen.

Piet Manders
Schaijk

Lees ook:

Quintin van Zuijlen

2020-11-02 17:11:15

Nog steeds weet Piet niet wie nou die "Open brief aan MKB'ers Landerd" heeft geschreven, terwijl overduidelijk Roland Werring bovenaan de pagina staat: https://www.arenalokaal.nl/arena/nieuws/regio-oss-uden/landerd/reek/ingezonden-open-brief-aan-mkbers-landerd

Nog steeds verspreid hij complottheoriën en wilt ons nog laten geloven dat die logisch zijn ook. Nog steeds draait hij oorzaak en gevolg om zoals dat de Burgemeester de herindeling opstartte, terwijl dat door Vereniging Herindelen Landerd en de gemeenteraden werd gedaan en de Burgemeester hierin enkel hen opvolgde. Nog steeds verspreid hij onwaarheden als dat de Burgemeester het dossier "herindelen" in zijn portefeuille heeft gekregen, terwijl die juist verdeeld is over wethouders Brands en Böhmer, later Rinsum, en de Burgemeester enkel de bestuurlijke coördinatie voor zijn rekening genomen heeft, een taak die onlosmakelijk is aan het burgemeestersambt ongeacht of een gemeente nou wel of niet betrokken is bij een (mogelijke) herindeling.

Piet zegt aan het eind volgende week pas met feiten te onderbouwen wat hij beweert. Dat is niet hoe het hoort te gaan. Je presenteert je conclusie met de feiten die hem ondersteunen, of je conclusie behoort verworpen te worden. Maar hem kennende kunnen we verwachten dat veel van die feiten sowieso al onwaar zijn en waneer ze wel waar zijn niet de conclusie ondersteunen. Zijn conclusie hebben we al verworpen, nou nog zijn onderbouwing.

G@@f

2020-11-04 12:09:26

Beste Quitin...

Merkwaardig is het wel om nu te contrateren dat u de pot de ketel gaat verwijten, daar u destijds uw gelijk wilde aantonen met uw eigen uit de duim gezogen hypothesen...

Jan Opsteegh

2020-11-04 20:46:38

Ik ben een buitenstaander en volg met veel aandacht de ontwikkelingen binnen Landerd.

Maar eerlijk gezegd ben ik nu even de draad kwijt. Misschien dat Piet Manders in zijn brief 4 kan uitleggen hoe de relatie van de inhoud van brief 3 staat in verhouding met de koptekst?

Quintin van Zuijlen

2020-11-05 09:49:18

Mijn bekende hypothese is opgesteld in overeenstemming met alle destijds bekende feiten en uitvoerig op de proef gesteld waarbij nooit feiten naar boven gekomen zijn die niet met mijn hypothese in ongewijzigde vorm te verenigen zijn.