Landerd

INGEZONDEN: Drukte om niets

Door Nico Degen

Bij de gemeentelijke herindeling begin jaren 1990 is Zeeland samengevoegd met Schaijk en Reek. Dit kon helemaal niet, want de Zeelanders waren… terwijl de mensen uit Schaijk zeker niet met… En in Reek zijn de mensen alleen maar… Enzovoort enzovoort. De emoties liepen hoog op, niets deugde er van het plan. Maar nu, jaren later, is het eigenlijk hetzelfde liedje, de een wil zus en de ander wil absoluut zo. De keuze, ik wil naar Uden of ik wil naar Oss, is nonsens. U gaat niet naar Oss of Uden. De Landerdse burgers worden voor de gek gehouden, immers die keuze is een schijnvertoning, zeker als je weet dat het niet uitgesloten is dat er in de nabije toekomst herindelingsplannen zijn om Oss en Uden tot één grote gemeente samen te voegen. Je hoeft alleen naar andere gebieden in Nederland te kijken hoe het met de herindeling is gegaan.

Inmiddels hebben in heel Nederland al herindelingen plaatsgevonden. Sommige plaatsen hebben zelfs al meerdere gemeentelijke herindelingen meegemaakt. In Nederland zijn er in de negentiende en vooral in de twintigste eeuw veel gemeentelijke herindelingen doorgevoerd. In de eenentwintigste eeuw gaat dit proces verder, waarbij het aantal gemeenten teruggelopen is van 1121 in 1900 naar 355 in 2019. De verwachting is dat gemeenten vanaf 2020 verder zullen gaan herindelen.
Waarom maakt één politieke partij zich dan zo druk? Deze partijleden weten immers dat de zogenaamde keuze puur boerenbedrog is. Bij de stemming in de raad over dit onderwerp werd met een daverende meerderheid voor herindelen met Uden gekozen. Wetende dat de herindeling na de samenvoeging met Uden zich mogelijk toch richting Oss zou begeven.
Laat de procedure van deze herindeling vlot verlopen, het is al kostbaar genoeg. In de dorpen van Landerd zijn gelijkluidende straatnamen, bijvoorbeeld de “Kerkstraat”. Met andere woorden: u blijft in de Kerkstraat 23 in Reek, Schaijk of Zeeland wonen tot in de verre toekomst.

Nico Degen
Schaijk

|Doorsturen

Jo

2019-10-22 13:24:33

kennelijk maakt u zich er minstens zo druk om.

Onzin door te stellen dat overgrote meerderheid voor Maashorst / Uden heeft gekozen, hier benoem je direct de kern van de discussie! Er is vrij fanatiek op Maashorst voorruit gestemd met name vanuit het Zeelandse. Logisch dat het overgrote deel van Zeelanders daar op gestemd heeft, zij zijn veel meer op Uden gericht. In Schaijk lag dit echt anders. 

De politiek verschuilt zich, net als u en voorstanders van fusie met Uden achter deze stellingen maar u weet net zo goed als ik dat dit eigenlijk een hele vreemde gang van zaken is. Een referendum met keuze Maashorstgemeente samen met Bernheze waarvan men toen al wist dat die er toch niet bij zitten.....Volgena mij sla je dan de plank echt goed mis! Dan moet je niet klagen als hier weerstand op komt.

Hein Brocks

2019-10-22 14:27:01

Beste Nico

Deze slaan we met daverende backhand, weer terug over het netje...

Als er tóch al wordt uitgegaan van een eventuele samenvoeging met Oss in de toekomst, dan kan men nu toch ook al voor Oss kiezen???

Scheelt weer een hoop heisa.

Een raadgevend referendum is het beste, maar geen van de Uden georienteerde partijen wil dit, omdat ze de uitkomst hiervan al lang en breed zien aankomen.

Schaijk hoort bij de Maaskant en niet bij de Peelrand (heb je ook meteen een leuke naam voor "groewt Uje"

Uiteindelijk is het alsnog de provincie die beslist hoe e.e.a. zal worden opgesplitst en ik hoop terdege dat men in Den Bosch rekening houdt met de belangen, de banden en de wensen van de overgrote meerderheid IN HET Schaijkse.

nico degen

2019-10-22 16:27:21

Beste Jo wat ik lees is dat: “Bij de stemming in de raad over dit onderwerp werd met een daverende meerderheid voor herindelen met Uden gekozen”. En eigenlijk klopt daardoor je hele verhaal niet.
Beste Hein, je balletje gaat in het net. Omdat onze vertegenwoordigers in de raad kozen voor Uden. Het is je zeker niet opgevallen dat Nico Degen dit verwacht, maar er is vooralsnog geen besluit zichtbaar. Dus de herindeling is voorlopig met Uden, maar of die verder gaat is afwachten.

anton coolen

2019-10-22 20:17:41

Waarde Heer Degen,

Veel tekst van Wikipedia en overnemen van tekst van andere bronnen. Indien u wenst kan ik u die aangeven (gaarne uw mailadres).
Maar het gaat om de inhou,Waarde Heer. Oss of Uden of... dat is het verhaal. Daarnaast, respect naar de inwoners van Schaijk en geen kletsverhalen dat het alleen vervelende mensen zijn die dat willen onderzoeken.

Gewoon mensen laten kiezen, daar kan niemand op tegen zijn, behoudens alleen als er angst is voor een uitslag en die niet welgevallig zou kunnen zijn.

De inhoud van het verhaal wordt netjes weersproken met argumenten door Hein en Jo. (Veel dank en duidelijk)

Daarnaast, uit de samenvoeging naar Landerd 25 jaar terug is gebleken dat het een totale mislukking is tussen de geesten van de verschillende dorpsgenoten. Schaijk en Zeeland hebben totaal niets met elkaar. Met Uden zal het in mijn optiek niet anders zijn .

Verder wat organisatie, ambtenarenkorps en de financiële toekomst betreft, staat Uden in de schaduw van Oss. Verder is gebleken dat de  dorpen van Uden bijzaak zijn. Ga eens op bezoek in Odiliapeel, uw toekomstige broeder of zuster.

Dat het politieke overwicht in de raad van Oss gevormd wordt door de dorpen is toch aantrekkelijk.

Deze keer maar een reactie van mij. Dit  voorkomt uw gebruikelijke negatieve berichtgeving. (U bent en blijft gast vanuit recreatie en vakantieoord Luijtenbroek)

Dankbaar zijn naar uw gastvrouwen en -heren uit Schaijk!

Blijf gezond.

P.S. Ben er donderdag niet bij. Moet naar PSV.  (sorry)

nico degen

2019-10-22 22:41:34

Alles is beter dan uw leugens van eigen hand te lezen. Immers als u over mij al onwaarheden verspreid wat moeten we van uw opmerkingen en adviezen voor de burgers in Landerd geloven. die zijn helemaal niets waard. Over negatievisme gesproken waarde dorpswijze, spant u toch echt de kroon. veel plezier bij PSV hebben wij tenmiste rust. 

Carel

2019-10-22 22:55:44

Raar om te lezen dat jij zegt dat het uiteindelijk in de toekomst toch gemeente Oss wordt. Het moet niet gekker worden met jou. Uden is een schim van Oss en hebben niks te bieden aan schaijk. Alleen gezelligheid (Volgens Nico) maar daar koop je niks voor. Ik zeg het nog maar een keer. Zonder geld uit Oss geen Maashorst! Het is een groot toneelstuk door bakermans en zijn volgers. en waarom? Ik weet het niet. Eigen baantjes creëren in de nieuwe gemeente Uden?  het is te triest voor worden, ik zou mij diep schamen ! je eigen inwoners Voor de gek houden, te negeren en net Doen of er veel draagvlak is. eigenlijk ben je dan toch wel heel Verkeerd bezig

nico degen

2019-10-23 08:08:14

Beste Carel,

Een stukje tekst (en dan nog verkeerd overgenomen ook) uit een compleet artikel citeren, is niet de correcte manier om te reageren. Zoals het er nu bij staat is, dat er een herindeling met Uden voor de deur staat. En dat er wellicht in de toekomst Oss er ook bij komt. Waarmee ik stel dat het herindelingsproces niet stopt maar wellicht na 2019 door gaat. Het enige vreemde is dat jij dit niet begrijpt.

Carel

2019-10-23 08:27:39

Jaaaa Nico...

nico degen

2019-10-23 08:45:32

Neee Carel......

Jo

2019-10-23 13:00:51

het ziekenhuis is destijds onder leiding van Bakermans naar Uden gegaan. Dat was destijds al een merkwaardige verplaatsing temeer alternatieven veel goedkoper bleken. Oss zit op bijna 100.000 inwoners en volgens mijn info (kan mij vergissen) dient een stad met dit inwoneraantal een ziekenhuis te hebben / krijgen. Met Schaijk er bij kom je aardig in de buurt van dit inwoner aantal. 

Mocht iemand hier meer info over hebben is dat wenselijk

Nancy

2019-10-23 13:36:16

Weg weer kwijt Nico... Jaaaa Nico....

nico degen

2019-10-23 14:04:14

Beste Nancy, 

Een aantal van jullie schijnt vergeten te zijn dat het om herindelen gaat, dus niet om mensen te kwetsen. Jo heeft dit in zijn laatste bericht begrepen. De mensen uit Uden moesten bijna een eeuw naar het ziekenhuis in Oss, en nu moeten mensen uit Oss naar Uden. Bovendien is er in Oss een prachtig centrum met alle poliklinieke disciplines en zover ik begreep ook opname faciliteit. 

Nancy

2019-10-23 16:49:28

Nico, jij bent het eeuwige pestbaasje. Actie geeft reactie.

nico degen

2019-10-23 23:01:57

Waar heb jij beste Nancy, het precies over, het huidige prachtige Bernhoven in Oss of over herindelen. De wijze van discuseren en persoolijke benadering doet mij denken aan onze dorpswijze Anton. Blijf alsjeblieft bij het onderwerp. 

Jules van Son

2019-10-24 22:10:18

Er is ook al in het verleden al eens voorgesteld dat Oss en Den Bosch ook goed zouden kunnen samen werken. En dat is al volop aan de gang. Uden krijgt het nakijken.....jammer voor Schaijk. Hoe groter de gemeente hoe meer mogelijkheden. Schaijk moet voor zichzelf beslissen en niet door Zeeland of Uden laten doen.