Landerd

COMMENTAAR

Fusie Landerd-Uden: efficiënte keuze of historische blunder?

Door Tonny Verstegen van Arenalokaal.nl

De multi-interpretabele uitslag van het referendum van 2015 wordt door de Landerdse politieke partijen gekoesterd om bij de eigen doelen de juiste argumenten te bedenken. Historisch beschouwd is de huidige weg naar Uden niet zo logisch. Schaijk en Reek liggen in het Maasland. Uden en Zeeland liggen in de Peel. Een herindeling zou dus ook langs de lijnen van de streekindeling van Brabant kunnen lopen. Vooralsnog wordt daar niet voor gekozen.

De Landerdse gemeenteraad gaat verder op de ingeslagen weg voor een fusie met Uden. Landerd gaat dan bestuurlijk volledig naar de Peel; de grenzen van de Brabantse streken worden daarmee niet gerespecteerd.

Bij de verkiezingen van 2014 zag de Vereniging Herindelen Landerd het levenslicht. De motivatie om de trom flink te roeren was: “In 1994 werden de gemeenten Zeeland en Schaijk samengevoegd. Het is een mislukt huwelijk geworden. Er is geen enkele chemie tussen de beide hoofdkernen. Dat zien we terug in de wijze waarop we bestuurd worden. Twintig jaar Landerd is een pijnlijke historie van conflicten en schandalen. Onderling wantrouwen, wrok, politieke afrekeningen en eindeloos gekissebis hebben onze gemeente verlamd. Landerd is niet in staat om burgers en bedrijven naar behoren van dienst te zijn. Honderdduizenden euro’s zijn er besteed aan interne onderzoeken en raadsenquêtes. Weggegooid geld. Het zijn onderzoeken naar de symptomen, niet naar de kwaal. Zeeland en Schaijk houden niet van elkaar. En dat komt nooit meer goed”.

Dit beeld is in de huidige raadsperiode zeker niet veranderd, maar met de huidige plannen wordt dit ook niet doorbroken. Daarmee blijft het risico van een nieuwe historische blunder bestaan.

|Doorsturen

Nico van Duren

2018-02-16 17:07:36

Peellanders en Maaslanders.....geeft dat een slecht huwelijk Verstegen?  Vertel eens....:-)

Verstegen

2018-02-16 17:44:01

Je bent goed op de hoogte Nico. Uitzonderingen bevestigen de regel.....

Joep Manders

2018-02-16 22:26:35

Geen sterk argument wat mij betreft.

Het was het dorpisme wat Landerd in de problemen heeft gebracht...een dorpspartij voor Schaijk, Reek en Zeeland. Heeft dat wat met Maas of Peel te maken?

De huidige jonge generatie maakt dat écht niet uit. Kijk naar de globalisering... Er komen zelfs mensen van buiten in onze dorpen wonen. Als dat maar goed gaat...! Zouden we als Noordoost Brabanders echt meer of minder met Lith hebben dan met Volkel?

Ons oma Antje Bongers kwam uit het Oventje en trouwde met ons opa Wim Manders. Ze kregen 14 kinderen....

J@n

2018-02-16 23:33:57

Joep,

Mijn opa kwam ook uit Zeeland, getrouwd met een Reekse. Dat heeft niets met Peel en Maas te maken.

Maar Tonny heeft wel degelijk een punt wat betreft streek. Schaijk en Reek zijn géén Peel en dat zou het wel worden als we onderdeel van Uden worden.

Ga in Reek op de dijk staan en kijk richting naar het Noorden, daar ligt de Maas. Oftewel Maasland. Wat weet Uden van rivieren en dijken.......?

Uden heeft in het verleden en nog steeds veel samenhang met Veghel, dat is waar ze zich op moeten richten.

Voornaamste nieuwbouw in Uden is ook richting Veghel. Net als Reek richting Schaijk. 

Maar het grote probleem in Uden is de arrogantie van de macht. Ze willen de zeggenschap niet kwijt.

Dat zal echt niet gaan veranderen in een nieuwe gemeente. Wij als kleine dorpen zijn ons eigen bestuur kwijt.

Kijken we echter naar Oss hebben de dorpen met de partij VDG behoorlijk wat in te brengen met 11 zetels. In Oss hebben de dorpen de macht.

Jos Zonnenberg

2018-02-16 23:40:08

Op basis van goede inhoudelijke argumenten gaf de RPP de doorslaggevende stem waarmee het Landersde gemeentehuis naar Zeeland kwam. Dit maaktee politieke krachten los die niemand had voorzzien. Achteraf het negatieve omslagpunt voor Landerd.

Verder met je eens Joep. Voor mijn grootouders was de afstand van Duifhuis tot het Mun al ver.  Nu hebben we een family world app groep. Binnen een paar seconden zijn we op de hoogte over de ontwikkelingen in Canada of Ausralie.

J@n

2018-02-16 23:58:11

Beste Jos,

Nu is dus het ultieme moment om de weeffouten uit het verleden recht te trekken.

Want zodra we onderdeel van Uden zijn en vervolgens over een aantal jaren Uden alsnog met Meijerijstad samengaat kunnen we niet meer terug!

J@n

2018-02-17 00:09:11

Ik wil graag even Willem (reactie BD) citeren:

”Het sleutelwoord bij fusie moet zijn 'samenhang'. Samengaan in een gemeente waar dorpen / steden een duidelijke samenhang hebben, historisch, geografisch en demografisch / sociaal.

Landerd en Bernheze zijn schoolvoorbeelden van de in het rapport genoemde weeffouten.

Uden / Veghel is ook zo'n voorbeeld, Uden zou moeten aansluiten bij Meierijstad.

Landerd opdelen tussen Oss en Meierijstad / Uden. Bernheze-zuid naar Meierijstad en -noord naar Oss.

Op deze wijze ontstaan krachtige gemeenten van 100.000 inwoners.”

Iedereen weet dat Groot-Uden met 57.000 inwoners ook geen gemeente van enige betekenis is.

Oss heeft er 90.000

Meijerijstad 80.000

Nico Degen

2018-02-17 17:39:18

Krachten en invloeden vanuit de burgerij waarvan u denkt dat ze een rol spelen bij herindelen krijgen steeds meer het karakter van dit is mijn geboortegrond en die laat ik niet los. Ik heb goed nieuws voor deze mensen die historisch de hakken in het zand zetten. Voorbeelden in zeer grote steden vertellen ons dat geschiedenis blijft verbonden met de plek waar die plaats vond ook al groeit de stad maar door. Niemand verliest zijn historisch verleden en de namen die daaraan verbonden zijn. De een vind dit van grote importantie en anderen zijn de mening toegedaan dat het hier en nu van belang is. De belangstelling voor de herindeling van Landerd schijnt ook reacties van mensen die niet eens in Landerd wonen los te maken.

De politiek denkt aan Uden, maar is er nog niet helemaal uit. Uitgebreid passeren de enorme voordelen als we ons aansluiten bij Uden en er zijn zoveel nadelen als we dit niet doen. Voor de Oss voorstanders is het duidelijk dat bij de voordelen die Oss heeft iedere andere oplossing niet aan de orde is. Ik zou zeggen business as usual.

Jan

2018-02-18 01:51:23

Geachte heer Degen,

U zegt: “Uitgebreid passeren de enorme voordelen als we ons aansluiten bij Uden en er zijn zoveel nadelen als we dit niet doen.“

Net zo belangrijk lijkt mij wat zijn de nadelen als we wel aansluiten bij Uden.

Verder zegt u: “Voor de Oss voorstanders is het duidelijk dat bij de voordelen die Oss heeft iedere andere oplossing niet aan de orde is.”

Volgens mij geldt dit voor de Uden voorstanders nog meer. 

Arjan Lemmers

2018-02-18 06:26:31

Vreemd stuk.. Waar komt de Peel nu vandaan?
Gaan we opeens herindelen met Deurne?

Herindelen gaat over Oss, Uden of Maashorst.

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws

112-meldingen


Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen