Landerd

Bellen met de burgemeester...

Door Burgemeester Marnix Bakermans

In de rubriek bellen met de burgemeester geven we u een kijkje in de keuken van de werkzaamheden van de burgemeester.

Herindeling
De colleges van burgemeester en wethouders van Landerd en Uden hebben het Herindelingsadvies gemeente Maashorst vastgesteld en leggen dit nu voor aan de gemeenteraden die er 26 maart een besluit over nemen. Vooral uit Uden waren er opmerkingen over de naam van de nieuwe gemeente. Wij zijn ons er zeker van bewust dat de keuze voor de naam gevoelig ligt. Toch zijn wij van mening dat de voordelen groter zijn. Maashorst is een naam die ons verbindt en past bij de identiteit van de totale nieuwe gemeente.

Als het gaat om de positie van de kernen, in het bijzonder Schaijk, is ons bekend dat een deel van de inwoners een voorkeur heeft voor een samengaan met de gemeente Oss. We hebben echter bewust en weloverwogen gekozen voor een ongedeelde samenvoeging vanuit het belang van de nieuwe gemeente. De nu gevormde schaal past bij de opgaven waar we voor staan.

Referendum
Momenteel loopt de handtekeningenactie voor het aanvragen van een referendum bij de gemeenteraad in het kader van de herindeling. Inwoners kunnen nog tot 19 februari 2020 een ondersteuningsverklaring ondertekenen in het gemeentehuis in Zeeland tijdens de openingstijden van Burgerzaken.

Transitie landbouw
Op dit moment wordt er gewerkt aan een nieuw provinciebestuur. Het is nu dus nog niet duidelijk hoe het nieuwe bestuur om wil gaan met de transitie van het landelijke gebied. Landerd heeft een groot buitengebied en dit is voor ons dus erg belangrijk.

60-jarig huwelijk
Het echtpaar de heer en mevrouw Van de Laar-Van der Wijst uit Zeeland mocht ik van harte feliciteren met hun mooie jubileum. 60 jaar getrouwd is een prachtige mijlpaal om feestelijk bij stil te staan.

Overleg voetbalverenigingen
Samen met de GGD en Novadic-Kentron heb ik overleg gehad met de voetbalverenigingen. We hebben gepraat over de ontwikkeling van de verenigingen en hoe je sportclubs leefbaar en vitaal houdt. Ook hebben we gepraat over het alcoholgebruik onder de jeugd.

Pronkzittingen
Ik heb genoten van de pronkzittingen van de Kelestropers en de Smouskes. Samen met het college heb ik 2 prachtige avonden gehad. Ik was onder de indruk van het talent en de optredens van zowel jong als oud en heb mooie nieuwe acts gezien. Na deze avonden zijn we helemaal in de sfeer om carnaval af te gaan trappen.

Marnix Bakermans
Burgemeester gemeente Landerd

 

|Doorsturen

Jeroen

2020-02-13 10:49:51

”Als het gaat om de positie van de kernen, in het bijzonder Schaijk, is ons bekend dat een deel van de inwoners een voorkeur heeft voor een samengaan met de gemeente Oss. We hebben echter bewust en weloverwogen gekozen voor een ongedeelde samenvoeging vanuit het belang van de nieuwe gemeente” 

Dusssss, zij (lees gemeenteraad olv Bakermans) bepalen wat goed is voor de inwoners van Schaijk. Het gaat tenslotte om het belang voor een (grotere) samengevoegde gemeente. Niet het belang of voorkeur burgers, die kunnen en mogen immers deze afweging niet maken. En als er kritiek komt dan moet je stoppen de burgemeester te beschadigen.....Juist. Waarvan  akte! 

Misschien een idee de landelijke media hier eens in te betrekken. 

Gert van de Voet

2020-02-13 11:07:09

Jeroen nam de naam aan van Maashorst Vooruit.

Dit is heel duidelijk en anders dan in de verkiezingstijd is aangegeven  door een veel partijen.

Uw antwoord is gewoon: Uden heeft voor schaalvergroting (inwoners) minimaal Schaijk nodig. Schaijk heeft Uden helemaal niet nodig maar dat is ondergeschikt in het belang van de te kleine nieuwe gemeente Uden, fakenaam Maashorst. 

Meijerijstad staat te wachten.

Komt het uiteindelijk toch goed voor Veghel en Uden. Met dank aan Schaijk.

Jeroen

2020-02-13 12:17:58

gert Vd Voet, mijn bijdrage is cynisch bedoelt. Juist door Schaijk heeft een samenvoeging extra kracht voor de nieuwe gemeente. Wellicht dat ze bang zijn dat Oss door een verdere samenvoeging de 100 dzd inwoners (momenteel bijna 92000) gaat overschrijden en derhalve (meer) politieke invloed kan uitoefenen op oa provincie. zover ik begreep zou zelfs een ziekenhuis een optie kunnen zijn/worden bij dergelijke inwoneraantallen. Iets wat natuurlijk tegen Bakermans zere been is aangezien hij voor project Maashorst gemeente als wethouder verantwoordelijk was voor verplaatsing  Ziekenhuis naar Uden. 

Juist de 100 dzd inwoners is een belangrijke reden om beter bij Oss aan te sluiten. Jammer dat er nooit een normale opsomming van voor-en nadelen van de beide gemeenten zijn gegeven. Het is eigenlijk altijd een promo praatje Uden en Maashorst bos geweest (alsof Oss geen onderdeel is van ditzelfde bos) en dat is belachelijk. Nog belachelijker is dat ondanks alle kritiek er een giga kiezersbedrog heeft plaatsgevonden met een eerder ongeldig en fout referendum. Iets waaraan vandaag de dag nog steeds naar wordt verwezen. Zoiets verwacht je in Rusland maar gebeurd hier dus ook op lokaal niveau.

Nico van Duren

2020-02-13 12:35:59

"Jeroen"........Wie stond er eigenlijk aan de basis van dat referendum?.....

Joost Siebers

2020-02-13 13:07:18

Wat er in Landerd gebeurt vergelijken met russische praktijken..? Jij durft nogal wat in de mond te nemen Jeroen..?

Jeroen

2020-02-13 13:16:41

Joost Siebers, verder interesseert het mij vrij weinig maar vind de politieke afwegingen en intenties bijzonder. 

anton coolen

2020-02-13 13:38:30

 Bijna 1100 aanvragen.

En voor maar één dagje in Schaijk al ruim 800 aanvragen.

Onvoorstelbaar goed. (Dat met een tegenwerking die heel strak en uitgebalanceerd was) Dit zowel aangaande inhoud als de beperkte tijd in Schaijk.

Zie boven het antwoord van de burgemeester. Dat wist hij enkele jaren terug al. Is geen belediging, dames en heren tegenstanders.

Veel wijsheid een ieder. Maar dit is wel een heel bijzondere opkomst van de bevolking. Moet toch iets postiefs mee gedaan worden, of niet?

Heel veel complimenten aan de ambtenaren gisteren. Zeer professioneel.

Nico van Duren

2020-02-13 14:19:50

Is het nou eens een keer gedaan met die fakers die inhoudelijk niets maar dan ook niets hebben te brengen. "Jeroen, Gert met de grote voet, Careltje......Beledigingen, Rusland, dictatuur erbij halen brengt Schaijk in een kwaad daglicht. Totaal ongepast.

Blijkbaar is iedereen vergeten dat het niet minder dan DS 97 Schaijk was die mede aan de oorsprong stonden van het vorige referendum en eens heel goed moeten kijken wat er toen is mis gegaan. Hebben ze zitten slapen bij het maken van die te veel aan vragen?

En nu willen ze een referendum met alléén een vraag Ja of Nee. Laat ze zelf dan eerst de mensen die nu getekend hebben voor een referendum goed voorlichten. Maar dat wordt moeilijk als je alleen maar roept Schaijk hoort bij Oss. 

carel

2020-02-13 15:18:40

Hou jij je mond nico v d. Jij gaat het nu op de man spelen. Lekker doorgaan met onzin vertellen maar laat mij er buiten. Ga lekker wat schilderen of kan jij dat ook niet meer?

Nico van Duren

2020-02-13 16:11:29

Waarom blijf jij anoniem? Wat te verbergen? Nee ik kan niet schilderen. Tik even mijn naam in op google of fb dan weet je wie ik ben. 

Maar zeg iets zinnigs over het herindelen want daar gaat het hier over.

anton coolen

2020-02-13 16:20:51

Beste Carel,

Nico woont in Oyen dus wat zal hem het deren. Hij heeft o.a. veel verstand van orgels.

Blijkbaar is een van zijn hobby's niet schilderen, maar een beetje spelen met woorden. Ik wens hem veel plezier.

Fusie met Uden of Oss zal hem niet veel uitmaken neem ik aan.

Ik gun een ieder diens plezier. Verder een aardige, gezellige en sociale man.

Carel, jouw teksten spreken mij wel meer aan. Beetje humor soms kan geen kwaad.

Blijf gezond.

Alex Laurenssen

2020-02-13 17:07:44

Nico van Duren, ik heb op een andere post van je,  onder een ander artikel van heden ochtend gereageerd, niet anoniem en met feiten maar waarom ga je daar dan niet op in ? 

Nico van Duren

2020-02-13 17:33:38

Alex, Heb ik over het hoofd gezien door al die fakers. Ik zal nog eens kijken. Helaas toont Arena alleen maar "Laatste reacties" Ik kom er op terug Excuus! Onder welk onderwerp stond het ook alweer?

Alex Laurenssen

2020-02-13 18:16:34

Nico, onder de ingezonde brief van Piet Manders 

Joost Siebers

2020-02-13 19:08:43

Beste Nico,

De fakers en/of personen die anoniem al dan niet wat toevoegen aan de discussie is inderdaad irritant en bovendien laag bij de gronds. Ben ik volkomen met u eens! Echter het is volkomen legitiem en daar moeten we maar doorheen prikken! Het zijj zo...

Wat misschien nog wel veel irritanter is, dat zijn dan wel de personen van buiten onze gemeentegrenzen die daarover gaan klagen en bovendien zelf betrapt zijn op niet altijd even aardige bewoordingen jegens de actiegroep en hun sympathisanten...

Wanneer u zich daar echt aan stoort dan geef ik u mijn welgemeende advies: Ga eens een potje biljarten in café de Schutskooi of u kunt de plaatselijke brouwer van adviezen voorzien, schijnt dat daar ook wat rommelt met vergunningen etc..

Nico van Duren

2020-02-13 19:31:39

Alsof de actiegroep "Schaijk hoort bij Oss" uitblinkt in hoffelijkheid....

Ik kom uit Reek en heb evenveel recht mijn mening te geven dan lieden uit Oss die zich menen met de politiek van Landerd te moeten bemoeien. Nietwaar? Maar goed u vindt mij irritant. Dat mag.

Maar ook uw inbreng onder eigen naam heeft weer niets te maken met het herindelen. Graag verwijs ik naar mijn antwoord op Alex Laurenssen (Onder de brief van Piet)

Joost Siebers

2020-02-13 20:45:27

Als persoon vind ik u niet irritant Nico. Ik vind het wel irritant dat u het irritant vind dat er irritante mensen meedoen in deze woordenwisselingen die zuutjes aan irritant begint te worden... ;-)

M.vr.gr. Joost