Zet je schrap voor de grootste online kerst ooit

Door Rik Snuiverink

Halloween is nog maar net achter de rug maar wie zijn kerstcadeautjes op tijd geleverd wil zien, begint best al te plannen en te bestellen. Online verkopers vragen om niet te talmen met kerstaankopen want dan kan het zijn dat je het gekochte artikel niet meer voor Kerstmis hebt. “Wij verwachten dit jaar de grootste online kerst ooit”, klinkt het bij Yodel, een van de grootste koerierdiensten van Groot-Brittannië. De online verkoop kent dit jaar al een flinke boost en die kan tijdens de eindejaarsperiode wel eens exploderen.

Online kopen is veiligste manier om te shoppen
Online kopen zit al enkele jaren in de lift. Het vertrouwen in webshops is fors gegroeid. Dat komt onder andere door de vele beoordelingen op websites als Reoverview, die artikelen die online te koop zijn, vergelijken en zowel de positieve punten als de minpunten beschrijven. Je vindt er de prijzen van de producten en in welke webshop je ze kan bestellen. Zowel de zoektocht naar een artikel, het inwinnen van informatie erover, de betaling en zelfs de levering verlopen contactloos. Nu gevraagd wordt de contacten zoveel mogelijk te beperken, is online kopen de veiligste manier om te winkelen.

Spannende kerstperiode voor e-commerce
De coronacrisis heeft de omzet van de e-commerce doen groeien met zo’n 20 procent, zowel bij de fysieke winkels die een webshop hebben, als de pure webwinkels. De meeste Nederlanders shoppen in eigen land bij bol.com of Coolblue al richten ze zich meer en meer tot buitenlandse webwinkels zoals Zalando. In het eerste kwartaal van dit jaar spendeerden Nederlanders er 19% meer als vorig jaar, goed voor 480 miljoen euro. Een vijfde meer omzet, dat betekent alle hens aan dek bij de webwinkels. “De laatste zes maanden waren één lange kerstperiode voor ons”, zegt Mike Hancox, CEO van koerierdienst Yodel. De sector klaagt uiteraard niet maar moet er wel in slagen de pakjes op tijd geleverd te krijgen. Dat is sowieso al moeilijk voor de webwinkels in de eindejaarsperiode maar dit jaar kan het wel zeer spannend worden.

Tot de helft meer leveringen in drukste week
In het Verenigd Koninkrijk zijn de omzetcijfers gestegen met 40-50% sinds de start van de pandemie en is deze groei sindsdien gebleven. Tijdens de kerstperiode verwacht IMRG, de vereniging van online retailers, een toename van 30% tot zelfs 50% als winkels moeten sluiten. En bij die gedachte breekt bij de koerierdiensten en de webwinkels het koud zweet uit. Yodel verwacht een miljoen extra pakketjes te zullen leveren in de drukste week. Met die ingesteldheid zal het koerierbedrijf toch extra mankrachten aanwerven maar of er werkelijk zoveel gekocht zal worden is helemaal niet zeker. De coronacrisis heeft het inkomen van vele gezinnen doen dalen. Anderen hebben hun baan verloren of zijn spaarzamer geworden, niet wetende wat de toekomst nog zal brengen.

Hoe veel of weinig gezinnen zullen besteden aan kerstcadeautjes is moeilijk te voorspellen maar wel zeker is dat er veel meer online zal gekocht worden dan vorig jaar. Review websites kunnen helpen om de weg te vinden in deze webwinkels. Nu veel inkomst dalen, verwachten trendwatchers dat de waarde van een geschenk belangrijker wordt en dat prullaria minder in trek zullen zijn.

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties