Ondernemer in coronatijd: 'Geen inkomsten, wel vaste lasten'

Door Freddy Klooté

REGIO - Ook al in verband met covid-19 heb ik dit interview dicht bij huis gehouden. Dochter Lily en haar partner Jos hebben een winkel in Nijmegen: “Een buurtwinkel, gelegen tussen een supermarkt en een drogisterij. Een “gemakswinkel”, met onder andere producten die ook te koop zijn bij onze buren. Wat apart is: Die buren zijn wel gewoon open en wij zijn verplicht gesloten. Wij zijn een niet-essentiële winkel, met niet-essentiële producten die door onze buren gewoon verkocht mogen worden. Een doorn in het oog is dat, plus een gevoel van oneerlijkheid en machteloosheid. Een gevoel dat we delen met de horeca, die ook diverse producten die zij ook verkopen, in supermarkten over de toonbanken zien gaan”, vertelt Lily. “Door de coronamaatregelen is onze winkel gesloten en de omzet tot nul gedaald. Samen met vele lotgenoten in het hele land vrezen wij voor de toekomst van ons bedrijf”.

Lily: “Tijdens de intelligente lockdown mochten we open blijven. Je merkte wel dat het klantgedrag anders werd. Vaste klanten kwamen in plaats van elke dag om één product, één keer per week voor de hele weekvoorraad. Verkoop van producten voor thuiswerkers liep enorm op. Kantoorartikelen, boeken, kleurboeken en puzzelboekjes werden meer verkocht. Cadeau-artikelen bleven in de winkel, want verjaardagen waren uit den boze. Iedereen hield zich nog aan de regels. Dat werd langzaam minder. De maatregelen werden wat soepeler en alles werd weer bijna normaal. Op de anderhalve meterregel na. Toen kwam de tweede lockdown. De horeca ging dicht. Adviezen voor in de winkel werden dringender. We hadden al eerder onze winkel aangepast met kuchschermen, deurbeleid, route- en anderhalve meteraanduiding. Tijdens de tweede lockdown hebben we dit aangevuld met een stoplicht. Groen is veilig naar binnen, rood is nog even buiten wachten”.

Maandag 14 december 2020
"Op zondag hadden we al geruchten gehoord dat de lockdown verzwaard zou worden. We wisten toen nog niet of we nu wel of geen essentiële winkel waren. In de landen om ons heen zijn ons soort winkels dat wel. Het werd een bijzonder drukke dag. 's Middags moesten we zelfs extra personeel oproepen. Om 19.00 uur zaten we weer thuis voor de buis. Persconferentie. Na afloop daarvan wisten we nog steeds niet of we wel of niet een essentiële winkel hadden. Open of dicht. Later op de avond kwam het slechte nieuws. We moesten dicht. Per direct. Er is die nacht niet of slecht geslapen”, vertelt Lily verder. "Toen kwam het verhaal over afhalen. Ook dat mochten we niet. Op de lijst van winkels die open mogen blijven zagen we allerlei dingen waarbij je vragen kunt stellen. Coffeeshops vallen onder de Horecawet, waar afhalen mag. Dus wiet afhalen mag, sigaretten afhalen niet. De slijterijen blijven open. Hoe essentieel is alcohol? Snoepwinkels van Jamin zijn open. Hoe essentieel is snoepgoed. Boekwinkels dicht. Lezen niet essentieel? Speciale kantoorartikelen? Oei cartridge op. Online bestellen? Dan maar een dagje wachten met mijn werk uitprinten”.

Lily verliest de realiteit niet uit het oog: “Iedereen snapt dat er een virus rondwaart waar je niet blij van wordt. Daar moeten maatregelen tegen genomen worden. Eén daarvan is het aantal reisbewegingen te beperken. Zo weinig mogelijk contact met de buitenwereld graag. En dan zie je vanuit je gesloten winkel een gekrioel bij de supermarkt, waar mensen onmogelijk de regels kunnen volgen omdat het te druk is bij de servicebalie, waar ook onze producten verkocht worden. De reisbeweging is dus al gemaakt, maar kunnen op een veel veiliger manier gespreid worden over meerdere locaties”.

Gevolgen voor ondernemers
Volgens de overheid komen er ruimhartige compensaties. Lily: “In ons geval is dat niet het geval. Op dit moment hebben we geen inkomsten, wel vaste uitgaven. Eén van de regelingen voor ons geldt per kwartaal. In een kwartaal moet je 30% minder omzet hebben. In december waren we twee en een halve week dicht. Dat maakt dat je van het laatste kwartaal niet op die 30% uitkomt. Gevolg: je krijgt niets.

De lockdown wordt verlengd, dus in het eerste kwartaal van 2021 halen we die 30% waarschijnlijk wel. Maar dat weten we pas op 1 april. Diverse organisaties zijn bezig om de regelingen beter te maken. Laat ons hopen dat dit enig soelaas gaat bieden aan een sector die niet veel meer nodig heeft om om te vallen. De detailhandel is nu 4 weken gesloten en wij voelen het al. Kun je nagaan hoe de Horeca-ondernemers er voorstaan. Die gingen al op 15 oktober voor de tweede keer dicht. Ook lastig is de onrust die gezaaid wordt door allerlei deskundigen met hun eigen verhaal. Ik zet de tv niet meer aan, behalve voor Netflix. Ik snap het wel hoor. De winkel is voor ons natuurlijk belangrijk, maar gezondheid is nog belangrijker. Helaas is de balans zoek. Maar we proberen er het beste van te maken. Jos is bezig met schilderwerk in de winkel en de boekhouding is al lang niet meer zo bij de tijd geweest als nu”.

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties