Grave

Gewichtsbeperking van tien ton

Zware voertuigen mogen niet langer over John S. Thompsonbrug Grave

Door Paul Verstegen van Arenalokaal.nl

GRAVE - Op de John S. Thompsonbrug in Grave, waar de N324 overheen gaat, geldt vanaf woensdag 29 juli tijdelijk een gewichtsbeperking voor vrachtverkeer, OV-bussen en landbouwverkeer boven de tien ton. De brug dateert uit de jaren twintig van de vorige eeuw en heeft te lijden onder het toegenomen zwaardere (vracht)verkeer. Met deze maatregel wordt de brug minder belast en blijft de brug veilig beschikbaar voor personenauto’s en verkeer onder de tien ton. Brandweer en ambulances kunnen in geval van nood gebruik blijven maken van de brug. Zij krijgen hiervoor een ontheffing.

Uit recente inspecties en onderzoek blijkt dat de huidige belasting niet langer meer toelaatbaar is voor de brugconstructie. "De brug is van 1928", zegt woordvoerder Anne-Marie Plugge namens Rijkswaterstaat. "In die periode konden geen verbindingen in stalen bruggen gemaakt worden door bijvoorbeeld te lassen, maar moest door middel van klinken en klinknagels verbindingen gemaakt worden. De brug kent negen bogen. Er is een gedetailleerde inspectie gedaan aan één van de bogen. Daaruit bleek dat er op de klinknagelverbindingen roest zit, waardoor de verbindingen zwakker zijn dan normaal. Met de gewichtsbeperking voor het verkeer boven de tien ton wordt de brug minder belast en blijft de brug veilig beschikbaar voor het overige verkeer."

Onbekende einddatum
Rijkswaterstaat was al gestart met levensduur verlengend onderhoud van de brug. De komende twee jaar worden de verflaag, het wegdek (slijtlaag) en een aantal kleine onderdelen van de brug vervangen. Die werkzaamheden worden nu gecombineerd met de reparatiewerkzaamheden aan de constructie van de brug. De planning, en daarmee de einddatum van de reparatiewerkzaamheden, is nog onbekend. "We zetten in op een versnelde aanpak van de brug", licht Plugge toe. "Momenteel wordt onderzocht hoe de herstelwerkzaamheden vorm gaan krijgen. Zodra de planning bekend is, zullen we dit communiceren. Nadat de herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd, kan ook verkeer boven de tien ton weer gebruik maken van de brug." De gevolgen voor de scheepvaart worden later in kaart gebracht.

Omleidingsroute
Deze maatregel gaat hinder opleveren voor met name het openbaar vervoer, landbouwverkeer en vrachtverkeer. In 2019 reden er per etmaal gemiddeld veertienduizend voertuigen over de brug, waarvan circa duizend tot de categorie zwaarder dan tien ton behoorde. Te zwaar verkeer wordt omgeleid naar de A50 Maasbrug, via de N845 (Drutenseweg), de A326 en vervolgens via knooppunt Bankhoef naar de A50 richting Eindhoven. Daarna afslag Ravenstein via de N277 (Dorpenweg) weer richting Grave. "Dit is ongeveer vijftien kilometer omrijden", weet Plugge, "met een extra reistijd van een kwartier tot twintig minuten voor vrachtverkeer. Landbouwverkeer wordt ook omgeleid via de A50 Maasbrug bij Ravenstein. Op de A50 zijn parallelwegen aanwezig waar landbouwvoertuigen (langzaam verkeer) gebruik van kan maken. Voor landbouwvoertuigen kan de extra reistijd oplopen tot dertig à veertig minuten. Voor het OV kunnen we niet duidelijk maken hoeveel extra reistijd zij hebben. Personenauto's en verkeer onder de tien ton ondervinden geen hinder."

Meer informatie
Voor meer informatie is er een pagina over de werkzaamheden aan de John S. Thompsonbrug. Je kunt ook bellen met de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800-8002 (gratis).

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties