Grave

Zesjes - Column Freddy Klooté

Door Freddy Klooté

Zo, de examens zitten er weer op voor een jaar. De knopen zijn geteld. Wie een herexamen heeft moet nog even aan de bak. Wie gezakt is baalt als een stekker, maar moet de tweede kans volgend jaar met beide handen grijpen.

In Rotterdam staat een school die Wolfert Tweetalig heet. Een school die niets van een zesje moet hebben. En dat is nog zacht uitgedrukt. De school wil alleen leerlingen die een zeven gemiddeld staan. Directeur Arnold Koot spreekt heldere taal: “Ik ben er van overtuigd dat kinderen beter kunnen presteren dan ze laten zien”. Op zijn school krijgen de leerlingen van het eerste tot en met het derde jaar verplicht Chinees. In de tweede klas gaat men op uitwisseling naar Shanghai. In de vijfde is er een maatschappelijke stage in Mumbai. Even opgezocht, dat ligt in India en heette, toen we nog gewoon Nederlands spraken, Bombay. Tja. Naast al die geëiste hoge cijfers moet pa of ma ook over een zevencijferig banksaldo beschikken blijkbaar.

Onderwijskundige Lindy Wijsman is in Leiden gepromoveerd op een onderzoek naar het indammen van “de zesjescultuur”. Ik zal jullie verdere details over externe stimulans en intrinsieke motivatie besparen. Feit is dat je met gemiddeld een zes je biezen kunt pakken. Of, zoals directeur Arnold Koot het zegt: “Ik wil niet dat mijn leerlingen hun talenten vergooien. Dan ga je maar naar een andere school”. Nu heeft Lindy Wijsman ontdekt dat qua prestaties en motivatie de leerlingen van Wolfert Tweetalig net zo’n dalende trend van de eerste tot de derde klas meemaken als leerlingen van ..eh.. gewone scholen. “Dit is dus niet de oplossing”, concludeert ze.

In het artikel over deze wel “heel bijzondere school”, zoals juf Ank deze school zou noemen, wordt met geen woord gesproken over leerlingen die keihard werken en toch “maar” een zesje halen. Blijkbaar bestaan er in het hoofd van directeur alleen maar kinderen die alles goed kunnen en wie slechts een zesje scoort is een lambal die niets uitvoert. Hij snapt niet dat kinderen niet allemaal hetzelfde zijn. Dat er kinderen zijn die keihard moeten werken, zweten en zwoegen, om een voldoende te halen. Directeur Koot: “Die instelling van “een 5.5 is ook voldoende” vind ik niet kunnen.

De methode van Koot krijgt voorlopig elders geen navolging. Ondanks zijn presentaties op andere scholen. Niemand van zijn collega’s hapte toe. En dat ligt echt niet aan Koot: “Andere scholen durven niet. Ze kunnen een zeven niet verkopen aan de ouders. Terwijl kinderen veel meer kunnen dan wij denken”.
De vraag die blijft hangen: “Is er iets met alle kinderen van Nederland aan de hand, of spoort directeur Koot niet?”

Ik denk dat ik het weet.

Freddy Klooté

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws

112-meldingen


Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties