Grave

Duurzaam – Column Freddy Klooté

Door Freddy Klooté

Mag ik het “tijdwoorden” noemen? Woorden die passen in onze huidige manier van leven en langzamerhand ons land, woordenschat en een plaats in onze geschiedenis veroveren. Zonder zo’n tijdwoord ben je op vele fronten in je arbeidzaam leven kansloos. Een loser, om met Trump te spreken. Ik heb het niet over straattaal of internettaal bij onze toekomstige wereldburgers. Nee, het gaat om woorden die van grote maatschappelijke waarde zijn.

In Zuid-Afrika werd een uit het Nederlands afkomstig woord een vreselijke levensstijl: apartheid. Langzaam maar zeker is dat wat verdwenen. Uit de muziekwereld ontstond het begrip cool. Onschuldig gelukkig. In de sixties (ook al zo’n begrip) was het maar beter om blits te zijn. Het was ook de tijd van het vinden van mooie woorden voor vervelende situaties. Een werkloze was een arbeidsreserve. Camoufleren noemen we dat. Sinds de invasie van het Engels in onze taal is zelfs het woord arbeidsreserve omgetoverd tot between two jobs.

En zo komt en gaat onze woordenschat mee in de deining van het wereldgebeuren. Kennen jullie het begrip “zure regen” nog? Groot nieuws, waarmee het streven naar de redding van onze aardbol in gang werd gezet. Helaas hoor je het woord niet meer, terwijl het toch nog regent. Flink regent. Met heel wat rotzooi in de druppels. Laat ons wel wezen: zure regen klinkt(bekt) toch niet? Net zo min als typegeiten (secretaresses) of werksters (interieurverzorgsters). Nee, het moet lekker klinken en brede mogelijkheden voor uitleg hebben.

Laten we een begrip uit het vorige decennium nemen: innovatief. Wie dat niet was hoefde niet eens te solliciteren naar een baan in het bedrijfsleven. De baas van het bedrijf (directeur-CEO) was er zelf een voorbeeld van. Alles anders. Vernieuwen tot je er bij neer viel. Het begrip deed overal zijn intrede. Bij scholen, bij begraven. Anders was beter.

En nu hebben we “duurzaam”. “Een breed begrip, maar het komt er in het kort op neer dat in een duurzame wereld mens(people), milieu(planet) en economie(profit) met elkaar in evenwicht zijn, zodat we de aarde niet uitputten”. Daarbij past de kleur groen en het idee dat er wel wat speling in het begrip zit. Neem nou onze nationale trots, de KLM. Die liet, bij monde van topman Pieter Eibers, weten dat de maatschappij meer groei nodig heeft op Schiphol om haar marktpositie te verstevigen en om investeringen in schoner vliegen te betalen”. Ja je leest het goed. Meer vliegtuigen op Schiphol om groener te kunnen vliegen. Daar moet ik nog eens goed over nadenken.

Freddy Klooté

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties