Grave

Tijdgeest - Column Freddy Klooté

Door Freddy Klooté

Na de Pietendiscussie is het dan nu weer tijd voor de vuurwerkdiscussie. De Haagse burgemeester Pauline Krikke deed ook haar duit in het zakje: “Een verbod op knalvuurwerk past bij de tijdgeest”, sprak ze. De tijdgeest. Het begrip zette zich vast in mijn hoofd. De definitie maar opgezocht: De tijdgeest is de kenmerkende manier van denken en handelen van het merendeel van de bevolking in een bepaalde tijd. Voorbeeld: In de jaren ’20 van de vorige eeuw was de tijdgeest losbandig. In de jaren ’50 was het gelatenheid. De jaren ’60: progressief.

Bij onze tijdgeest, nog geen naam, of het zou het “dikke-ikke” van Mark Rutte moeten zijn. Maar de ik-generatie hoorde bij de tijdgeest van de jaren ’70 van de vorige eeuw. Volgens mevrouw Krikke hoort een verbod op knalvuurwerk bij de huidige tijdgeest. Ze zegt er ook bij dat het alleen effectief is als het landelijk ingevoerd wordt. In haar eigen gemeente ligt dat verbod zeer verdeeld. Dus geheel kenmerkend voor deze tijd is het dan ook niet.

Wat ik als passend bij onze tijdgeest zou noemen is “Het Grote Zoekboek van het Klimaat”. Dat er iets fout aan het gaan is lijkt me wel duidelijk. Maar dan komt het. Terwijl vrouwlief Ria en ik de handen vol hebben aan het scheiden van huisvuil, het in de juiste zak steken van het plastic en ook de lege blikjes van drankjes mogen er intussen bij, de groene bak en de blauwe zak, komen er steeds meer bewijzen dat we dat eigenlijk aan het doen zijn voor Jan met de korte achternaam. De Grote Vervuilers blijken de grote vrachtschepen en de vliegtuigen te zijn. Verder staan ook de chemische fabrieken die zich bezighouden met de aanmaak van de zo broodnodige stookolie in de top van de Grote Vervuilers. Een deskundige beweerde, en hij was niet de eerste, dat de CO2-uitstoot, die mede zorgt voor de opwarming van de aarde, van tien vrachtschepen net zoveel is als die van alle auto’s op de hele aarde bij elkaar. En dan te bedenken dat er duizenden van die schepen op onze zeeën en oceanen druk doende zijn. Ook het vliegverkeer is een grote dader. Een wereld zonder vliegtuigen zou op zijn gemakje nog miljoenen jaren vooruit kunnen. Vrachtschepen en vliegtuigen weg betekent kort door de bocht dat er gewoon niets met ons klimaat aan de hand is.

De oplossing lijkt simpel, maar is in de praktijk onuitvoerbaar. We willen nu eenmaal vliegen en we hebben onze spulletjes die in die miljoenen containers van die duizenden vrachtschepen onze kant opkomen, hard nodig. Vinden wij.
Wie op zijn gemakje een wandeling maakt, of een ritje op de fiets, heeft al een schadelijke hoeveelheid vieze lucht binnengekregen. Mensen die een sigaretje opsteken worden meelijdend aangekeken. Een oud dieselautootje mag de binnenstad niet meer in. In 2050 moeten alle auto’s full-hybride zijn. Voor het milieu.

Nederland is op dit moment het smerigste land van Europa. Het verwelkomen van chemische fabriekgiganten, die hun stookolie krijgen door het mengen met giftige afvalstoffen, die van onze lucht een zooitje maken, zorgt dat we kampioen van Europa blijven. De documentaire “Beerput Nederland”, afgelopen dinsdagavond, inclusief de putdekseldichthouders van de overheid, was een eyeopener: Onze overheid blijkt de beste vriend van de milieucriminelen te zijn en heeft lak aan de veiligheid/gezondheid van de inwoners. Heftig. Wordt later onze tijdgeest genoemd.

Freddy Klooté

|Doorsturen

Peter

2017-12-10 14:13:15

Over die uitstoot van CO2 van de tien grootste schepen: in 2012 was de internationale scheepvaart verantwoordelijk voor 2,6% van door mensen veroorzaakte co2 uitstoot. Die stelling die je aanhaal moet borrelpraat zijn. Zie ook:

http://www.imo.org/en/OurWork/Environment/PollutionPrevention/AirPollution/Pages/Greenhouse-Gas-Studies-2014.aspx

Zoals te lezen in dit onderzoeksrapport van CEDelft is de kustvaart vele malen schoner per vervoerd gewicht dan andere vormen van vervoer: http://www.ce.nl/publicaties/1854/stream-goederenvervoer-2016

Ook in CO2 uitstoot blijkt de kustvaart (tot wel 80 keer) minder co2 uit te stoten, per vervoerd gewicht, ten opzichte van wegvervoer (bestelauto). Stel je eens voor hoe efficiënt die 10 grootste schepen ter wereld zijn vergeleken met wegvervoer.

Ik wil me geen wereld voorstellen waar er geen scheepvaart was, dan zou de milieuvervuiling duizelingwekkend groot zijn.

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws

112-meldingen

Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties

Digikrant







Ook hier adverteren?

POLL

Op welke partij stemt u bij de Landerdse gemeenteraadsverkiezingen?

Deze poll is gesloten, u kunt niet meer stemmen.

Bekijk resultaten

Er is 1042 keer gestemd.

Op welke partij stemt u bij de Graafse gemeenteraadsverkiezingen?

Deze poll is gesloten, u kunt niet meer stemmen.

Bekijk resultaten

Er is 687 keer gestemd.

Weer


 

Agenda

 


Uw agendapunt hier?