Grave

Sociaal kernteam Grave: voor alle vragen op het gebied van welzijn en zorg

Door Sergio Boutkan van Arenalokaal.nl

Vanaf 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor drie transities in het sociaal domein. De daarmee gepaard gaande ontwikkelingen vereisen een transformatie. Om deze transformatie te realiseren zetten de gemeenten diverse instrumenten in. Zij wijzen inwoners op hun eigen verantwoordelijkheden en stimuleren en faciliteren hierin. Bijvoorbeeld via het subsidiëren van burgerinitiatieven in het kader van zorg en algemene voorzieningen en leefbaarheid. Inwoners zijn in de eerste plaats zelf aan zet, daar waar het kan. De gemeenten bieden aanvullend een vangnet aan ondersteuning en zorg, daar waar het nodig is. Onder andere met het sociaal kernteam.

Het sociaal kernteam Grave.

Wat is een sociaal kernteam?
Heeft u een vraag of probleem waar u zelf niet uitkomt? Het sociaal kernteam is er om u verder te helpen. Al uw vragen op het gebied van welzijn en zorg, kunt u stellen aan het sociaal kernteam. Samen gaat u op zoek naar het juiste antwoord of de juiste aanpak voor uw situatie. U houdt altijd zelf de regie.

De gemeenten Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert hebben ieder een sociaal kernteam. In elk team werken mensen met een verschillende deskundigheid. Zoals sociaal cultureel werk, maatschappelijk werk, ouderenadvies en ondersteuning bij leven met een beperking. Ook een wijkverpleegkundige en een consulent Zorg maken deel uit van het team.

Hoe bereikt u het sociaal kernteam?
U bereikt het sociaal kernteam van uw gemeente via het centrale telefoonnummer 0485-396783 of via het e-mailadres sociaalkernteam@cgm.nl.


 

Het sociaal kernteam in de praktijk: Eetpunt Gassel, met en voor elkaar
In Gassel werden we uitgenodigd om bij het eetpunt aan te sluiten om wat over het sociaal kernteam te vertellen en om te kijken hoe we elkaar kunnen versterken. Het eetpunt wordt elke eerste vrijdag van de maand georganiseerd door een enthousiaste groep vrijwilligers die betrokken zijn bij de commissie Zorg en Welzijn van de dorpsraad. Alle inwoners van Gassel, ongeacht de leeftijd, mogen er gebruik van maken om elkaar te ontmoeten en samen een maaltijd te nuttigen. Een geweldig initiatief en een mooi voorbeeld hoe inwoners er voor elkaar kunnen zijn!

Twee leden van ons team schoven deze zomer aan bij het eetpunt. We hebben het gehad over van alles: over ons team, over trapliften en huishoudelijke hulp, over zorgen die er zijn over verwarde of eenzame mensen in het dorp en over wat er in Gassel met en voor elkaar nog georganiseerd kan worden. Daarna gingen we gezellig met elkaar aan tafel; bon appetit!


 

Het sociaal kernteam in de praktijk: Zelf de touwtjes in handen houden
Een mevrouw van 62 jaar is de regie kwijt over haar leven. Ze eet slecht, de financiën houdt ze niet meer bij en haar woonsituatie is niet meer passend bij haar situatie. Ze woont alleen in een groot huis en heeft weinig sociale contacten. Na een ziekenhuisopname blijkt dat de wijkverpleging zich zorgen maakt over haar situatie en neemt, na toestemming van mevrouw, contact op met het sociaal kernteam. Ze is vanuit zichzelf niet echt van hulp gediend; ze heeft haar hele leven alles zelf gedaan en daar is ze trots op. Ze vindt het wel goed dat we komen voor een gesprek. Als langzaamaan vertrouwen is opgebouwd, komen er nog meer zaken aan het licht. Mevrouw is uiteindelijk blij dat er nu aandacht voor haar situatie is, zeker als ze merkt dat zij zelf de touwtjes in handen houdt.

De stip op de horizon is het zoeken naar andere, geschikte woonruimte. Tot die tijd wordt hulp ingezet om haar te helpen bij dagelijkse zaken, zoals een gezond leefpatroon, een schoon en opgeruimd huis en hulp bij de administratie. Het is belangrijk dat het normale leven weer kan worden opgepakt. Daarbij kijken we naar de sociale contacten die iemand heeft, maar ook naar de mogelijkheden van algemene voorzieningen in de gemeente Grave.
Zo gaat mevrouw voortaan twee keer per week eten in het zorgcentrum en ontmoet daar mensen met wie ze leuke gesprekken heeft. Ze heeft nu ook meer zin om op andere dagen haar eigen potje te koken. Ook wil ze vaker naar een activiteit gaan. Mevrouw is uiteindelijk toch blij met de geboden hulp en ziet de toekomst weer zonniger in.

 

Het eetpunt in Gassel. (foto: Marco van den Broek)

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws

112-meldingen


Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties