Grave

Arena in gesprek met William van den Berg, directeur Hartenaas

'Regelmatig bij elkaar zitten om afspraken te maken'

Door Freddy Klooté

GRAVE - Vanuit het raam van William van den Bergs kantoor heb je een prachtig uitzicht op een stukje wilde natuur van wat vroeger het Visioterrein was en inmiddels eigendom is van de gemeente Grave. Met historische bomen, vol verhalen. Bomen die wakker zijn gemaakt door de bouw van een Brede School Oost. Ook dat was een verhaal. Een lang verhaal, dat al in 2006 begon. Eindeloze gesprekken, tekeningen en deelnemers die afhaakten. Uiteindelijk is in het voorjaar 2017 met de bouw begonnen. Met als deelnemende organisaties: basisschool De Sprankel, basisschool Hartenaas, Kinderopvang De Eerste Stap en de GGD. Op vrijdag 12 oktober 2018 werd het Kind Centrum De Graaff officieel geopend aan de Gasthuishoeve 3. Tijd voor uw verslaggever en fotograaf Veerle om eens een kijkje te gaan nemen. (foto's: Veerle Koninkx)

William van den Berg, directeur van openbare basisschool Hartenaas heeft alles van nabij meegemaakt: “We hebben twee weken uitgetrokken om tot een naam voor het multifunctionele gebouw te komen. Allerlei namen zijn de revue gepasseerd. Van Sprankelaas tot Sprankelend Hart en de Raamoever. De gemeente Grave liet ons vrij in die keuze. Uiteindelijk kwamen we uit op Kind centrum De Graaff. Met een dubbele “f” om naar de historie van Grave te verwijzen. Vervolgens is elke bewoner aan zijn eigen voorbereiding begonnen. Wij hadden Hans Huizing bereid gevonden om een beeldmerk te ontwerpen. Onze huisstijl voor het kindcentrum. Het schoolmerk Hartenaas is in stand gebleven. Net als dat van de andere bewoners trouwens. De verhuizing is soepel verlopen. Anders dan de discussies over de veilige weg naar school. Maar dat is een ander verhaal”.

Samen met anderen
“Zowel voor Hartenaas als voor De Sprankel was het een nieuw gegeven om de beschikbare ruimte te delen. Ook de Eerste Stap was daarbij betrokken. De GGD was daarbij niet nodig. Die heeft in het gebouw zijn eigen afdeling die ook in de vakanties geopend is. De twee scholen, met samen 450 kinderen, zijn verdeeld over 19 lokalen. We hebben drie vleugels. Twee beneden en één boven. De onderbouw van beide scholen bewoont een vleugel beneden. Hier zitten ook de kinderen van De Eerste Stap. Ook de middenbouw zit beneden. De bovenbouw bewoont de vleugel op de eerste verdieping”, vertelt William. Of het niet een probleem is om twee verschillende scholen zo dicht bij elkaar te laten werken? “Over die manier van samenwonen zijn we al anderhalf jaar vóór de opening samen in gesprek gegaan. Er moesten heel wat praktische dingen geregeld worden. We spraken over het gebruik van gemeenschappelijke ruimten. Wat kun je samen oppakken? Wat zijn de (on)mogelijkheden? In de praktijk hebben we al voorbeelden van spontane samenwerking gezien. Een gemakkelijk thema was het Sinterklaasfeest. Omdat het zo logisch is dat er maar één Sinterklaas komt. We hebben ook een begin van samenwerking gevonden met de kinderen van Visio. In de middagpauze gaan we op het terrein van Visio spelen. De pauzes overlappen elkaar en op het voetbalveld begint het samen-spelen. We hebben allemaal de intentie om de samenwerking uit te breiden”.

Veel overleg
Op de eerste verdieping zit de bovenbouw van beide scholen. William: “De gangen, de leerpleinen, voor ons. Dat is niet meer zoals het vroeger kon. Dat vraagt om goede afspraken. Als de kinderen van De Sprankel op de gang gingen leren was het stil. Onze kinderen gingen er naar toe om samen te werken. Dus moesten we als scholen bij elkaar gaan zitten. Regelmatig. Met vragen als “wat doen we?” en “welke heilige huisjes bestaan er?” “Wat en hoe kunnen we eraan veranderen? Verbeteren? Ook het logische Sinterklaasfeest werd op die manier besproken. Hoe gaan we dit samen organiseren, zodat het voor de kinderen goed verloopt? In de loop van dit jaar komen we een aantal praktische vieringen tegen waarvoor we echt bij elkaar moeten gaan zitten. Wij hebben het Slotfeest. De Sprankel heeft haar Sprankeldag. Kunnen we Carnaval samen doen?. Langzaam groeien we naar eensgezindheid toe, met veel contacten met de ouders. De samenwerking verloopt goed. Natuurlijk zijn er verschillen van mening, waarover gesproken kan en moet worden. Maar een patstelling hebben we nog niet meegemaakt”.

Hartenaas werkt volgens de Jeelo-methode: Je eigen leeromgeving. Kan dit in dit gebouw? William: “Ik zat bij de ontwikkeling van het gebouw ook aan tafel. Heb ervoor gezorgd dat we onze uitgangspunten van Jeelo zo goed mogelijk kunnen uitvoeren. Samen leren. Samen werken. Zelfstandig werken. En dat is grotendeels gelukt. We zijn tot nu toe tevreden”.

Het landelijk probleem van leerkrachten en invallers heeft Hartenaas nog niet bereikt: “Maar het komt dichterbij en een noodplan ligt klaar”.

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties