Grave

Natuur voor stenige binnenstad

Oude vestingwerken weer zichtbaar op Visioterrein Grave

Door Annelies Graafsma

GRAVE - De plannen om vanaf 2022 op het Visio-terrein in Grave de vestingwerken te herstellen zijn door de gemeenteraad op 28 september enthousiast onthaald. 'Visio West' aan de Elisabethstraat moet een impuls geven aan het verder zichtbaar maken van de oude vestingwerken van Grave. Een paar jaar geleden kocht de gemeente het Visioterrein aan. 'Visio Oost' is intussen in gebruik genomen door Visio Onderwijs Grave en de Brede School Oost (De Sprankel en De Wegwijzer, red.).

Alle raadsleden stemden in met de plannen om over te gaan tot uitvoering. Plannen zijn onderdeel van de Vestingvisie Grave die in opdracht van de gemeente door het Rotterdamse Bureau West8 werd ontwikkeld (zie foto). In fasen, vanaf voorjaar '22, wordt het plan uitgerold. Begonnen wordt met het herstel van de contouren van de vesting met gracht en de aanleg van de parkeergelegenheid die er moet komen voor het nieuwbouwproject I am Grave aan de Oude Haven, Oliestraat en Brugstraat. Tegenover de Brugstraat is het plan om een klein appartementencomplex te bouwen, met in het ontwerp een verwijzing naar de oude historische Brugpoort die er ooit was. Net als bij de Lovendaalsingel (te zien vanaf de provinciale weg van Grave naar Oss), worden de contouren van de vroegere vestingmuur straks aangegeven met grondwallen. De stuurgroep Land van Cuijk heeft al ingestemd met de eerste fase van de plannen die voorliggen.

Wethouder Theo Lemmen heeft volgens raadslid Roland Eijbersen (CDA) een pakket neergelegd met een slimme combinatie van voorstellen. "Hij kiest voor 'werk met werk maken' en pakt de noodzaak van extra parkeermogelijkheden aan samen met waterberging, vestingwerken en de nood van vandaag, woningen, een veilig fietspad bij Ravelijn Hampoort en aandacht voor duurzaamheid", stelt Eijbersen. VVD'er Rob Bannink vraagt aandacht voor de Mammoetboom (is 1890 geplant en staat dicht bij het geplande Brugpoortgebouw, red.): "Ik neem aan dat de boom blijft staan?" Arno Heemskerk (LPG) pleit ook voor behoud van de natuur en het bewaken van een ecologische verbindingszone over het terrein. Er ligt water aan twee kanten van het park. Heemskerk vraagt de wethouder de natuurverenigingen uit te nodigen voor overleg.

Lemmen stelt hem gerust: "Parkeren is in de eerste fase een belangrijk component, maar het zwaartepunt ligt inderdaad bij de natuur. Overleg met de omwonenden en betrokken stakeholders is vanwege COVID-19 uitgesteld maar vindt ‘hopelijk' in de winter alsnog plaats".

Wandelaars uit de binnenstad hebben het gebied al ontdekt. De stichting Historisch Groen Grave, met haar vrijwilligers, zet zich al jaren in om het terrein te onderhouden; ze werken samen met IVN en Brabants Landschap. De oude boomgaard is hersteld met hulp van de gemeente en de stichting wil dit jaar een (geur)tuin voor leerlingen van de aanpalende scholen, waaronder de school voor blinden en slechtzienden, aanleggen.

De Elisabethstraat blijft liggen waar ze ligt. De gemeente heeft volgens wethouder Lemmen weinig invloed op ontwikkelingen hier. De straat is druk en gevaarlijk omdat het vrachtverkeer de weg als sluiproute gebruikt. De woordvoerder van de gemeente laat Arena weten dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat momenteel de Wet vrachtwagenheffing aan de Tweede Kamer heeft aangeboden: "Deze wet bepaalt dat op de autosnelwegen een soort tol wordt geheven op vrachtwagens. Op wegen waar verwacht wordt dat deze vrachtwagens naar uitwijken, wordt ook een vrachtwagenheffing toegepast. Dit geldt dan ook voor de Elisabethstraat (N321) en de Elftweg/Bosschebaan (N324),waar veel uitwijkverkeer verwacht wordt".

Een oplossing?

|Doorsturen

Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties