Grave

Zaterdag 9 oktober open dag

Ontdeklab Merletcollege gaat open: kijkje in de werelden van techniek

Door Freddy Klooté

GRAVE - Een bezoek aan het Merletcollege is voor uw verslaggever telkens weer een verrassing. Een diploma-uitreiking wordt een avond met topcabaret en een feest van ouders met hun geslaagde kids. Een ochtend basisonderwijs op het voortgezet onderwijs wordt een inkijk in de benutte mogelijkheden om leerlingen te zien in hun zelfstandigheid en mogelijkheden om zich over de toekomstige brugklassers te ontfermen. Contacten met leerlingen uit het buitenland zijn een feest en geven hoop voor de toekomst. En zo zijn er diverse gelegenheden om het Merletcollege te proeven.

Kennis te maken met de warmte, de veiligheid en de sfeer. Ouders die ik sprak tijdens de diploma-avond waren enthousiast over de school. Het kleinschalige voelde aan alsof het een tweede huis voor hun kinderen was. Ook de contacten met de school als er iets met hun kind was verliepen positief. Hulpgericht. Mensen herkenden de structuur als een grote waarde in de mede-opvoeding van hun kind. Het Merletcollege is altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden waar de leerlingen profijt van kunnen hebben. Afgelopen week was ik er te gast om kennis te maken met het nieuwe ontdeklab. Blij als een verrast kind liep ik er rond met een virtual-realitybril op en beleefde de Middeleeuwen.

Ontdeklab
Peter Kuijpers (foto) is leraar op het Merlet en mijn aanspreekpunt in het ontdeklab: "Ons motto is: 'Tijd, ruimte en middelen voor de makers van morgen. Je hoort "ons', dus ik doe dit alles niet alleen. We doen dit als team Creativiteit & Techniek Merletcollege Grave. Ons doel is kinderen in contact te brengen met de werelden van techniek. Techniek zit overal. Het ontdeklab biedt ze de mogelijkheid te onderzoeken, ontdekken en ondernemen. Dit gebeurt vooral in de onderbouw van het VMBO. In de bovenbouw gaat het vooral om de toepassing hiervan. Techniek is overigens voor iedereen. Dus is het jammer dat de leerlingen van de Havo geen techniek krijgen. Maar daar werken we wel naar toe”. Peter is super-enthousiast. Hij popelt om me naar het ontdeklab te leiden. Maar eerst nog wat theorie. "Hier is onze map waarin we tijdens de voorbereidingen onze ideeën en gedachten hebben samengebracht. Onze samenleving is in beweging. De oude economie kraakt. Grote nieuwe uitdagingen en problemen dienen zich aan. We zitten in de overgangsperiode naar een nieuwe wereld waarin creativiteit, innovatie, technologie en duurzaamheid een belangrijke rol gaan spelen. Technologische innovaties volgen elkaar razendsnel op. Traditionele beroepen verdwijnen en maken plaats voor nieuwe werkvormen. Er komen banen die nu nog niet bestaan. Daarom gaan we bij dit ontdeklab uit van onze leerlingen als de makers van morgen. Maar, dit vraagt wel veel van deze leerlingen. Om goed in te kunnen spelen op deze voortdurend veranderende samenleving en nieuwe beroepen moet aan vele competenties worden voldaan. Zo moeten ze mediageletterd zijn, beschikken over probleemoplossend vermogen, kritisch zijn en kunnen samenwerken. Verbinden, samenwerken en innoveren zijn grote thema’s. Nieuwe uitdagingen vragen om creatieve en innovatieve mensen met 21ste-eeuwse vaardigheden en makers die nieuwe technologie omarmen. Een ontdeklab helpt leerlingen om zich voor te bereiden op deze technologische uitdagingen van de 21ste eeuw. Met als uitgangspunten: passie, persoonlijk, creatief, onderzoek, samen leren en lef”.

De proef op de som
De eerste die ik ontmoet in het ontdeklab is de robotkat. Peter: "Heel geschikt voor de zorgkant. Te gebruiken bijvoorbeeld bij dementie”. Grappig. Bij het aaien miauwt de kat. Als je stopt tilt ze een pootje op om meer te krijgen. Weer volgt gelukzalig gemiauw. Ze gaat op haar rug liggen en vraagt om nog meer. De virtual realitybril gaat op. Die is geprogrammeerd op de Middeleeuwen. Oeps, plotseling bevind ik mij in een Middeleeuwse kamer. Een geweldige ervaring die levensecht aanvoelt.

"Daar gaan ze het op de Open Dag op 9 oktober nog heel druk mee krijgen”, opper ik. Peter knikt lachend en neemt me mee naar de in werking zijnde 3D-printer. Die maakt labels. Van een soort draad. Op naar het hologram. Dat geeft een driedimensionaal beeld van een object weer. Door lichtinval lijkt het tastbaar als een ruimtelijk object. Op naar een kleine robot op tafel. Peter: "Deze werkt met sensoren. We gaan die al in het eerste leerjaar gebruiken. De leerlingen leren hiervan de taal van het programmeren”.

Plannen
“Dit alles gaat over elkaar stimuleren en kansen geven om optimaal mogelijkheden en talenten te onderzoeken, te benutten en hierbij iets nieuws te creëren en te beleven”, legt Peter Kuijpers uit.

Hij heeft nog zoveel uit te leggen. Over de samenwerking met het BO en MBO. Met bedrijven, instellingen en verenigingen. Ik beloof Peter om volgend jaar terug te komen en te kijken hoe het in de praktijk werkt. Belangstellenden zijn alvast op 9 oktober welkom op de Open Dag.

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws



Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties