Grave

Onderwijs - Column Freddy Klooté

Door Freddy Klooté

Wat ben ik een gelukkig mens, te weten dat mijn leven in het onderwijs, dat 39 jaar duurde, er voorgoed opzit. Bij het lezen van kranten, het bekijken van het journaal of daarmee samenhangende praatprogramma’s, is de verbazing voorbij. Van diverse kanten wordt geroepen en geschreeuwd. Onderzoeken stoken de onrust verder op. “Deskundigen” doen breeduit hun beklag, niet gehinderd door enige kennis of ervaring.

We leven in 2018. Het gaat steeds beter met de economie. Staatshoofden, al dan niet heftig gestoord, blaffen veel maar bijten niet. Oorlogen worden uitgevochten in niet ter zake doende gebieden. De Nederlander is tevreden. Dat konden we tenminste enkele weken geleden lezen. De grote bedrijven blazen hun rookwalmen triomfantelijk de lucht in. Schiphol ziet ze steeds meer vliegen. Kortom, bijna alles is goed geregeld in ons mooie landje. Zelfs de zon werkt mee.

In één sector lijkt het bijna allemaal fout te gaan. Ons onderwijs. Hans Wiegel, deskundige omdat hij ooit eens een boekje over onderwijs heeft mogen uitreiken, is niet mals: “Veel onderwijzers schieten tekort”. “Hoezo werkdruk en volle klassen?” In een column van een halve pagina in de Wakkere Krant, maakt hij gehakt van het Nederlands onderwijs. Hij citeert, met afgrijzen, enkele conclusies uit het jaarverslag van de Inspectie van het Onderwijs: “Er komen jaarlijks 3500 leerlingen van de basisschool die laaggeletterd zijn en er zijn maar liefst 13.000 kinderen die matig kunnen rekenen”. Gelukkig zat Wiegel zelf op een goede school: “Met meesters en juffen die hun vak verstonden en voor elke leerling aandacht hadden”. En even verder: “De inzet was hoog, de aandacht voor de kinderen groot, er werd niet gestaakt. Zo zorgde meester Stevens er voor dat ik naar het gymnasium ging”.

Je zult maar in het onderwijs werken. En dit lezen. Of in een andere krant, na het slechte rekenen en spelling, nu moeten lezen dat de kinderen geen bal meer kunnen gooien of vangen. Ze kunnen ook niet meer springen. Het aan een touw slingeren en een halve draai maken? Vergeet het maar. In weer een andere krant was te lezen dat Nederland niet meer in de wereldtop van de kwaliteit van scholen zit. “Stop toch met zeuren in het onderwijs”, kopte een andere krant. “Overal wordt gepraat en gekletst, maar niet met elkaar en al helemaal niet over hetzelfde. Deze klassenrealiteit is exemplarisch: iedereen is aan het roepen en druk met eigen dingen bezig, en iedereen blijft lekker langs elkaar heen praten”.
De leerkrachten mopperen dat hun dagen gevuld zijn met het invullen van allerhande papierwerk. Een advies? Stop ermee. Krijg je dan last van de inspectie? Nou, die vinden toch al niks meer goed. Ga gewoon je eigen deskundige gang. Laat je horen. Met je eigen invulling van het lesprogramma. Geef voorrang aan je eigen deskundigheid. En als je kinderen geen halve draai meer kunnen maken, dan geef je er je eigen draai aan.

Freddy Klooté

|Doorsturen

Uw reactie


Arenalokaal in beeld

Laatste nieuws

112-meldingen

Vacatures

Specials

Ondernemend nieuws

Faillissementen

Jouw Arena

Meest gelezen

Laatste reacties

Digikrant







Ook hier adverteren?

POLL

Op welke partij stemt u bij de Landerdse gemeenteraadsverkiezingen?

Deze poll is gesloten, u kunt niet meer stemmen.

Bekijk resultaten

Er is 1042 keer gestemd.

Op welke partij stemt u bij de Graafse gemeenteraadsverkiezingen?

Deze poll is gesloten, u kunt niet meer stemmen.

Bekijk resultaten

Er is 687 keer gestemd.

Weer


 

Agenda

 


Uw agendapunt hier?